Paul Joseph Watson

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Paul Joseph Watson
Watson vuonna 2013
Watson vuonna 2013
Henkilötiedot
Syntynyt24. toukokuuta 1982 (ikä 42)
Iso-Britannia Sheffield, Englanti
Ammatti radiojuontaja, toimittaja, YouTube-persoona
Muut tiedot
Aktiivisena 2011–

Paul Joseph Watson (s. 24. toukokuuta 1982 Sheffield, Englanti)[1] on brittiläinen YouTube-persoona, radiojuontaja, toimittaja ja salaliittoteoreetikko.[2][3][4][5][6][7] Watson tunnetaan YouTubessa videoista, jotka kritisoivat muun muassa islamia, feminismiä, populaarikulttuuria ja vasemmistopolitiikkaa. Watson on avoimesti venäläismielinen.

Watson työskenteli pitkään yhdysvaltalaisen salaliittoteoreetikko Alex Jonesin omistamalla Infowars.com-sivustolla sekä sen sisarsivustolla PrisonPlanet.com.[8] Watsonilla oli huhtikuussa 2021 Twitterissä yli miljoona seuraajaa ja YouTubessa yli 1,8 miljoonaa tilaajaa.[9]

Elokuussa 2016 Watson julkaisi videon, jolla hän väitti presidenttiehdokas Hillary Clintonin kärsivän terveysongelmista.[8] Video sai yli kolme miljoonaa katselukertaa. Yhdysvaltalainen juorulehti National Enquirer teki jutun Clintonin terveydestä, ja Fox News kommentoi asiaa.[10][9] Watsonia on pidetty Clintonin terveyshuhujen keskeisenä levittäjänä.[9]

Helmikuussa 2017 Watson tarjoutui maksamaan matkan Ruotsiin niille toimittajille, jotka ”väittävät Ruotsin olevan turvallinen”. Kyseessä siis olivat vaarallisiksikin väitetyt, melkein kokonaan maahanmuuttajien asuttamat niin sanotut no go-alueet, jotka olivat saaneet amerikkalaismediassa huomiota. Useat henkilöt tarjoutuivat lähtemään, ja lopulta Watson maksoi 2 000 dollaria yhdysvaltalaiselle toimittajalle Tim Poolille, joka sanoi lähtevänsä matkalle puolueettomana skeptikkona.[11]

Yksityiselämä

[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Watson on kotoisin Sheffieldistä Pohjois-Englannista. Nykyisin hän asuu Lontoossa.[9]

  1. Who Is Paul Joseph Watson? InfoWars' Editor Twitter Lists Devin Kelley's Interests International Business Times. Viitattu 7.3.2018. (englanniksi)
  2. Mark Townsend: Britain’s extremist bloggers helping the ‘alt-right’ go global, report finds theguardian.com. February 11, 2017.
  3. David Weigel: The alt-right’s take on Clinton’s speech: Botched, but legitimizing washingtonpost.com. August 28, 2017.
  4. "Alt-right editor challenges journalists to visit Sweden", BBC News, 2017-02-21. (en-GB) 
  5. "Alt-right commentator gets 'schooled' by historian over diversity in Roman Britain", The Telegraph. (en-GB) 
  6. "The alt-right's views of Trump are getting kind of complicated after his Syria strike", 2017-04-10. 
  7. "This Alt-Right Blogger Said Sweden Is Crime-Ridden And Now People Are Trolling Him With Memes", BuzzFeed. (en) 
  8. a b Amber Jamieson: Conspiracy central: the activists painting Clinton as a sick, terrorist-friendly killer The Guardian. 26.8.2016. Viitattu 7.4.2017. (englanniksi)
  9. a b c d Mark Townsend: Britain’s extremist bloggers helping the ‘alt-right’ go global, report finds The Guardian. 11.2.2017. Viitattu 7.4.2017. (englanniksi)
  10. Hamish MacBain: Are these the faces of London's young 'alt-right'? Evening Standard. 2.3.2017. Viitattu 7.4.2017. (englanniksi)
  11. Alt-right editor challenges journalists to visit Sweden BBC News. 21.2.2017. Viitattu 7.4.2017. (englanniksi)

Aiheesta muualla

[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]