Turun Sanomat

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Turun Sanomat
Turun Sanomat wordmark.svg
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija TS-Yhtymä
ISSN ISSN 0356-133X
Levikki Laskua 94 185 (LT 2013)[1]
Perustettu 1904
Päätoimittaja Kari Vainio
Sitoutuneisuus sitoutumaton
(1961 asti Suomen Kansanpuolue)
Kotipaikkakunta Turku
Kotimaa Suomi
Sivukoko broadsheet
Ilmestymistiheys ma–su
Kotisivu www.ts.fi
Alvar Aallon suunnittelema Turun Sanomien toimitalo Kauppiaskadulla, jossa lehden toimitus oli vuodet 1930–2011.‎

Turun Sanomat on vuonna 1904 perustettu suomalainen poliittisesti sitoutumaton sanomalehti, jonka levikkialuetta on Varsinais-Suomi. Lehteä julkaisee TS-Yhtymä. Turun Sanomat on Suomen kolmanneksi suurin seitsenpäiväinen päivälehti. Levikki oli vuoden 2012 lopussa 99 220 kappaletta ja lehdellä oli 224 000 lukijaa.[2] Lehden vastaavana päätoimittaja on Kari Vainio.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lehden perusti asianajaja Antti Mikkola, joka toimi myös Turun Sanomien ensimmäisenä päätoimittajana. Turun Sanomien ensimmäinen lehti julkaistiin sunnuntaina 1. tammikuuta 1905.[3] Lehden alkutaipaleella kilpailu oli kovaa, koska Turussa julkaistiin tuolloin kolmea muutakin suomenkielistä sanomalehteä. Sadantuhannen kappaleen levikin lehti saavutti vuonna 1968.[3] Turun Sanomat irtautui poliittisista kytkennöistä ja julistautui riippumattomaksi vuonna 1961. Siihen asti lehti oli ollut Suomen Kansanpuolueen (ja sen edeltäjän, Kansallisen Edistyspuolueen) äänenkannattaja.[4]

Turun Sanomat otti ensimmäisenä lehtenä Suomessa käyttöön tietokoneladonnan IBM System/360 koneella vuonna 1964. [5]

Toimitus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lehden paino sijaitsee Artukaisissa. Lehteä julkaisee Ketosen suvun omistama TS-Yhtymä. Turun Sanomissa on joka viikko eri kategorioihin ja asioihin liittyviä teemasivuja sekä liitteitä. Lehden nettisivut on yksi Varsinais-Suomen tavoittavimmista verkkomedioista.

Päätoimittajat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tuki presidentinvaaleissa 2012[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Vuoden 2012 presidentinvaaleissa Turun Sanomat omistava TS-yhtymä Oy tuki kokoomuksen Sauli Niinistön kampanjaa 5000 eurolla[11].

Katso myös[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Levikkihaku Levikintarkastus. Viitattu 15.3.2014.
  2. Kansallinen mediatutkimus maaliskuu 2013.
  3. a b Turun Sanomat täyttää perjantaina 105 vuotta
  4. Heino, Jari: Sitkeän lehden viimeinen päivä Turun Sanomat. 4.2.2001. Viitattu 14.11.2009.
  5. Jaakko Suominen : Suomen tietotekniikan kronologia
  6. a b Turun Sanomille uudet päätoimittajat 31.7.2009. Yle. Viitattu 3.6.2013.
  7. Kalle Heiskanen Pohjalaisen päätoimittajaksi. Turun Sanomat, 20.10.2009. TS-Yhtymä. Artikkelin verkkoversio Viitattu 3.6.2013.
  8. Sotahistorioitsija Markku Salomaa Turun Sanomien päätoimittajaksi Mediaviikko. 1.7.2007. Wasala Oy. Viitattu 3.6.2013.
  9. Alkoholiongelma toi potkut Turun Sanomien päätoimittajalle. Taloussanomat, 4.2.2008. Sanoma News. Artikkelin verkkoversio Viitattu 3.6.2013.
  10. Turun Sanomien päätoimittajat. Turun Sanomat, 4.1.2005. TS-Yhtymä. Artikkelin verkkoversio Viitattu 3.6.2013.
  11. Ilmoitus ehdokkaan vaalirahoituksesta - Presidentinvaalit 2012. Valtiontalouden tarkastusvirasto. Viitattu 4.6.2014.

Kirjallisuutta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Harri Kalpa: Sanansaattajana Auran rannoilla: Turun Sanomat 1905-1985: reportaasi sanomalehdestä ja sen tekijöistä. Turun Sanomat 1984. ISBN 951-95654-6-9 (sid.) ISBN 951-95654-7-7 (1/1-n.).
  • Raimo Vahtera: Matkan määränä kansan menestys. Turun Sanomat 1905-2005. TS-Yhtymä 2004. ISBN 9789519129600.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.