Daily Mail

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Daily Mail
Lehtityyppi päivälehti
Julkaisija DMG Media (Daily Mail and General Trust)
Levikki 1,708,006 (maaliskuu 2014)
Perustettu 1896
Päätoimittaja Paul Dacre
Sitoutuneisuus Konservatismi
Kotipaikkakunta Lontoo
Kotimaa Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Britannia
Sivukoko tabloidi
Kieli englanti
Kotisivu www.dailymail.co.uk

Daily Mail on brittiläinen päivittäin ilmestyvä konservatiivinen[1], tabloid-kokoinen sanomalehti, jonka omistaa Daily Mail and General Trust.[2]

Lehden perusti lordi Northcliffe vuonna 1896, ja se on Britannian toiseksi luetuin sanomalehti The Sunin jälkeen.[3] Sen sisarlehti on The Mail on Sunday, joka aloitti ilmestymisensä vuonna 1982. Lehden skottilaiset ja irlantilaiset versiot perustettiin 1947 ja 2006. Daily Mail oli ensimmäinen brittiläinen sanomalehti, joka oli suunnattu alemmalle keskiluokalle, ja se oli myös ensimmäinen brittilehti, jota myytiin miljoona kappaletta päivässä.[4]

Se oli alusta alkaen naislukijoille suunnattu sanomalehti, ja ensimmäinen lehti, joka tarjosi sisältöä erityisesti heille.[5][6] Vuoden 2013 toisella puoliskolla 54.77% sen lukijoista oli naisia, ja se on näin ollen ainoa sanomalehti Britanniassa, jonka lukijoista yli puolet on naisia.[7][8]

Maaliskuussa 2014 sen keskimääräinen levikki oli 1,708,006 kappaletta.[9] Heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana 2013 sen keskimääräinen päivittäinen lukijamäärä oli noin 3.951.000. Sen nettisivustoilla on yli 100 miljoonaa uniikkia kävijää kuukaudessa.[10]

Lehteä on syytetty sensaationalismista terveysasioissa[11], ja ainakin yksi lehden entinen toimittaja on syyttänyt sitä rasismista.[12]

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lehti on yleensä ottanut isänmaallis-populistisen kannan ja kannattanut mm. lähtemistä toiseen buurisotaan ja ensimmäiseen maailmansotaan.

Vuosisadan vaihteessa se jakoi rahapalkintoja saavutuksista ilmailun alalla, mm. ensimmäisestä lennosta Lontoosta Manchesteriin ja ensimmäisestä lennosta Kanaalin yli.

Ensimmäisen maailmansodan edellä sitä syytettiin sodanlietsonnasta, mutta sodan aikana perustaja lordi Northcliffe hyökkäsi kansallissankarina pidettyä sotaministeri lordi Kitcheneria vastaan ja myöhemmin pääministeri H. H. Asquithia vastaan, jonka seuraaja David Lloyd George tarjosi Northcliffelle ministerinpaikkaa välttääkseen lehden hallituksen kohdistuvan kritiikin.

Lordi Northcliffen kuoltua 1922 hänen veljensä lordi Rothermere otti lehden johton.

Vuonna 1924 Daily Mail julkaisi väärennetyn ns. Zinovjev-kirjeen, jonka väitettiin olevan Kominternin johtajan Grigori Zinovjevin kirje Britannian kommunistipuolueelle vallankumouksen aloittamiseksi. Kirjettä pidetään yleisesti Ramsay MacDonaldin Labour-puolueen tappion syynä neljä päivää myöhemmin pidetyissä parlamenttivaaleissa konservatiiveille.

1930-luvulla lordi Rothermere ja Daily Mail tukivat avoimesti brittiläisiä fasisteja ja ylistivät Oswald Mosleyta hänen järkevästä konservatiivisesta asenteestaan. Lehti veti tukensa vuonna 1934 fasistien väkivallan kiihdyttyä. Rothermere oli myös Benito Mussolinin ja Adolf Hitlerin tukija ja ystävä, mikä vaikutti lehden linjaan 1930-luvun loppuun asti. Tänä aikana Daily Mail oli ainut brittiläinen lehti, joka tuki Saksan natsipuoluetta. Rothermere lähetti Hitlerille onnittelusähkeen Sudeettimaan valtauksen jälkeen ja toivoi että "Adolf Suuri" olisi vielä suosittu Britanniassa. Lehti tuki myös Neville Chamberlainin politiikkaa, etenkin Münchenin sopimukseen asti.

Lehden linjaa muutti David English, joka aloitti 1971 kaksikymmenvuotisen uransa päätoimittajana. Samana vuonna lehti siirtyi tabloid-kokoon. Vuodesta 1992 lehteä on päätoimittanut Paul Dacre.

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. [1]
  2. [2]
  3. [3]
  4. [4]
  5. [5]
  6. [6]
  7. [7]
  8. [8]
  9. [9]
  10. [10]
  11. [11]
  12. [12]

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.