BBC World Service

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

BBC World Service eli BBC:n ulkomaanpalvelu on Britannian yleisradioyhtiö BBC:n kansainvälisistä radiolähetyksistä vastaava yksikkö. Se lähettää ohjelmaa 33 eri kielellä ja sillä on 150 miljoonaa säännöllistä kuuntelijaa radion ja internetin kautta. Toisin kuin BBC:n kotimaahan tarkoitetut palvelut, World Serviceä ei rahoiteta lupamaksuilla vaan se saa rahoituksensa parlamentilta.[1]

BBC World Service perustettiin vuonna 1932, tuolloin nimellä Empire Service. Alkuvuosina se lähetti ainoastaan englanniksi, mutta toisen maailmansodan lähetessä alkoivat arabian ja espanjankieliset lähetykset, vastapainoksi Saksan propagandalähetyksille.[1]

BBC:n suomenkielinen osasto[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Vuosina 1940–1997 BBC:n ulkomaanpalvelussa toimi myös suomenkielinen toimitus, joka lähetti päivittäin uutisia ja muuta ohjelmaa Suomeen lyhytaaltolähetyksinä. Sen toimittajina ovat vuosikymmenten varrella toimineet muiden muassa Anselm Hollo, Max Jakobson,[2] Jyrki Koulumies, Kari Mänty,[3] Pertti Salolainen, Erkki Raatikainen,[4] Matti Rossi ja Erkki Toivanen.[5][6][7]

Eräänlaisena julkisena salaisuutena kylmän sodan aikana tiedettiin BBC:n pitävän suomenkielistä palvelua yllä Britannian ulkoministeriön käskystä siltä varalta, että Neuvostoliiton naapurina elävälle Suomelle ”käy huonosti”. Tuossa tilanteessa BBC:n suomenkieliset lähetykset olisivat auttaneet puolueettoman uutistiedon saamista Suomessa. Muihin Pohjoismaihin suunnatut lähetykset BBC lopetti vuonna 1957, mutta suomenkielinen lähetystoiminta jatkui vielä neljä vuosikymmentä.[7]

BBC:n suomenkieliset lähetykset olivat suosituimpia 1950–1960-luvuilla, jolloin Yleisradio ei lähettänyt kovin paljon ulkomaista populaarimusiikkia. Tätä puutetta paikkasivat muun muassa Sirkka Ahosen toimittama ”Kello kahdentoista tanssihetki” ja 1960-luvun puolivälissä Erkki Toivasen ja Sirpa Räsäsen ohjelmat svengaavasta Lontoosta.[7]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b "BBC World Service." Microsoft® Student 2009 [DVD]
  2. Jyrki Vesikansa: Vaikuttaja näki kauas (Max Jakobson). Iltalehti 12.3.2013, s. 2–3.
  3. STT: Kari Mänty palaa kotipesään, mutta ei tuhlaajapoikana 12.8.2002. Turun Sanomat. Viitattu 8.11.2012.
  4. Ylen entinen pääjohtaja Erkki Raatikainen on kuollut 1.2.2011. Yleisradio. Viitattu 22.12.2013.
  5. Tapani Häkkinen: Täällä BBC, Lontoo 27.12.2008. Häkäposti. Viitattu 22.12.2013.
  6. Petra Himberg: Erkki Toivanen kiisti olevansa herrasmies 09.05.2013. Yleisradio. Viitattu 22.12.2013.
  7. a b c Juhani Niinistö: BBC paitsi radioi Suomeen, myös analysoi Suomen lähetyksiä 6.3.2012. Uusi Suomi. Viitattu 29.12.2013.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä radioon liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.