The Sun

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
The Sun
The Sun.svg
'The Sun' bus (9661587335).jpg
Lehtityyppi tabloidi
Julkaisija News UK /
News Corp
ISSN ISSN 0307-2681
Levikki 1 206 595 (helmikuu 2020)[1]
Perustettu 1964
Päätoimittaja Victoria Newton[2]
Sitoutuneisuus Konservatismi
EU-kriittisyys
Kotikunta Lontoo
Kotimaa Flag of the United Kingdom.svg Yhdistynyt kuningaskunta
Ilmestymistiheys päivittäinen
Kieli englanti
Aiheesta muualla
OCLC
The Sun

The Sun on päivittäin ilmestyvä tabloid-tyylinen sanomalehti, jota julkaistaan Britanniassa ja Irlannissa. Lehteä julkaisee News Corp -konserniin kuuluva News UK. Se oli pitkään levikiltään suurin brittiläinen sanomalehti, mutta kilpailevaan konserniin kuuluva Metro -lehti syrjäytti sen aseman maaliskuussa 2018.[3]

The Sun kattaa viihdeuutiset, Britannian monarkian ja seuraa urheilua, uutisia ja politiikkaa. Monet aiheet liittyvät julkkiksiin.

Lehden toimittajat kuvaavat kaupungilla liikkuvia julkisuuden henkilöitä ja kirjoittavat viimeisimmistä juonenkäänteistä saippuaoopperoissa, mutta etsivät intensiivisimmin julkkiksia, jotka ovat osallisena jonkinlaisessa skandaalissa. Kuvat ovat keskeisiä ja lehti käyttää paparazzien ottamia kuvia.

Muita yleisiä aiheita lehdessä ovat muun muassa maahanmuutto, turvaskandaalit, kotiväkivalta ja pedofilia. Lehti julkaisee myös paljasrintaista kolmossivun tyttöä.[4]

Lehden sunnuntaipainos The Sun on Sunday aloitti ilmestymisensä helmikuussa 2012 hakkerointi- ja salakuunteluskandaalin takia lakkautetun News of the Worldin tilalla.[5]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. National newspaper ABCs: Daily Mail closes circulation gap on Sun to 5,500 copies 19.3.2020. Press Gazette. Viitattu 5.2.2021. (englanniksi)
  2. Shake-up at Murdoch newspapers as Sun editor Tony Gallagher moves to Times 5.2.2020. Press Gazette. Viitattu 5.2.2021. (englanniksi)
  3. The Sun is toppled as Britain’s biggest newspaper 22.3.2018. The Economist. Viitattu 6.10.2019. (englanniksi)
  4. Kolmossivun tytön vastustajien ilo loppui lyhyeen – The Sun julkaisi paljasrintaisen oikaisun 22.1.2015. Yle Uutiset. Viitattu 22.1.2015.
  5. Murdoch launches paper to replace disgraced tabloid 26.2.2012. CNN. Viitattu 6.10.2019. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]