Al-Jazeera

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Al-Jazeera
Al Jazeera Office, Kuala Lumpur.jpg
Al-Jazeeran logo ja toimitilat Kuala Lumpurissa
Lähetykset alkoivat 1996
Omistaja Al-Jazeera
Näkyvyysalue maailmanlaajuinen
Pääkonttori Doha, Qatar
Kotisivu www.aljazeera.net

Al-Jazeera (arab. الجزيرة‎, al-ğazīrä, IPA: æl.dʒæˈziː.ræ]) on televisioyhtiö, jonka päämaja sijaitsee Dohassa Qatarissa. Yhtiö aloitti lähetyksensä 1996 Al-Jazeera-nimellä arabiankielisenä uutis- ja ajankohtaiskanavana, jonka lähetykset näkyvät tv-satelliitin kautta. Al-Jazeera sai 150 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vastaavan alkupääomansa Qatarin emiiriltä Hamad ibn Khalifalta, joka edelleen rahoittaa yhtiötä.[1] Kanava näkyy 120 maassa. Suomessa näkyy Al-Jazeeran englanninkielinen kanava.[2]

Al-Jazeeran pääjohtaja on Wadah Khanfar.[1] Yhtiöllä on myös mainostuloja.

Yhtiö on laajentanut tv-toimintaansa myös muihin aihealueisiin keskittyviin kanaviin ja internetpohjaisiin palveluihin. Arabiankielisen uutiskanavan lisäksi sen kanaviin kuuluu urheilukanava, politiikkakanava, lastenkanava, englanninkielinen uutiskanava ja dokumenttikanava.

Al-Jazeeran kanavat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]


Al-Jazeeralla on merkittävä asema arabiankielisessä maailmassa, jossa monissa maissa tv-yhtiöiden uutisvälitys on hallituksen tiukassa valvonnassa.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Al-Jazeeran englanninkielisen kanavan uutishuone Dohassa.

Ennen kanavan toiminnan aloittamista Saudi-Arabia sulki maassa kaksi vuotta toimineen BBC World Servicen televisiokanavan. Monet entisistä BBC:n työntekijöistä saivat töitä Al-Jazeeralta, joka aloitti loppuvuodesta 1996.

Al-Jazeera sai kuuluisuutta länsimaissa vuonna 2001 julkaistuaan Osama bin Ladenin videoviestin. Sen uutisvirta sai Yhdysvaltain ja Britannian hallituksien esittämään vastalauseita myös 2003, jolloin kanava näytti kuvaa koalition kaatuneista ja vangituista sotilaista sekä kuolleista irakilaisista siviileistä.[3]

Kanava aloitti englanninkielisen web-palvelun maaliskuussa 2003 ja englanninkielisen uutiskanavan 2006.[1]

Al-Jazeeran toiminta on ajoittain kielletty ja sitä on vainottu Egyptissä, Kuwaitissa ja Jordaniassa, ja myös maltillinen palestiinalaishallinto on kritisoinut sitä.[3][4]

13. marraskuuta 2001 Yhdysvaltain hyökätessä Afganistaniin ohjusisku tuhosi sen toimiston Kabulissa. Kanavan kameramies Sami al-Hajj vangittiin Afganistanissa, ja hänet vietiin Guantanamo Bayn vankileirille, jossa häntä pidettiin ilman syytteitä toukokuuhun 2008 asti.

Marraskuussa 2005 Daily Mirror julkaisi salaisen muistion, jonka mukaan George W. Bush harkitsi Al-Jazeeran Qatarin Dohassa sijaitsevan pääkonttorin pommittamista samaan aikaan, kun Yhdysvallat hyökkäsi Fallujaan.[5] Marokko kielsi kanavan toiminnan lokakuussa 2010.[6]

Tammikuussa 2011 alkaneiden Egyptin mielenosoitusten aikana Al-Jazeera raportoi tapahtumista, ja sen toimintaa häirittiin. Muiden ulkomaisten toimittajien lisäksi erityisesti Al-Jazeeran toimittajia on kohdeltu kovakouraisesti ja heitä on pidätetty.[7] Al-Jazeera on jo aiemmin samassa kuussa ollut tärkeä informaatiokanava Tunisian kansannousun yhteydessä ja sieltä ympäri arabimaailma levinneessä kapinamielialassa. Kanavan arabiankielisen toimituksen on väitetty tukevan islamisteja, esimerkiksi Hamasia. Se itse sanoo, että "sen on pidettävä silmät auki, jotta havaitsemme tapahtumat, jotka saattavat johtaa arabidiktaattorin kaatumiseen", vaikkakaan se ei katso tehtäväkseen vapauttaa arabimaita sorrosta.[4] Ranskalainen politiikan tutkija Claire Gabrielle Talon katsoo kirjassaan Al-Jazeera (2011), että kanava oli liian sitoutunut kansanousuihin eikä siten noudaattanut objektiivisuutta riittävästi verrattuna länsijournalismiin[2].

Kuitenkin Royal Television Society valitsi Al-Jazeeran englanninkielisen kanavan vuoden 2011 parhaaksi uutiskanavaksi, eritoten sen Arabikevään tapahtumien uutisoinnista. Samassa yhteydessä uutispalvelun sosiaalinen media The Stream voitti vuoden Innovative News Award -palkinnon. Kanavan lähi-idän uutisoinnin palkitsi myös Columbian yliopisto vuosittaisella Columbia Journalism Awardillaan.[8]

Vaikka länsiviestimet ovat New Yorkiin tehtyjen terrori-iskujen jälkeen toisinaan pitäneet Al-Jazeeraa Al-Qaidan äänitorvena, Al-Qaidan mukaan kanava suhtautuu siihen liian kriittisesti. Samoin israelilaiset pitävät sitä juutalaisvastaisena, mutta arabien mielestä se antaa Israelin näkemyksille legitiimin areenan.[2]

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c Aamulehti sivu A11, 22.7.2010
  2. a b c Aki Petteri Lehtinen, Mediamaailman ufo saa kansat liikkeelle, Helsingin Sanomat, 17.6.2011 sivu D 6
  3. a b Bbc.co
  4. a b Jukka Huusko: Al-Jazeera kiihottaa ja hämmentää. Helsingin Sanomat, 5.2.2011, s. B2.
  5. Exclusive: Bush plot to bomb his arab ally, Daily Mirror
  6. Rfi.fr
  7. Al-Jazeeran häirintä jatkuu Egyptissä Yle.fi. Viitattu 5.2.2011.
  8. Al Jazeera English named channel of the year

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Commons
Wikimedia Commonsissa on kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Al-Jazeera.
Tämä televisioon liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.