Kymen Sanomat

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Kymen Sanomat
Kymen Sanomat.svg
Lyhenne KySa
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija Kaakon Viestintä Oy
Levikki Laskua 16 253 (LT 2016)[1]
Kokonaislevikki Laskua 16 946 (LT 2016)[1]
Perustettu 1991, edeltäjät:
1902 (Etelä-Suomi)
1905 (Eteenpäin)
Päätoimittaja Päivi Taussi[2]
Sitoutuneisuus sitoutumaton
Kotipaikkakunta Kotka
Kotimaa Suomi
Sivukoko tabloidi
Ilmestymistiheys päivittäin
Kieli suomi
Kotisivu www.kymensanomat.fi

Kymen Sanomat (lyh. KySa) on Kotkassa seitsemän kertaa viikossa ilmestyvä sitoutumaton sanomalehti. Lehden julkaisija on ollut Kaakon Viestintä Oy vuoden 2015 alusta alkaen. Kymen Sanomien päälevikkialue on Kotkan–Haminan seutukunta. Lehden levikki on noin 18 700 ja lukijamäärä noin 49 000[3].

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Nykyinen Kymen Sanomat on syntynyt kolmen sanomalehden fuusiona. Kotkassa ilmestyneet vuonna 1902 perustettu Etelä-Suomi ja 1905 perustettu Eteenpäin (jatkaja Viikko-Eteenpäin) yhdistyivät vuodenvaihteessa 1989 sitoutumattomaksi Kotkan Sanomiksi.[4] Vuonna 1991 Kotkan Sanomiin yhdistyi puolestaan Haminassa ilmestynyt keskustalainen Kymen Sanomat. Lehden nimeksi vaihdettiin tässä yhteydessä Kymen Sanomat,[5] ja tästä liitoksesta syntyneen Kymen Sanomien ensimmäinen numero ilmestyi 30. syyskuuta 1991.[6]

Eteenpäin ja Etelä-Suomen yhdistyessä 1989 ne olivat levikiltään lähes yhtä suuria. Johtava lehti oli Eteenpäin, jonka levikki oli noin 20 000, kun taas Etelä-Suomella se oli vajaa 17 000.[7]

Etelä-Suomi oli puoluekannaltaan kokoomuslainen vuoteen 1964 saakka ja sen jälkeen sitoutumaton.[4] Vuodesta 1984 Etelä-Suomi oli kuulunut Kouvolan Sanomien omistukseen ja lehteä painettiin Kouvolassa.[7] Eteenpäin taas oli sosiaalidemokraattinen.

Sanoma Lehtimedian maakuntalehdet Kymen Sanomat, Kouvolan Sanomat ja Etelä-Saimaa siirtyivät tabloidi-kokoon 9. huhtikuuta 2013.[8]

Kymen Sanomat siirtyi huhtikuussa 2014 tehdyn esisopimuksen toteutuessa Sanoman omistuksesta Länsi-Savo-konserniin, kun Sanoma Lehtimedia Oy:stä, Sanoman painoyhtiöistä Saimaan Lehtipaino Oy:stä ja Lehtikanta Oy:stä ja Länsi-Savon omistamasta Etelä-Savon Viestintä Oy:stä koottiin yksi yhtiö. Aluksi Sanoman omistus yhtiöstä on 49 prosenttia, mutta viiden vuoden kuluttua yhtiö siirtyy kokonaan Länsi-Savolle.[9]

Liitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kymen Sanomien toimisto sijaitsee Yritystalo Tutkassa Kotkansaarella.

Kymen Sanomissa ilmestyi tiistaisin vuosina 1998–2009 Seepra-liite. Se oli Etelä-Saimaan, Kouvolan Sanomien ja Kymen Sanomien yhteinen viikkolehti.[10] Seepra keskittyi viihteeseen ja DVD-, elokuva- ja levyarvosteluihin. Lehdessä oli mukana myös viikon televisio-ohjelmatiedot.

Seepran lopettamisesta ilmoitettiin 12. tammikuuta 2009. Lehden julkaiseminen tabloid-liitteenä lopetettiin ja Seepran viimeinen numero ilmestyi 27. tammikuuta 2009. Lopettamisen syyksi kerrottiin, että Seepra ei ollut täyttänyt siihen liitettyjä odotuksia. Lehden materiaalia on siirretty julkaistavaksi päälehteen.[10]

Levikki[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kymen Sanomien levikki on ollut laskussa ainakin 1990-luvun alusta lähtien. Vielä vuonna 1992 Kymen Sanomien levikki oli 32 268 kappaletta, vuonna 2000 se oli laskenut 27 408 kappaleeseen. Levikki on laskenut hiljaisesti koko 2000-luvun ajan ja vuonna 2008 se lopulta alitti 25 000 kappaleen rajan. Vuonna 2013 Kymen Sanomien levikki painui alle 20 000 kappaleen.[1]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c Levikkitrendihaku Media Audit Finland. Viitattu 25.2.2017.
  2. http://www.kymensanomat.fi/YHTEYSTIEDOT/Yhteydet/Toimitus/
  3. KMT syksy 2014/kevät 2015: lukijamäärät ja kokonaistavoittavuudet Media Audit Finland. Viitattu 15.2.2016.
  4. a b Historia Sanoma Lehtimedia. Viitattu 1.7.2012.
  5. Uutispäivä Demari tavoittelee palkansaajia lukijoikseen Kirjatyö. 16.2.2001. Viestintäliitto. Viitattu 1.11.2008.
  6. Komulainen, Jorma: ”Kotka 1878-2000”, Kotka, s. 111. Espoo: Frenckellin Kirjapaino, 2002.
  7. a b Ala-Kiiskilä, Antero: Rakennemuutos tuli lehtitaloihin Kymen Sanomat. 1.11.2008. Sanoma Lehtimedia Oy. Viitattu 1.11.2008.
  8. Kivimäki, Petri: Etelä-Saimaa muuttui tabloid-kokoiseksi yle.fi. 9.4.2013. Yle Etelä-Karjala. Viitattu 13.4.2013.
  9. Salokorpi, Jussi: Sanoma myy maakuntalehtiään Länsi-Savo-konsernille yle.fi. 10.4.2014. Yle Uutiset. Viitattu 6.3.2015.
  10. a b Seepran ilmestyminen viikkoliitteenä päättyy 12.1.2009. Kymen Sanomat. Viitattu 17.1.2009.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]