Borgåbladet

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Borgåbladet
Borgåbladet no 1 5-1-1861.png
Lehden ensimmäisen varsinaisen numeron etusivu.
Lehtityyppi sanomalehti
Levikki 6 500 (2014)
Perustettu 1860
Lakkautettu 2014
Sitoutuneisuus porvarillinen ruotsalainen
Kotipaikkakunta Porvoo
Ilmestymistiheys 1–5 kertaa viikossa
Kieli ruotsi

Borgåbladet oli Porvoossa vuosina 1860–2014 ilmestynyt ruotsinkielinen sanomalehti. Se yhdistettiin vuoden 2015 alussa loviisalaisen Östra Nylandin kanssa uudeksi Östnyland-lehdeksi.[1]

Lyseonlehtori Gabriel Lagusin aloitteesta perustettu Borgåbladet oli aluksi vapaamielinen ja sittemmin ruotsinmielinen paikallinen sanomalehti. Vuonna 1892 sen kilpailijaksi perustettiin Borgå Nya Tidning. Vuodesta 1895 lähtien Borgåbladet kävi kielitaistelua Uusimaa-lehden kanssa. Sortovuosina 1900-luvun alussa se oli perustuslaillisuutensa takia kahdesti lakkautettuna.[2]

Autonomian loppuvuosina Borgåbladet kannatti ruotsalaista kansanpuoluetta. Itsenäisyyden alussa se tuki puolueensa konservatiiveja ja myötäili Lapuan liikettä. Östra Nylandin ja Hufvudstadsbladetin lisäksi lehti kilpaili vuosina 1922–1947 helsinkiläisen Nylandin kanssa. Kilpailun tuloksena Borgåbladetista kehittyi Porvoon ja sen lähialueiden nykyaikainen uutislehti, joka 1970-luvulla teki kirjapainoyhteistyötä myös Uusimaan kanssa.[2]

Borgåbladet ilmestyi aluksi kerran, vuodesta 1874 lähtien kahdesti, vuodesta 1908 kolmesti, vuodesta 1969 neljästi ja vuodesta 1976 viisi kertaa viikossa. Sen levikki nousi 1880-luvun kahdesta–kolmesta sadasta yli tuhanteen kappaleeseen 1890-luvun lopulla, yli viiteen tuhanteen 1930-luvun lopussa ja yli kymmeneen tuhanteen 1970-luvun alussa.[2] Vuonna 2009 levikki oli noin 7 920[1] ja vuonna 2014 6 500 kappaletta[3]. Lehden levikkialueena oli Uudenmaan maakunnan itäosa, varsinkin Porvoo ja Sipoo.

Lehden päätoimittajina työskentelivät Gabriel Lagus (1861–1863), A. Lindfors (1862–1863), Anders J. Silfvander (1864–1866), Rudolf Lindblad (1867–1868), Kondrad Fr. Ottelin (1868–1871), V. L. Cajander (1872–1886, vastaava toimittaja 1874–1875 ja 1880–1886), Robert Rostedt (1887–1891), Edvard Rindell (vast. toim. 1891–1892), Ossian Wichman (vast. toim. 1892–1893), Einar Ottelin (vast. toim. 1893–1894), Uno Stadius (1894–1897, vast. toim. 1894), Adolf Backman (vast. toim. 1895–1901), Erik Söderström (1901–1910), Karl Alexander Björksten (1909 ja 1919–1920), Karl Julian Karlsson (1910–1911), Torsten Mikander (vast. toim. 1911–1912), Oskar Holmström (1912), Oscar Lundell (1912–1914), Gustaf Adolf Lundell (1914–1919), Valter Lindroos (1919), Helmer J. Wahlroos (1920–1966), Karl Erik Pakarinen (Bagerstam, 1966–1968), Leo Ruth (1968–1970 ja 1974), Harry Granberg (1970–1974), P. H. Nyman (1974–1982), Rolf Gabrielsson (1982–1985) ja Johanna Freiborg (1985–)[2]. Viimeinen päätoimittaja oli Micaela Röman.[4]

Konstsamfundet-säätiö osti Borgåbladetin kustannusoikeudet paikallisen teollisuusmiehen August Eklofin suvulta vuonna 1989[1]. Sen jälkeen julkaisijana toimi säätiön omistama Östra Nylands Tidningar Ab. Borgåbladet yhdistyi Östra Nylandin kanssa uudeksi Östnyland-lehdeksi tammikuussa 2015[5]. Lopettamishetkellään se oli Suomen kolmanneksi vanhin edelleen ilmestyvä lehti.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c Uppslagsverket Finland Viitattu 19.6.2017.
  2. a b c d Suomen lehdistön historia 5: Hakuteos Aamulehti – Kotka Nyheter, s. 41–43. Kuopio: Kustannuskiila, 1988. ISBN 951-657-239-1.
  3. LT-levikkitilasto 2014 Viitattu 19.6.2017.
  4. Micaela Röman ny chefredaktör för Borgåbladet och Östra Nyland 7.10.2011. HBL. Viitattu 31.5.2012.
  5. Östra Nyland ja Borgåbladet yhdistyvät Östnyland-lehdeksi Loviisan Sanomat. 29.11.2014. Viitattu 16.2.2015.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]