Vasabladet

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Vasabladet
Vasabladet logo.svg
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija HSS Media
Levikki Laskua 16 407 (LT 2015)[1]
Kokonaislevikki Laskua 17 507 (LT 2015)[1]
Perustettu 1856
Päätoimittaja Camilla Berggren
Sitoutuneisuus sitoutumaton
Kotipaikkakunta Vaasa
Kotimaa Suomi
Sivukoko tabloidi
Ilmestymistiheys ti–su
Kieli ruotsi
Kotisivu www.vasabladet.fi
Vasabladet, 29. kesäkuuta 1878

Vasabladet on Pohjanmaalla ilmestyvä ruotsinkielinen sanomalehti, jonka päätoimitus sijaitsee Vaasassa. Vasabladet on perustettu vuonna 1856, mikä tekee siitä Suomen toiseksi vanhimman edelleen ilmestyvän sanomalehden (vanhin on Åbo Underrättelser). Lehden levikki vuonna 2015 oli noin 16 000 kappaletta,[1] ja se on Suomen toiseksi suurin ruotsinkielinen sanomalehti (Hufvudstadsbladetin jälkeen).

Vasabladetin nykyinen päätoimittaja on Camilla Berggren. Berggrenin edeltäjä Lars Rosenblad lopetti vuonna 2011. Rosenbladin edeltäjä Margareta Björklund lopetti vuonna 2009. Björklund on toiminut aikaisemmin muun muassa Jakobstads Tidningenin toimituspäällikkönä. Entinen päätoimittaja Dennis Rundt siirtyi eläkkeelle kesällä 2008. Vasabladetilla on paikalliskonttorit Kokkolassa, Pietarsaaressa, Oravaisissa, Vöyrissä, Maksamaalla, Närpiössä ja Kristiinankaupungissa. Vasabladet ilmestyy kuusi kertaa viikossa, tiistaista sunnuntaihin. Lehteä julkaisee HSS Media, jonka omistaa Harry Schaumans stiftelse -säätiö.

Vasabladet siirtyi tabloidi-kokoon perjantaina 14. helmikuuta 2014 samanaikaisesti Österbottens Tidningin kanssa.[2]

Katso myös[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c Levikkitrendihaku Media Audit Finland. Viitattu 25.2.2017.
  2. På fredag övergår ÖT och Vbl till tabloid svenska.yle.fi. 13.2.2014. Yle. Viitattu 14.2.2014. (ruotsiksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.