Toimittajaliitto

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Toimittajaliitto oli suomalainen vasemmistolainen toimittajayhdistys. Järjestö perustettiin vuonna 1959 Työväen ja pienviljelijäin sosialidemokraattisen liiton lehden Päivän Sanomien ammattiyhdistysjaostoksi. 1970-luvun alussa Toimittajaliitto siirtyi Suomen kommunistisen puolueen taistolaisen opposition kannattajien käsiin, kun TPSL yhdistyi takaisin Suomen sosialidemokraattiseen puolueeseen.[1] Yhdistys toimi 1980-luvulle asti.

Yleisradion MOT-ohjelman toimittaja Jouni Tervo toi yhdistyksen jäsenten nimilistan esille vuonna 2000. Suomen Journalistiliitto väitti nimilistan julkistamista laittomaksi, ja valitusten vuoksi lista poistettiin ohjelman verkkosivuilta. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio käsitteli asian ja totesi vapauttavassa ratkaisussaan, ettei nimilistan julkaisemiselle ollut laillista estettä, koska se oli osa yhteiskunnallisesti tärkeää journalistista kokonaisuutta.

Ehkä yksi tunnetuimmista toimittajaliittolaisista on Helsingin Sanomien toimittaja Antti Blåfield, joka siirtyi Helsingin Sanomiin Suomen Kuvalehdestä. Toinen julkisuudessa yhteiskunnallisiin asioihin kantaa ottavana sanomalehtihenkilönä on Taina West.lähde?

Toimittajaliitto oli neuvostojohtoisen International Organisation of Journalists -järjestön politiikan tukija.

Lähteitä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Jouni Tervo: ”Toimittajaliitto, taistolaisten käsikassara”, Entäs kun tulee se yhdestoista? Suomettumisen uusi historia, s. 264–272. toim. Johan Bäckman. WSOY, 2001. ISBN 951-0-25654-4. Artikkelin verkkoversio (viitattu 18.4.2009).

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Jouni Tervo: Mustan laatikon salaisuus: miten Neuvostoliitto vaikutti suomalaisiin toimittajiin? (käsikirjoitus) (MOT/Yleisradio)