Keskustelu:Luettelo Suomen kunnista perustamisvuoden mukaan

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Pitäskö vuoden 1944 tapahtumissa eritellä se, mitkä kunnat menetettiin kokonaan ja mitkä osittain, ja että muutamien kuntien Suomelle jäänyt osa liitettiin muuhun Suomen kuntaan? --Oami 7. toukokuuta 2006 kello 22.00 (UTC)

"Vuoden 1944 tapahtumissa" ei näytä olevan muut kuin kokonaan luovutetut kunnat, kaupungit ja kauppalat. Eli osittain luovutetut ja myöhemmin (1946 ja 1948) lakkautetut Säkkijärvi, Vahviala, Jääski, Pälkjärvi ja Korpiselkä (olikohan muita) eivät näy luettelossa olevan ollenkaan. Sellainen seikka pitäisi ottaa myös huomioon että virallisesti nuo kokonaan luovutetut kunnat lakkasivat olemasta vasta vuonna 1948. Ja siksi toiseksi miksei nämä menetetyt kunnat ole "oikealla" paikalla aikaluettelossa.--Kyzyl 8. toukokuuta 2006 kello 13.14 (UTC)
Lisäsin nuo osittain luovutetut ja lakkautetut kunnat nyt vuosien 1946 ja 1948 kohdalle. Kokonaan luovutetut jätin toistaiseksi tuonne vanhalle paikalleen.--Kyzyl 8. toukokuuta 2006 kello 13.30 (UTC)

Tätä pitäisi rajata jotenkin. Nykyisellään lista on epätäydellinen, sillä mukana pitäisi rajaamattomana olla myös Ruotsin vallan aikaiset kuntamuutokset. Ehdotankin siis, että rajaamme muutokset Suomen tasavallan aikaan. --Hapo 2. elokuuta 2006 kello 13.01 (UTC)

Tai ehkei sittenkään. Artikkelista Kunta selvisi, että kunnallishallinto tuli Suomeen vuonna 1865. Kuntamuutokset on siis helppo rajata tähän hetkeen, koska sitä ennen ei yksinkertaisesti ollut kuntia. --Hapo 2. elokuuta 2006 kello 13.32 (UTC)
Olen itse pitänyt rajana juuri vuotta 1865 lisätessäni joitain muutoksia, luettelo on vuosien 1865–1917 osalta varsin epätäydellinen tällä hetkellä.--IA 2. elokuuta 2006 kello 13.41 (UTC)
Jos tätä listaa nyt innostuisi täydentämään, varsinkin 1865-1917 väliseltä ajalta, niin pitäisikö vuoden 1865 kohdalle merkitä kaikki tuolloin toimintansa aloittaneet kunnat. Eli siis ne mitkä olivat jo aikaisemmin toimineet pitäjinä.--Kyzyl 3. tammikuuta 2007 kello 16.00 (UTC)
Ymmärsin itse tämän luettelon luettelona jo olemassaolevien kuntien muutoksista, mutta voi siinä omasta puolestani olla kuntien erottamiset seurakunnista. Vanhan pitäjänkokouksen oli asetuksen mukaan viimeistään kolmen vuoden kuluttua asetuksen voimaan astumisesta (1865) valittava kunnallislautakunta, jatkoaikaa voitiin tämän jälkeenkin anoa vuoteen 1875 saakka (Lähteen Kymin historia 2 mukaan). Esimerkiksi Kymi siirtyi kunnallishallintoon vuonna 1870, sitä ennen uuteen hallintoon oli siirrytty jo 363 kunnassa. --IA 21. helmikuuta 2007 kello 07.48 (UTC)

Siis laki kunnallishallinnosta tuli vuonna 1865. Siirtymäaika kunnallishallintoon oli pitkä. Esimerkiksi ensimmäisenä oleva Kangasala tuon viitteen mukaan jakautui seurakunnaksi ja kunnaksi vuonna 1870. Toveri 20. helmikuuta 2007 kello 12.26 (UTC)

No kuten luettelosta näkee, ovat monet pitäjät siirtyneet kunnallishallintoon vasta pitkän aikaa vuoden 1865 jälkeen (Jos kommenttisi alkuosa viittaa edelliseen kommenttiini, niin listassa ei ollut tammikuun alussa noita v:n 1865 lain perusteella aloittaneita kuntia, vaan olen niitä sen jälkeen sinne lisäillyt). Otan tuon Kangasalan nyt toistaiseksi pois. Kangasalaa lisätessäni, olin lähteessä näkevinäni vuoden 1865. Tosin ei lähteessä myöskään sanota kunnan tulleen perustetuksi 1870, vaan ainoastaan seurakunnan ensimmäinen kirkkoraati on tuolloin valittu. --Kyzyl 21. helmikuuta 2007 kello 07.07 (UTC)
Yleiseksi ohjeeksi tarkoitin. Toveri 21. helmikuuta 2007 kello 09.20 (UTC)

Kommentti toiseen tekstinkappaleeseen: ei, muita osittain luovutettuja ja sitten Suomen puolelta sodan jälkeen lakkautettuja kuntia ei ollut kuin mainitut viisi. (Jokunen muu on sitten liitetty myöhempinä aikoina, esimerkiksi yli puolet alueestaan rajan taakse menettänyt Uukuniemi 2005.) -- Lautamies 23. 8. -07.

Ikaalinen[muokkaa wikitekstiä]

Kunnallishallinto alkoi Suomessa 1865. Mutta mihin kohtaan laitetaan Ikaalisten kauppala, joka on perustettu 1858 [1]. Kauppala oli kyllä epäitsenäinen kauppala (ainoa Suomessa), mitä se sitten tarkemmin tarkoittaakaan.--Kyzyl 3. tammikuuta 2007 kello 17.55 (UTC)

Pienistä kuntamuutoksista[muokkaa wikitekstiä]

Käyttäjä:Jm00 on lisäillyt Finlexin sivuilta löytämiänsä kuntamuutoksia, mikä on hienoa. Mutta minusta olisi hyvä rajata nämä luetteloon tulevat kuntamuutokset sellaisiin, joissa on siirretty vähintään kylä tai kylänosa tai jokin muu nimelty mainittu alue kunnasta toiseen. Esim. vuoden 1984 kohdalla oleva maininta Ylitornion ja Pellon välisen kuntajaon muutoksesta ei ole ilmeisesti kovin mainittava. Jos on siirretty vain esim. tiloja tai tilanosia kunnasta toiseen, niin ehkä sellaisia ei tarvitse tähän luetteloon lisätä, niitä on varmaan tuhottomasti. --Kyzyl 13. heinäkuuta 2007 kello 10.19 (UTC)

Jos sopiva ja yksikäsitteinen raja löytyy, en vastusta. Ongelmana rajan vetämisessä on varmaankin se, ettei näissä netissä Finlexissä olevista ennen 1990-luvun alkua tehdyistä säädöksistä ilmene, onko kunnasta siirretty toiseen puolet pinta-alasta vaiko ainoastaan jokin tila, jolloin arviota liitoksen laajuudesta ei voi tehdä. Tosin olen saanut sen käsityksen, että osittaisia rajamuutoksiakaan ei olisi tapahtunut keskimäärin kuin muutama vuodessa, joten ehkä vaihtoehtona olisi myös artikkelin jakaminen pienempiin osiin. Vastustin kyllä taannoin sivulla http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustelu:Kuntaliitos_Suomessa ylenmääräistä muutosten luettelemista, mutta katsoin lähinnä, että se ei sopinut sivun sisältöön. Aihe "Luettelo Suomen kuntamuutoksista" sen sijaan nimensä perusteella kattaa laajemman aihepiirin. –Jm00 13. heinäkuuta 2007 kello 14.03 (UTC)
Muutoksia, joissa kuntien välistä rajaa on siirretty ilman, että kuntien lukumäärä tai nimet muuttuvat, on kyllä vuosikymmenien kuluessa tehty vaikka kuinka paljon, lähes joka vuosi ainakin muutamia. Sellaisia tässä luettelossa ei yleensä ole mainittu, joten on kyseenalaista, kuuluuko tähän oikeastaan myöskään maininta eräiden Sipoon alueiden liittämisestä Helsinkiin. KLS 30. lokakuuta 2007 kello 11.19 (UTC)
Luettelosta löytyy useita tapauksia, joissa jokin kylä tai joku vastaava alue on siirretty kunnasta toiseen, ilman että kuntien määrä tai nimet ovat muuttuneet. Mielestäni tällaiset jonkin asutuskeskuksen tai laajemman alueen liitos on merkittävä ja aivan hyväksyttävä tähän luetteloon. Mutta jos jotakin pieniä tiloja, asumatonta tai muutamia asukkaita käsittävä merkityksetön alue on liitetty, niin niitä varmaan tehdään joka vuosi, eikä sellaisia tule tänne laittaa. --Kyzyl 30. lokakuuta 2007 kello 14.39 (UTC)

Täydentämisestä[muokkaa wikitekstiä]

Kerään tähän vähän tietoa luettelon täydentämisestä kuntien perustamisien osalta. Luettelossa on nyt paljon kuntien perustamisajankohtia lueteltu, mutta ei läheskään kaikkia. Yritän käydä Suomen kuntakarttaa läpi maakuntajaon pohjalta ja listaan tähän ne tiedot mitä en löytänyt käydessäni tiedot (lähinnä kuntien verkkosivuja tai muita verkkolähteitä) läpi kyseisen maakunnan osalta. --Kyzyl 5. marraskuuta 2007 kello 16.16 (UTC)

Etelä-Karjala (nyk.+luovutettu osa)[muokkaa wikitekstiä]

  • Hiitolan, Lappeen, Lemin, Luumäen, Parikkalan, Suomenniemen, Taipalsaaren kuntien perustamisvuodet
  • Raudun kunta aloittanut toimintansa todennäköisesti ennen vuotta 1874, josta lähtien kunnankokousten pöytäkirjat ovat tallessa.--Kyzyl 11. joulukuuta 2009 kello 18.01 (EET)

Pohjois-Karjala[muokkaa wikitekstiä]

Puutteet:

--Kyzyl 5. marraskuuta 2007 kello 16.16 (UTC)

Pohjois-Savo[muokkaa wikitekstiä]

Puutteet:

--Kyzyl 5. marraskuuta 2007 kello 23.21 (UTC)

Etelä-Savo[muokkaa wikitekstiä]

Puutteet:

  • Anttolan, Haukivuoren, Heinäveden, Joroisen, Kerimäen, Mäntyharjun, Pieksämäen Rantasalmen, Ristiinan, Savonrannan, Sulkavan kuntien perustamisvuodet
  • Pieksämän kauppalan (sittemmin Pieksämäen kauppala) perustamisvuosi
  • Pieksämäen kauppalasta kaupunki
  • Säämingin kunnan perustamisvuosi ja lähde liitokselle Savonlinnaan ja Punkaharjuun 1973?
  • Jäppilän kunnan perustamisvuosi ja liittäminen Pieksänmaahan 2004?
  • Pieksänmaan perustamis- ja lakkauttamisvuodet 2004-2007
  • Pieksämäen mlk:n per. vuosi ja liittäminen Pieksämäkeen 2007?
  • Virtasalmi per. ja liittäminen Pieksämäkeen 2007?

(aakkosissa Punkaharjuun asti, nykyisten kuntien osalta) --Kyzyl 7. marraskuuta 2007 kello 00.34 (UTC) --Kyzyl 11. joulukuuta 2009 kello 22.21 (EET)

Kainuu[muokkaa wikitekstiä]

  • Kajaanin maalaiskunta – perustamisvuodesta lienee eri käsityksiä, Paltamosta yhtä kaikki 1869-1879. Paloja Sotkamosta, Kajaanista, Vuolijokeen/Vuolijoesta? siirrelty monina vuosina. Kajaani ja Vuolijoki vaihtoivat enklaaveja myöhemmin, muistaakseni 1980–luvulla.
  • Kuhmoniemi nyk KuhmoSotkamon seurakunnasta ehkä 1865?
  • Ristijärvi – Paltamon vai Hyrynsalmen seurakunnasta ehkä 1865?
  • Puolanka – Paltamon, Hyrynsalmen vai peräti Limingan tai Iin seurakunnasta ehkä 1865?
  • Suomussalmi – Hyrynsalmen seurakunnasta ehkä 1865?
  • Vaala entinen Säräisniemi – siis se Säräisniemi? Limingan seurakunnasta ehkä 1865?
  • Vuolijoki – Kajaanin maalaiskunnasta ja Säräisniemestä ilmeisesti 1915 --matruusi 23. heinäkuuta 2008 kello 00.17 (UTC)
Kuhmon kunta aloittanut 1865, srk on erotettu Sotkamosta 1854. --Kyzyl 9. joulukuuta 2009 kello 20.03 (EET)
Samoin Suomussalmen srk itsenäistynyt ennen vuotta 1865. --Kyzyl 9. joulukuuta 2009 kello 22.55 (EET)
  • Hyrynsalmen, Paltamon, Sotkamon, kunnan aloittamisvuosi uupuu
  • Puolangan ja Ristijärven kunnat aloittaneet toimintansa 1867, onko erotettu jostain vai ovatko olleet jo omia srk:a tuota ennen?

--Kyzyl 9. joulukuuta 2009 kello 20.48 (EET)

Laatokan Karjala[muokkaa wikitekstiä]

  • Jaakkiman, Ruskealan, Suistamon, Salmin, Suojärven kuntien aloittamisvuodet?
  • Korpiselän kuntakokousten pöytäkirjat ovat tallessa vuodesta 1877 lähtien, mutta ilmeisesti kunta on aloittanut toimintansa aiemmin. --Kyzyl 11. joulukuuta 2009 kello 09.39 (EET)

Muutoksia kunnannimissä -listaan korjausehdotuksia[muokkaa wikitekstiä]

--Lassi Heikkinen 4. elokuuta 2008 kello 22.26 (UTC)

    • Sastamala (hist.) on ollut olemassa joskus Ruotsin vallan aikana, eli kauan ennen kunnallishallintoa. --Kyzyl 9. joulukuuta 2009 kello 20.06 (EET)

Luettelon tarkoitus?[muokkaa wikitekstiä]

Eikö olisi parempi, jos tässä lueteltaisiin vain jo olemassa olevista kunnista itsenäistyneet kunnat? Wikistä löytyy jo Luettelo Suomen entisistä kunnista, joka kattaa kuntaliitokset ja yhdistämiset. Mielestäni kuntaliitosten luetteleminen tässä listassa on turhaa työtä, koska samat tiedot löytyvät em. artikkelista - kahta artikkelia on mielestäni turha päivittää samoilla tiedoilla. Samalla artikkelin voisi nimetä uudelleen (esim. Luettelo Suomen uusista t. itsenäistyneistä kunnista). Toinen vaihtoehto olisi sisällyttää Luettelo Suomen entisistä kunnista tähän artikkeliin, koska kummassakin on kyse kuntamuutoksista. --Nedergard 21. joulukuuta 2010 kello 10.48 (EET)

Paitsi itsenäistyneitä kuntia tämä näkyy sisältävän myös aluesiirtoja ja osakuntaliitoksia, joita ei ole artikkelissa Kuntaliitos Suomessa.--Urjanhai 30. joulukuuta 2010 kello 15.26 (EET)
Mainitut luettelot voisi samankaltaistaa, toisin kuin Luettelo Suomen kuntaliitoksista, tämä listaa vuosiluvut alaspäin nousevana. Lisäksi Luettelo Suomen entisistä kunnista näyttää vaakunat nimien vieressä, joka on myös listalle ainutlaatuista, mutta tyydyttää uteliaisuuden nopeasti. Kieltämättä serverille raskas operaatio, mutta voisi harkita muotoilun ottamista käyttöön muuallakin. Kuntaliitos Suomessa -listan osiot on taas tiivistetty yhteen ja vaakunoita on enää vaikea yhdistää asiaankuuluvaan merkintään, joten vaakunat ovat korkeintaan vain pieni kuriositeetti. Nelg (keskustelu) 29. joulukuuta 2012 kello 00.42 (EET)
Kyllä näille eri luetteloille on kaikille tarpeensa. Esimerkiksi Luettelo Suomen entisistä kunnista ei sisällä tietoa kuntien perustamisista vaan ainoastaan lopettamisista, ja tämä täydentää sitä siltä osin hyvin, koska myös tieto kunnan perustamisesta joko niin että kunnallishallinto alkaa jo olemassa olevassa seurakunnassa tai kunta erotetaan toisesta on myös tarpeellista tietoa, samoin kuin tieto osakuntaliitoksista. Jos nämä kaksi esimerkiksi yhdistettäisiin, niin se vain hankaloittaisi tiedon hallintaa, koska silloin se nopea selausmahdollisuus, joka nyt on artikkelissa Luettelo Suomen entisistä kunnista menetettäisiin kun siinä helposti saatavissa oleva tieto hukkuisi tässä artikkelissa olevaan moniaineksisempaan mutta kuitenkin toisissa yhteyksissä yhtä tarpeelliseen muuhun tietoon. --Urjanhai (keskustelu) 29. joulukuuta 2012 kello 13.41 (EET)

Kuntamuutos vs. läänimuutos[muokkaa wikitekstiä]

Huomasin että artikkeliin lisättiin Kuhmoisten siirto läänistä toiseen. Mutta onko se nyt kuntamuutos vaiko pikemminkin läänimuutos? Kuntahan ei siinä muuttunut mihinkään vaan lääni. Läänien artikkeleissahan näitä läänimuutoksia on ainakin jossain määrin lueteltu. Ja ehkä maakuntien artikkeleissakin voisi luetella maakuntien muutoksia sen ohella että ne mainitaan ao. kuntien ja seutukuntien artikkeleissa. Mutta itse kunnathan eivät näissä muutu, paitsi jos samalla tehdään kuntaliitos, niin kuin viime vuosina usein ollut tapanakin.--Urjanhai (keskustelu) 3. helmikuuta 2013 kello 09.53 (EET)

1870[muokkaa wikitekstiä]

Miksi vuoden 1870 kohdalle on merkitty Eräjärven perustaminen erikseen eikä listaan niistä, jotka aloittivat toimintansa vuoden 1865 kunnallisasetuksen perusteella? Aloittiko se jonkin muun perusteella? 88.113.195.65 1. maaliskuuta 2013 kello 20.28 (EET)

Lähteet, joissa on lähteenä Wikipedia[muokkaa wikitekstiä]

Artikkelin lähteet ovat hiukan ongelmallisia, sillä teoksessa Suomen kuntavaakunat on lähdeluettelossa mainittu yhtenä lähteenä Wikipedia (Wikipedia:Medianäkyvyys/Wikipedia lähteenä#2013). Myös Ajallisesti muuttuvan paikkatiedon hallinta -opinnäytetyössä on Liitteessä 1 "Kuntiin, lääneihin ja maakuntiin liittyviä lähteitä" mainittu Wikipedia. Kummassakaan teoksessa ei ole erikseen ilmoitettu, mitkä kohdat niissä perustuvat Wikipedian tietoihin. --Raksa123 (keskustelu) 21. heinäkuuta 2020 kello 20.47 (EEST)

Ainakin kuntavaakunakirjan kohdalta voin todeta, että noiden sarakkeiden tietoja ei suurimmalta osin löydy Wikipediasta, joten niitä tuskin on täältä myöskään haettu. Opinnäytetyön esittämiin tietoihin vuoden 1865 kunnallislain uudistuksen mukana syntyneiden kuntien perustamisvuosista en osaa ottaa kantaa, onko ne haettu Wikipediasta. Täytynee etsiä parempaa lähdettä myöhemmin, kunhan saan tuon taulukon siihen malliin, että sen tietoja on helppo tarkistaa. Menköön nyt aluksi tällä. --Samppa Pamppanen (keskustelu) 21. heinäkuuta 2020 kello 21.09 (EEST)

Artikkeli jaettava?[muokkaa wikitekstiä]

Kun kirkkopitäjä on eri kuin kunta, niin tulisiko seurakunnista tehdä oma luettelonsa perustamisvuoden mukaan? Kun nyt esim. ilmoitetaan, että Urjala on erotetu Akaasta (003), niin tämä on anakronoistinen, koska Urjalan kuntaa eikä seurakuntaa ei ole erotettu Akaan kunnasta vaan Akaan Seurakunnasta, eikä Akaan seurakunnalla ole numeroa 003.--Urjanhai (keskustelu) 21. helmikuuta 2021 kello 20.55 (EET)

Kaupunkeja tietysti on perustettu aiemmin kuin kuntia, ja niistä näkyy olevan oma luettelonsa. Tämä voi vaatia vielä määrittelypohdintaa.--Urjanhai (keskustelu) 21. helmikuuta 2021 kello 21.02 (EET)

Alastaro erotettu Lapuasta?[muokkaa wikitekstiä]

Artikkelissa mainitaan, että Varsinais-Suomessa sijainnut Alastaro olisi erotettu omaksi kunnakseen Lapuasta, joka sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla. Tämä ei kyllä voi mitenkään pitää paikkaansa. Onkohan tässä sekoitettu Alastaro Vähäänkyröön, jota on ilmeisesti joskus kutsuttu myös Alastaroksi? --C. J. Greengrass (keskustelu) 21. helmikuuta 2021 kello 21.11 (EET)

Nimityksiä "Alastaro" ja "Ylistaro" on käytetty pitäjän eri osista monilla eri paikkakunnilla. Joka tapauksessa Varsinais-Suomen Alastaro on erotettu Loimaasta, ja Loimaalla on ollut myös Ylistaro, josta kylännimi "Ylistaron Mäenpää", mutta Loimaan Ylistarosta ei ole tullut omaa kuntaansa. Myös aiemmin Someroon kuuluneen Somerniemen yksi vanha nimi on "Ylistaro", ja vastaavasti Somerollakin on joskus muinoin historiallisten lähteitten mukaan puhuttu toisesta päästä piäjää "Alastarona".--Urjanhai (keskustelu) 22. helmikuuta 2021 kello 02.14 (EET)
Samaa on lisäksi ilmaisu muilla nimillä, esim. Pelkosenniemi oli aiemmin toiselta nimeltään "Sodankylän Alaperä".--Urjanhai (keskustelu) 22. helmikuuta 2021 kello 02.18 (EET)
Toisaalta usein luetteloita tai taulukoita muokatessa tulee satunnaisia copypastevirheitä.--Urjanhai (keskustelu) 22. helmikuuta 2021 kello 02.19 (EET)
Okei, kiitos tiedosta. Ajattelinkin, että kyse on jonkinlaisesta nimisekaaannuksesta. Näköjään luetteloon on jäänyt muitakin vastaavanlaisia virheitä (mm. Alavieska erotettu Loimaasta). --C. J. Greengrass (keskustelu) 22. helmikuuta 2021 kello 17.12 (EET)
Siinä on pakko olla joku systemaattinen tai satunnainen esim. copypasstevirhe, kun on eri maakuntien kuntia ihan eri laidolta Suomea.--Urjanhai (keskustelu) 23. helmikuuta 2021 kello 08.54 (EET)
Joo, copy-pastevirheestä on varmastikin kyse. Tarkistin ja korjasin molemmat mainitut virheet. Alastaro on irtaantunut Loimaasta ja Alavieska Kalajoesta. Tarkistin vielä, ettei kummankaan emäpitäjän nimellä löytynyt muita systemaattisia virheitä. Voi olla, että taulukosta löytyy vielä muitakin vastaavia virheitä, mutta ne täytyy korjata sitä mukaa kuin niistä vastaan tulee. --Samppa Pamppanen (keskustelu) 23. helmikuuta 2021 kello 13.06 (EET)