Pravda

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Vuonna 1982 Pravda täytti 70 vuotta, jolloin Neuvostoliitossa julkaistiin 70-juhlapäivän postimerkki.

Pravda (ven. Правда, ’Totuus’) oli Neuvostoliiton johtava sanomalehti ja Neuvostoliiton kommunistisen puolueen keskuskomitean äänenkannattaja vuosina 1912–1991.

Pravda perustettiin 1912 maanpaossa Wienissä, ja sitä salakuljetettiin Venäjälle. Ensimmäisen kerran lehti ilmestyi Pietarissa 5. toukokuuta 1912.[1] Lokakuun vallankumouksen jälkeen Pravda oli Neuvostoliitossa kommunistisen puolueen keskuskomitean virallinen sanomalehti vuosina 1918–1991. Lehti tunnettiin lännessä etenkin siitä, että se julkaisi kaikki puolueen viralliset kannanotot. Toinen merkittävä lehti Izvestija oli hallituksen äänenkannattaja.

Boris Jeltsin myi lehden Neuvostoliiton lakkauttamisen jälkeen vuonna 1991. Sen osti kreikkalainen Giannikosin perhe. Lehti lakkasi jälleen ilmestymästä 1. elokuuta 1996, kun perhe riitautui vanhoillisen toimituksen kanssa ja sillä oli myös taloudellisia vaikeuksia levikin romahdettua.[2][3] Lehti jakautui sitten kahtia, Venäjän kommunistisen puolueen lehdeksi Pravda ja muutamien alkuperäisen Pravdan toimittajien perustamaksi verkkolehdeksi Pravda.ru.[3][4] Osapuolet kävivät oikeudessa kiistaa nimen omistusoikeudesta, ja oikeuden päätöksen mukaan molemmat saivat käyttää nimeä Pravda.[5]

Samannimisiä lehtiä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Ukrainalainen toimittaja Georgy Gongadze perusti Ukrainska Pravda -lehden, joka jatkoi ilmestymistä sen jälkeenkin kun Ukrainan turvallisuusviranomaiset surmasivat Gongadzen.[3] Vähemmän kuuluisia Pravda-nimisiä sanomalehtiä on ilmestynyt ja ilmestyy muuallakin. Slovakiassa samanniminen lehti on yksi suurimmista. Samanniminen päivälehti ilmestyy myös Serbiassa sekä kuukausittainen julkaisu Liettuassa.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Sanomalehti Pravda täyttää 100 vuotta HS.fi. 4.5.2012. Viitattu 5.5.2012.
  2. Uutiskatsaus. Mitä Missä Milloin 1997 s. 116. Otava 1996 ISBN 951-1-14219-4
  3. a b c Pravda, Soviet newspaper Encyclopedia Britannica. Viitattu 27.10.2018.
  4. Which Pravda did John McCain write about Syria for? the Guardian. Viitattu 27.10.2018.
  5. There is no Pravda. There is Pravda.Ru English pravda.ru. Viitattu 27.10.2018.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]