Aftonbladet

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Tämä artikkeli kertoo ruotsalaisesta iltapäivälehdestä. Samalla nimellä on ilmestynyt myös helsinkiläinen sanomalehti.
Aftonbladet
Aftonbladet
Lehtityyppi iltapäivälehti
Julkaisija Schibsted ASA, työntekijäjärjestö LO
Levikki päivittäisiä lukijoita 1 425 000 (2005)
Perustettu 6.12. 1830
Päätoimittaja Anders Gerdin
Sitoutuneisuus sitoutumaton sosiaalidemokraattinen
Kotipaikkakunta Tukholma
Kotimaa Ruotsi
Sivukoko tabloid
Ilmestymistiheys päivittäinen
Kotisivu http://www.aftonbladet.se

Aftonbladet (ruotsia, iltapäivälehti) on vuonna 1830 perustettu ruotsalainen iltapäivälehti. Lehti kuvailee itseään sitoutumattomana sosiaalidemokraattisena lehtenä ja on levikiltään Skandinavian suurin sanomalehti (levikki 422 000, v. 2004[1]).

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lehteä alkoi julkaista Lars Johan Hierta vuonna 1830. Se arvosteli myös Ruotsin uutta kuningasta Kaarle XIV Juhanaa, jolloin lehti lakkautettiin. Tähän vastattiin perustamalla uusi lehti "Det andra Aftonbladet", joka myös kiellettiin. 26 nimenmuutoksen jälkeen lehti sai jatkaa ilmestymistään.

Lehden poliittinen linja on vaihdellut useasti. Aluksi liberaalista se ajautui kohti konservatismia päätoimittaja Harald Sohlmanin (1890–1921) aikana. Ensimmäisen maailmansodan aikana lehden osake-enemmistö myytiin salaa Saksan hallitukselle.

Vuonna 1929 lehti päätyi Kreugerin perheen haltuun, kun sen osti Ivar Kreugerin Swedish Match. Vuodesta 1932 lehti tuki Per Albin Hanssonin sosiaalidemokraattista hallitusta, sittemmin liberaalipuoluetta. Toisen maailmansodan aikana lehti oli Saksan puolella.

Vuonna 1956 Torsten Kreuger myi lehden Ruotsin ammattiliittojen keskusjärjestölle LO:lle. LO luopui lehden omistuksesta 1996, jolloin 49,9 % osakkeista osti norjalainen mediakonserni Schibsted. Kesäkuussa 2009 Schibsted lunasti vielä 41 % osakkeista ja on nyt pääomistaja 91 prosentilla.

Lehden päätoimittajana on aiemmin toiminut suomalainen Yrsa Stenius.

Vuoden 2009 EU-vaalien alla Aftonbladet herätti närkästystä poistamalla Ruotsin Piraattipuolueen (Piratpartiet), Feministit (Feministiskt Initiativ) ja Ruotsidemokraatit (Sverigedemokraterna) vaalikoneestaan. Lukijoiden valitettua Aftonbladetille ja kyseistä vaalikonetta ylläpitävälle EUProfilerille ne palautettiin takaisin näkyville.[2]

Elokuussa 2009 lehti joutui Israelin vihan kohteeksi julkaistuaan artikkelin[3], jossa väitettiin Israelin armeijan irrottaneen ja myyneen elimiä surmaamiltaan palestiinalaisilta 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.