Expressen

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Expressen
Expressen
Lehtityyppi iltapäivälehti
Julkaisija Bonnier
Levikki 339 400
Perustettu 1944
Päätoimittaja Otto Sjöberg
Sitoutuneisuus liberaali
Kotipaikkakunta Tukholma
Kotimaa Ruotsin lippu Ruotsi
Sivukoko tabloid
Kotisivu www.expressen.se

Expressen on ruotsalainen iltapäivälehti. Sen perustivat Albert Bonnier nuorempi, Ivar Harrie ja Carl-Adam Nycop vuonna 1944. Lehden ensimmäinen numero ilmestyi samana vuonna, 16. marraskuuta. Lehden linja on sen mukaan sitoutumaton liberaali. Sen omistaa Bonnier.

Yrityskauppojen vuoksi Expressenista julkaistaan Göteborgissa GT-nimistä sisarjulkaisua (ent. Göteborgs-Tidningen) ja Malmössä Kvällsposten-nimistä. Näiden sisällöstä nuo puolet on samaa.

Varsinkin 1970-luvulla Expressen tarkasteli kriittisesti Suomen puolueettomuuspolitiikan ja suomalaisen demokratian kannalta arveluttavina pitämiään ilmiöitä, mm. presidentti Urho Kekkosen sisäpoliittista vallankäyttöä. Se nosti näkyvästi esille myös ns. Vankileirien saariston tapauksen vuonna 1974. Nämä artikkelit herättivät huomiota ulkomaita myöten ja herättivät kohua Suomessa.

Nykyään Expressen on Ruotsin kolmanneksi suurin sanomalehti levikiltään, joka on arkipäivisin 339 400. Lehden sunnuntainumeron levikki on 462 100.

Vuonna 2013 'Researchgruppen'-niminen ryhmä keräsi 29 miljoonaa nettikommenttia Disqus-palvelusta, jota käytetään yleisesti erilaisten sivustojen lukijakommentointiin, ja onnistui murtamaan noin 6000 MD5-salattua sähköpostiosoitetta. Researchgruppen luovutti tiedot Expressenille, joka paljasti useita nimettömiä rasistisia kommentoijia webbisivustoilla. Paljastukset johtivat ainakin usean Ruotsidemokraattien jäsenen eroon.[1][2] Lehden toimittajat, Researchgruppen ja Expressen saivat paljastuksista tutkivan journalismin Guldspaden-palkinnon.[3]

Lokakuussa 2014 Afroruotsalaisten valtakunnanjärjestö vaati päätoimittaja Thomas Mattssonin eroa lehdessä julkaistujen kolumnisti Ulf Nilssonin väitetysti toistuvasti rasististen kolumnien vuoksi.[4]

Päätoimittajat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. http://www.thelocal.se/20131212/millions-of-disqus-comments-leaked-to-swedish-group
  2. http://www.pcworld.com/article/2079060/disqus-scrambles-after-leak-fuels-swedish-tabloid-expos.html
  3. http://www.resume.se/nyheter/media/2014/03/24/expressen-gravaren-om-guldspaden-vinsten/
  4. http://www.dagensarena.se/opinion/afrosvenskarnas-riksforbund-avga-thomas-mattsson/
Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.