Rossija segodnja

Kohteesta Wikipedia
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Rossija segodnja
Rossija segodnja logo.png
Yritysmuoto valtion unitaarinen yritys (FGUP)[1]
Perustettu 9. joulukuuta 2013[1]
Toimitusjohtaja Dmitri Kiseljov [2]
Avainhenkilöt Margarita Simonjan (päätoimittaja)
Kotipaikka Zubovski bul. d.4, str. 1-3, Moskova, Venäjä[1]
Toiminta-alue erityisesti ulkomaat[1]
Toimiala joukkotiedotus, valtiollinen propagandatoiminta[1]
Tuotteet kansainvälinen uutis- ja kuvatoimisto (RIA Novosti ja Sputnik (News) -nimillä), ulkomaille suunnatut radiolähetykset (Sputnik News), verkkosivustot, sosiaalisen median tuotteet
Omistaja Venäjän valtio[1]
Kotisivu [1]

Rossija segodnja (ven. Федеральное государственное унитарное предприятие международное информационное агентство „Россия сегодня”, Federalnoje gosudarstvennoje unitarnoje predprijatije meždunarodnoje informatsionnoje telegrafnoje agentstvo "Rossija Segodnija", kirjaimellisesti suom. federatiivinen valtion unitaarinen yritys kansainvälinen tietotoimisto Venäjä tänään) on Moskovassa keskuspaikkaansa pitävä venäläinen valtio-omisteinen, ulkomaille suunnattuun joukkotiedotukseen keskittyvä uutistoimisto ja mediatalo. Se perustettiin Venäjän presidentti Putinin antamalla asetuksella 9. joulukuuta 2013. Yhtiömuodoltaan Rossija segodnja on valtion unitaarinen yritys (FGUP).[1] Yhtiömuodosta FGUP seuraa, että Rossija Segodnija on lain mukaan toimittava Venäjän federaation etujen mukaisesti.

Lisäksi presidentinasetuksella erityisesti määrättiin, että mediatalon tehtävänä on Venäjän valtiollisen politiikan ja Venäjän federaation elämänmenon "valaiseminen" ulkomailla. Ylin toimeenpanovalta mediatalossa asetetiin Venäjän presidentin nimittämälle toimitusjohtajalle.[1]

Ensimmäiseksi toimitusjohtajaksi Putin nimesi äärikonservatiiviseksi luonnehditun, räväköistä poliittisen opposition, Yhdysvaltain ja seksuaalivähemmistöjen vastaisista kannoistaan tunnetun Dmitri Kiseljovin. Muutoksen arvioitiin tähtäävän valtiollisen valvonnan tiukentamiseen jo aiemmin voimakkaasti kontrolloidulla venäläisellä mediakentällä. [2] Mediatalon ensimmäiseksi päätoimittajaksi nimitettiin Venäjän ulkomaantiedotukseen erikoistuneen televisiokanava RT:n päätoimittaja Margarita Simonjan aiemman tehtävänsä ohella.[3][4]

Mediatalo Rossija segodnja perustettiin toimitilojensa ja henkilökuntansa puolesta unitaariyritys, uutistoimisto RIA Novostin perustalle, ja uusi yritys sai RIA Novostin aiemman päätoimipisteen katuosoitteeseen Moskovassa. Mukaan liitettiin jo aiemmin vahvasti Venäjän "valtiollisena propagandatorvena" toiminut kansainvälisiin radiolähetyksiin keskittynut Venäjän Ääni-kanava henkilökuntineen. Sekä RIA Novosti että Venäjän Ääni lakkautettiin itsenäisinä organisaatioina. Niistä tuli osa Rossija Segodnjan toimintaa. [5][6][1]

Myös marraskuussa 2014 kansainvälisesti esitelty Sputnik-brändi, tähän liittyvä uutistoimisto ja radioasemaverkosto Sputnik News moneen maahan sijoittuvine paikallisine toimituksineen ja verkkosivustoineen on osa Venäjän valtiollista tietotoimisto Rossija segodnjaa.[7] Venäjän vaikuttamipyrkimykset Sputnik Newsin välityksellä on nähty esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa uhkana ja esimerkkinä Venäjän tavasta käydä informaatiosotaa.[8][9]

Vuoden 2014 budjetissa uutistoimisto RIA Novostille myönnettiin 2,604 miljardia ruplaa (noin 57,5 milj. euroa) Venäjän federaation sisä- ja ulkopolitiikan sekä Venäjän maakuvan tukemiseen.[10][11] Valtion mediatuista päätettäessä ei organisaatiomuutosta oltu vielä tehty.

Katso myös[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • RT, samassa osoitteessa toimiva, ulkomaille suunnattu valtiollinen televisiokanava
  • Itar-Tass, toinen Venäjän valtion tietotoimisto
  • Interfax, riippumattomampi venäläinen tietotoimisto

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d e f g h i Ukaz o merah po povyšeniju effektivnosti dejatelnosti gosudarstvennih SMI ("Asetus toimista valtion mediayhtiöiden toiminnan tehostamiseksi") 9.12.2013. Venäjän presidentinhallinto, kremlin.ru. Viitattu 25.8.2014. (venäjäksi)
  2. a b Putin uudisti valtiollisen uutistoimiston - johtajaksi kiistelty äärikonservatiivi 9.12.2013. Ulkomaat, Yle Uutiset, Yleisradio, yle.fi. Viitattu 25.8.2014. (suomeksi)
  3. Erosi suorassa lähetyksessä - Kohutoimittajan tyly tilitys: "Olin Putinin pelinappula" 22.3.2014. Iltalehti, iltalehti.fi. Viitattu 25.8.2014. (suomeksi)
  4. RT editor Simonyan to head Kremlin-backed news agency 31.12.2013. BBC, bbc.com. Viitattu 25.8.2014. (englanniksi)
  5. Meždunarodnoje agenstvo Rossija segodnja" sozdajatsja na base RIA Novosti 9.12.2013. RIA Novosti, ria.ru. Viitattu 25.8.2014. (venäjäksi)
  6. Without Notice, Putin Dissolves a News Agency 9.12.2013, Julkaisija New York Times, nytimes.com, viitattu 25.8.2014, (englanniksi)
  7. MIA "Rossija segodnja" prezentovalo novyi multimedijnyi brend Sputnik 10.11.2014. Ria Novosti, ria.ru,. Viitattu 30.10.2015. (venäjäksi)
  8. Salainen ruotsalainen ryhmä toimii Venäjän informaatiosotaa vastaan – "Putin pyrkii horjuttamaan Ruotsia" 27.10.2514. yle.fi. Viitattu 30.10.2015.
  9. Hubertus Volmer: Medienkrieg mit dem Westen. Russland bringt Sputnik an den Start 12.11.2014. n-tv.de. Viitattu 30.10.2015. (saksaksi)
  10. Federalnyi mediabjudžet: Skolko polutšat gosSMI v 2014 gody (Vuoden 2014 budjettituesta medialle) 26.11.2013. lenizdat.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  11. Euro exchange rates RUB (Euroopan keskuspankin vaihtokurssi 45,3246 RUB/EUR) Kurssimuunnos käyttäen vuoden lopun kurssia 31.12.2013. European Central Bank, ecb.int. Viitattu 27.8.2014. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]