Lapin Kansa

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Lapin Kansa
Lapin Kansa.logo.svg
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija Lapin Kansa Oy / Alma Media
ISSN ISSN 0359-6753
Levikki Laskua 28 735 (LT 2013)[1]
Perustettu 1928
Päätoimittaja Antti Kokkonen
Sitoutuneisuus sitoutumaton
(1958 asti Maalaisliitto)
Kotipaikkakunta Rovaniemi
Kotimaa Suomi
Sivukoko tabloidi
Ilmestymistiheys päivittäin
Kotisivu www.lapinkansa.fi

Lapin Kansa on koko Lapissa ilmestyvä seitsenpäiväinen sanomalehti. Lehden päätoimittaja oli Heikki Tuomi-Nikula vuoden 2008 loppuun, jonka jälkeen päätoimittajana aloitti Helsingin Sanomien politiikan toimituksen esimiehenä työskentelevä Antti Kokkonen.[2] Sen omistavasta Lapin Kansa Oy:stä tuli 1995 Alma Median konserniyhtiö. Lehden levikki on 32691 (2010).[1]

Lapin Kansa perustettiin vuonna 1928 Maalaisliiton Itä-Lapin alueen äänenkannattajaksi. Lehti muuttui 1958 poliittisesti riippumattomaksi, kun Maalaisliitto kielsi siltä oikeuden esiintyä puoluelehtenä.[3]

Lapin Kansa on maailman pohjoisin seitsemänä päivänä viikossa ilmestyvä sanomalehti.[4]

Lehti muuttui broadsheet-koosta tabloidi-kokoiseksi vuonna 2011.[5]

Päätoimittajan erottamiskohu lokakuussa 2008[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Johanna Korhonen nimitettiin syyskuussa 2008 Lapin Kansan päätoimittajaksi[6], mutta hän ei ehtinyt aloittaa tehtävässä ennen kuin hänen työsopimuksensa purettiin.[7]

Johanna Korhosen julkisuuteen lähettämän tiedotteen mukaan työsuhteen purkamisen syy oli se, että hän elää rekisteröidyssä parisuhteessa naisen kanssa. [8] Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne totesi Korhosen väitteen olevan valheellinen. [9] Alma Median tiedotteen mukaan sopimuksen syntymisen jälkeen oli käynyt ilmi, että Korhonen valehteli useaan otteeseen rekrytointiprosessin aikana. [10]

Lapin Kansan istuva päätoimittaja Heikki Tuomi-Nikula totesi 2. lokakuuta, että julkisesti homoseksuaalinen ihminen ei voisi toimia Lapin Kansan päätoimittajana tai Lapin maakunnan edustajana. [11] Tuomi-Nikulasta tehtiin Rovaniemen poliisille tutkintapyyntö, jossa halutaan poliisin selvittävän, syyllistyikö päätoimittaja Tuomi-Nikula syrjintään kehottamiseen. [12]

Pääluottamusmies Seija Lappalaisen mukaan Lapin Kansan tilauksia oli 3. lokakuuta peruttu yli 50 Heikki Tuomi-Nikulan lausunnon jälkeen. Tilauksia peruttiin yli 30 jo sen jälkeen, kun Johanna Korhosen johtajasopimuksen purku tuli julkisuuteen. [13]

Lapin Kansan toimitusosasto vaati sekä Kai Telanteen että Heikki Tuomi-Nikulan eroa. [14]

Alma Median sanomalehtien toimitusosastot katsoivat 3. lokakuuta, että Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne oli toiminut julkisuudessa harkitsemattomasti ja toimillaan aiheuttanut vahinkoa koko konsernille ja kaikille sen lehdille. [15] Myös Suomen Journalistiliitto paheksui Alma Median johdon toimintaa asiassa ja ilmoitti sen vahingoittaneen sekä yhtiötä että henkilöstön työskentelyedellytyksiä. [16]

Helsingin käräjäoikeus hylkäsi toukokuussa 2011 Telannetta vastaan nostetun työsyrjintäsyytteen. Korhonen valitti päätöksestä ja Helsingin hovioikeuden ratkaisussa Alman tytäryhtiö tuomittiin maksamaan Korhoselle yli 80 000 euroa korvauksia.[17] Alma Media haki korkeimmalta oikeudelta valituslupaa kiistassa.[18] Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa ja hovioikeuden päätöksellä Korhonen voitti jutun 1. helmikuuta 2011 ja sai Alma Medialta 80 000 euroa korvauksia työsuhteen laittomasta purkamisesta.[19]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]