Vakka-Suomen Sanomat

Kohteesta Wikipedia
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Vakka-Suomen Sanomat
VSS tiistai 30.9.2014.jpg
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija Vakka-Suomen Sanomain kuntayhtymä
ISSN ISSN 0356-1399
Levikki 8 100 (LT 2012)[1]
Perustettu 1949
Päätoimittaja Teija Uitto
Sitoutuneisuus sitoutumaton
Kotipaikkakunta Uusikaupunki
Kotimaa Suomi
Ilmestymistiheys ti, to, pe
Aiheesta muualla
Vakka.fi

Vakka-Suomen Sanomat on varsinaissuomalainen vuonna 1949 perustettu kolmipäiväinen paikallislehti, joka sisältää uutisia Uudenkaupungin, Kustavin, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Taivassalon, Vehmaan ja Naantalin tapahtumista ja asioista. Lehdessä julkaistaan myös edellä mainittujen kuntien viralliset ilmoitukset.[2] Uutisia on myös Laitilasta, joka ei kuulu julkaisijayhtymään.

Lehti on Euroopan ainoa kuntien omistama lehti, mutta se pyrkii olemaan kunnista riippumaton. Vuoden 2015 alusta omistuspohjaksi tuli osuuskunta.[3]

Lehdellä on päätoimittaja Teija Uiton ja julkaisuyhtiön toimitusjohtajan Janne Vuorelan lisäksi 11 työntekijää. Lehden toimitus sijaitsee Uudenkaupungin Rauhankadulla.[3] Toimittajia on kolme vakituista ja kaksi aluetoimittajaa. Aluetoimittajien sijoituspaikat ovat Mynämäki ja Masku. Lehdellä on myös palvelupiste Mynämäen keskustassa. Lehti tekee yhteistyötä alueen muiden paikallislehtien kanssa: lehden osto- ja myyntipalsta Vakka-Makasiini on yhteinen Uudenkaupungin Sanomien ja Laitilan Sanomien kanssa. Lehti painetaan Kirjapaino Alma ManussaTampereella.[2]

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Vakka-Suomen Sanomien ulkoasua uudistettiin lokakuussa 2007, jolloin vuosikymmeniä muuttumattomana ollut kirjasintyyppi vaihdettiin kevyempään ja lehden eri osastojen ulkoasua yhtenäistettiin. Muutoksen tarkoituksena oli keventää lehden vanhahtavaksi ja raskaaksi moitittua yleisilmettä. Muutoksen yhteydessä myös lehden toimitus- ja taittojärjestelmät uusittiin.[4]

Lehti alkoi ilmestyä 2013 myös verkossa. Myös verkkolehti on maksullinen.[3]

Vuonna 2015 uutisoitiin, että lehdessä epäillään tapahtuneen väärinkäytöstä. Sen johdon epäiltiin käyttäneen opetusministeriön rahoja omien yritystensä tukemiseen.[5]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Mediatiedot, Vakka-Suomen Sanomat, viitattu 1.10.2014
  2. a b Vakka-Suomen Sanomat Vakka-Suomen Sanomat. Viitattu 21.9.2007.
  3. a b c Rosvall, Minna: Euroopan ainoa kuntien omistama lehti tehdään Vakka-Suomessa. Yle.fi/uutiset. Viitattu 1.10.2014.
  4. Uotila, Jukka: Vakka uudessa mallissa. Vakka-Suomen Sanomat, 18.10.2007, s. 6.
  5. Blomqvist, Sarita: Vakka-Suomen Sanomien johdon epäillään tukeneen omia yrityksiään opetusministeriön rahoilla Ylen uutiset. 24.4.2015. Viitattu 24.4.2015.