Valitut Palat

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Valitut Palat
200px-Readers Digest Logo.png
Lehtityyppi aikakauslehti
Julkaisija CIL Suomi OY
Levikki 122 605 (LT 2014)[1]
Perustettu 1922, Suomessa 1945
Päätoimittaja Ilkka Virtanen[1]
Sitoutuneisuus sitoutumaton
Kotipaikkakunta kotimaa = Suomi
Sivukoko A5
Ilmestymistiheys kuukausittain
Kotisivu http://www.rd.fi

Valitut Palat on suomalainen versio yhdysvaltalaisesta Reader’s Digest -aikakauslehdestä, joka ilmestyy 46 eri painoksena 18 kielellä useassa eri maassa.[2] Suomessa Valitut Palat ilmestyy kuukausittain, sen levikki on yli 122 000 (LT 2014) ja sillä arvioidaan olevan yli 254 000 kuukausittaista lukijaa.[2]

Valittuja Paloja julkaisi aiemmin Suomessa toiminut Oy Valitut Palat – Reader’s Digest Ab, joka oli yhdysvaltalaisen The Reader’s Digest Association, Inc:n tytäryhtiö. Vuosituhannen vaihteen paikkeilla kaikkia Pohjoismaita hoiti yhteinen Reader’s Digest Nordic -yhtiö, kunnes Valittujen Palojen ja monien sen eurooppalaisten sisarlehtien liiketoiminta siirtyi Reader’s Digestilta Espanjan suurimmalle suora­markkinointi­yritykselle CIL Groupille vuonna 2013. CIL markkinoi Reader’s Digestin tuotteita Pohjoismaiden ja Baltian lisäksi Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa ja Portugalissa.[2]

Lehdessä julkaistaan paitsi sen omia artikkeleita, myös lyhennelmiä muissa lehdissä julkaistuista jutuista sekä lyhennelmiä ja katkelmia kirjoista. Lehdessä on lukuisia vakiopalstoja vitsejä, anekdootteja, sitaatteja ja aforismeja varten.

Reader’s Digestin kansainvälisten painosten päätoimittajana Yhdysvalloissa toimii suomalainen Raimo Möysä. Hän siirtyi Yhdysvaltoihin jo 1990-luvulla toimittuaan sitä ennen Suomen Valittujen Palojen päätoimittajana.[3]

Historiaa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Reader's Digest sai alkunsa New Yorkin Greenwich Villagessa 1920-luvun alussa, kun William Roy DeWitt Wallace (1889–1981) ja hänen vaimonsa Lila Bell Wallace alkoivat julkaista muista lehdistä valikoimiaan juttuja yksissä kansissa. Pian he perustivat Reader's Digest Association -nimisen yrityksen New Yorkin lähellä sijaitsevaan Pleasantvilleen.[4]

Lehden erikoisia mutta kestäviksi ja erottuviksi osoittautuneita piirteitä olivat etukannessa sijaitseva sisällysluettelo, pieni sivukoko, runsas tekstimäärä ja kuvien vähäisyys. Kuvallisiin etukansiin lehti siirtyi vasta 1998. Lehteä kustannettiin pelkästään tilaus- ja irtonumeromaksujen avulla vuoteen 1955, jolloin se vasta alkoi hyväksyä mainoksia sivuilleen. Tupakan ja alkoholin mainontaa ei kuitenkaan ole koskaan sallittu, ja lehden takakansi on aina pidetty toimituksellisessa käytössä.[4]

Lehden toimituksellinen sävy on aina korostanut myönteisyyttä ja lämmintä huumoria.[5] Wallacen pariskunta ei käyttänyt lehteä tehdessään lainkaan lukijatutkimuksia, vaan valitsivat lehden aineiston omien mieltymystensä mukaan. Lukijatutkimukset tulivat käyttöön vasta 1970-luvulla, kun perustajapariskunta luovutti lehden teon nuoremmille. Reader’s Digestia on koko sen olemassaolon ajan kritisoitu konservatiivisuudesta ja amerikkalaisuudesta.[4] Esimerkiksi kylmän sodan vuosina lehden kansainvälisissä painoksissa, muun muassa Valituissa Paloissa, tuotiin usein esiin kommunisti- ja sosialistimaiden yhteiskunnallisia ongelmia.[6]

1980-luvulla The Reader's Digest Association yritti laajentaa lehtivalikoimaansa ostamalla muita lehtiä, muttei saanut niitä kannattaviksi. Samalla päälehden lukijakunta ikääntyi, aikakauslehtimarkkinat muuttuivat ja yritykselle aina tärkeän osan muodostanut kirjojen ja äänilevyjen kustannus- ja suoramarkkinointitoimintakin alkoi hyytyä. 1990-luvulla taloudellinen ahdinko syveni, kunnes uusi toimitusjohtaja Thomas Ryder alkoi saneerata yhtiötä irtisanomisin ja myymällä osan yhtiön suureksi kasvaneesta taidekokoelmasta. Vuosituhannen vaihteessa Reader's Digest yritti löytää itselleen uutta omistajaa kansainvälisisistä mediataloista; neuvotteluja käytiin ainakin saksalaisen Bertelsmannin kanssa.[7]

Samalla kun Reader’s Digestin kieliversioita on lakkautettu joistakin länsimaista, muun muassa Tanskasta 2005, yritys on perustanut uusia kieliversioita entisiin sosialistimaihin ja nouseviin Aasian maihin. Kuitenkin esimerkiksi Kiinan markkinoille suunnattu lehden versio lopetettiin yllättäen vuonna 2012, vain neljän ja puolen vuoden ilmestymisen jälkeen.[8]

Toiminta Suomessa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Valitut Palat alkoi ilmestyä Suomessa vuonna 1945, kun Helsingin Sanomien pääomistaja Eljas Erkko alkoi kustantaa sitä.[6] Se tuli lehden lisäksi tunnetuksi tietokirjojen, kaunokirjallisten Kirjavalioiden sekä äänilevykokoelmien kustannustoiminnasta, samoin kuin tuotteidensa näkyvästä suoramarkkinoinnista monimutkaisine arvontoineen ja asiakaspalvelun symboliksi kehitettyine Kaarina Mäkelä -hahmoineen.

Tilanne tänään[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Reader's Digest on edelleen, kaikki kieliversiot yhteen laskien, maailman luetuin yleisaikakauslehti. Vaikka suomalaisen Valittujen Palojen levikki ja lukijamäärä on 2000-luvulla laskenut nopeasti muiden yleisaikakauslehtien tapaan, ainakin vielä vuonna 2012 sen 178 000 kappaleen levikki oli kielialueen asukasmäärään suhteutettuna Reader’s Digest -lehtien suurin. Suurimmillaan Valittujen Palojen levikki oli 1990-luvun lopulla, 354 000 kappaletta.[6] Vuonna 2014 lehden tarkastettu levikki oli 122 605.[1] Noin 50 erikielisen Reader’s Digest -lehtiversion yhteinen levikko on noin 10 miljoonaa.[6]

Seuraavassa luettelossa luetellaan kaikki maat, jossa Reader’s Digestin kieliversioita julkaistaan. Lista on järjestyksessä sen mukaan, koska lehti on alkanut ilmestyä maassa.

Valittujen Palojen Kirjavaliot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Valitut Palat on 1950-luvulta alkaen julkaissut lyhennelmiä menestysteoksista nimellä Valittujen Palojen Kirjavaliot. Kirjavalioissa on yksiin kansiin sidottuna lyhennelmät kolmesta tai neljästä kirjasta. Yhdysvalloissa sarja oli vuoden 1997 loppuun nimeltään Reader’s Digest Condensed Books, minkä jälkeen se vaihtoi nimekseen Reader's Digest Select Editions.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c Mediakortti 2016, Valitut Palat.
  2. a b c Tietoa Valituista Paloista, CIL Suomi Oy. Viitattu 24.6.2016.
  3. Suomalaisnimi Reader's Digestin kansainvälisten painosten päätoimittajaksi, Markkinointi & Mainonta 29.6.2012. Viitattu 24.6.2016.
  4. a b c Digby-Junger, Richard: Reader's Digest, St. James Encyclopedia of Popular Culture, The Gale Group Inc. 2000. Vaatii HighBeam-tilauksen.
  5. Hammarsten, Heidi: Möysän comeback, Markkinointi & Mainonta 29.9.2003. Viitattu 24.6.2016.
  6. a b c d Suomen ikkuna länteen, Helsingin Sanomat 20.12.2012. Viitattu 24.6.2016.
  7. Rose, Matthew: Reader's Digest, Germany's Bertelsmann Discuss Combining Certain Operations, The Wall Street Journal 3.8.2000. Viitattu 24.6.2016.
  8. a b Reader's Digest ceases printing Chinese version, Shanghai Daily 6.7.2012. Viitattu 24.6.2016.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]