Raman Pratasevitš

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Raman Pratasevitš
Раман Дзмітрыевіч Пратасевіч
Роман Протасевич.jpg
Henkilötiedot
Syntynyt5. toukokuuta 1995 (ikä 27)
Minsk
Kansalaisuus valkovenäläinen
Ammatti oppositioaktivisti, toimittaja, bloggaaja
Muut tiedot
Koulutusjournalistiikan opiskelija/ Valko-Venäjän valtionyliopisto (erotettu kesken opintojen)

Raman Dzmitryjevitš Pratasevitš (valkoven. Раман Дзмітрыевіч Пратасевіч; ven. Роман Дмитриевич Протасевич, Roman Dmitrijevitš Protasevitš, s. 5. toukokuuta 1995[1] Minsk) on valkovenäläinen toimittaja, aktivisti ja poliittinen vanki. Hän on erityisesti Valko-Venäjällä suosittujen, viestipalvelu Telegramissa ja Youtubessa toimivien Nexta-kanavien toinen perustaja ja entinen päätoimittaja.[2][3] Tammikuussa 2020 Pratasevitš haki turvapaikkaa Puolasta, jonne hän oli muuttanut maanpakoon edellisvuonna.[4][5][6]

Pratasevitš on tunnettu Valko-Venäjän hallinnon kriitikko. Hän on ollut poliittisesti aktiivinen ja kansainvälisten tiedotusvälineiden tuntema mielipidevaikuttaja 2010-luvun alkupuolelta. Hänet on pidätetty useita kertoja. 16-vuotiaana lukiolaisena hänet pidätettiin esimerkiksi hänen osallistuttuaan rauhanomaiseen, lähinnä talouskriisiä ja suurdevalvointeja kritisoineeseen "hiljaiseen mielenosoitukseen", jollaiset yksinvaltaisesti johdetun maan parlamentti sitten kielsi.[4][7][8] Hän oli muun muassa Ruotsin yleisradioyhtiön (Sveriges Television) "Uppdrag granskning" -ohjelman haastateltavana alkuvuodesta 2012.[6] Hän pääsi opiskelemaan journalistiikkaa Valko-Venäjän valtionyliopistoon, mutta hänet erotettiin yliopistosta melko pian.[4]

Pratasevitš työskenteli useille Valko-Venäjän hallinnosta riippumattomille joukkotiedotusvälineille. Ennen maanpakoaan hän työskenteli syyskuusta 2018 marraskuuhun 2019 Euroradio-radiokanavalle (European Radio for Belarus).[4] Hän pakeni pian tämän jälkeen kotimaastaan työtoverinsa jouduttua pidätetyksi ja syytteeseen välttääkseen itse joutumasta jopa 15 vuoden vankeutta vaativien, poliittisesti motivoituneiden syytteiden kohteeksi.lähde?

Valko-Venäjän KGB lisäsi hänet marraskuussa 2020 maan "terroristilistalle" yhdessä toisen Nexta-kanavien perustajan kanssa (Stsiapan Putsila eli Stepan Putilo).[3][1] Saksalaisen televisiokanava ZDF:n uutisten mukaan Valko-Venäjän KGB:n johtaja olisi kehottanut maan viranomaisia "eliminoimaan ja kidnappaamaan opposition johtoa esimerkiksi Varsovasta, Vilnasta ja muista maista".[5]

Viikko ennen Pratasevitšin pidätykseen johtanutta Ryanairin lennon pakottamista Minskiin Pratasevitš oli lentänyt Kreikkaan liittyäkseen siellä valkovenäläisen oppositiojohtaja ja ex-presidenttiehdokas Svjatlana Tsih’anouskajan seurueeseen.[4] Valkovenäläisenä oppositioaktivistina Pratasevitš luetaan Euroopan parlamentin Saharov-ihmisoikeuspalkinnon (2020) saajien joukkoon,[9] vaikka Valko-Venäjän opposition kärkinimiin lukeutuva Tsih’anouskaja oli noutanut fyysisesti palkinnon syksyllä 2020.[10]

Pratasevitšin pidätys Ryanairin lennolta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Valko-Venäjän valtio pidätti paluulennolla olleen Pratasevitšin sunnuntaina 23. toukokuuta 2021 Euroopan unionin sisäisen reittilennon (Ryanairin lento 4978) aikana tapahtuneen, valtiolliseksi lentokonekaappaukseksi luonnehditun tapahtuman yhteydessä. Tapahtumassa valkovenäläinen hävittäjälentokone ja Valko-Venäjän lennonjohto pakottivat tekaistun pommiuhan varjolla Ryanairin reittilennon laskeutumaan Minsk-2-lentoasemalle. Siellä oppositioaktivisti ja hänen naisystävänsä Sofia Sapega pidätettiin. Samalla matkustajien joukossa olleet kolme tai neljä muuta valkovenäläistä tai venäläistä matkustajaa jäivät pois jatkolennolta.[11][12][13][2][5][14] Muun muassa Irlannin ulkoministerin mukaan lennolla oli myös Valko-Venäjän turvallisuuspalvelun KGB:n työntekijöitä.[14] Minskiin pakotetun lentokoneen annettiin sittemmin jatkaa Vilnaan, jonne se saapui yli kahdeksan tuntia myöhässä.[5]

Poliittiseksi vangiksi[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Ihmisoikeusjärjestö Vjasna luokitteli Pratasevitšin poliittiseksi vangiksi samana päivänä.[15][16][2] Huhtikuussa 2021 Valko-Venäjän poliittisten vankien määrä lisääntyi yli 40:llä. Kuun lopussa maassa oli Viasnan mukaan 449 poliittista vankia. Nexta-kanavan perustajiin kuuluvan Pratasevitšin ohella esimerkiksi suurimpiin kuuluvan valkovenäläisen internetportaalin tut.by:n johto ja toimitus oli suurelta osin pidätetty tai vangittu osana Valko-Venäjän valtionjohdon autoritaarisia, vapaampaa joukkoviestintää estäviä toimia.[17][15]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b КДБ унёс Сцяпана Пуцілу і Рамана Пратасевіча ў спіс тэрарыстаў (valkovenäläisten turvallisuusviranomaisten dokumentti henkilön liittämisestä "terroristilistalle") nn.by. 19.11.2020. Valko-Venäjän KGB. Viitattu 24.5.2021. (valkovenäjäksi)
  2. a b c Jussi Niemeläinen: Lukašenkan pääkohde oli maanpaossa oleva oppositio Helsingin Sanomat, hs.fi. 24.5.2021. Viitattu 24.5.2021.
  3. a b Belarusian KGB adds creators of opposition Telegram channel ‘Nexta’ to terrorism list Meduza. 19.11.2020. Viitattu 24.5.2021. (englanniksi)
  4. a b c d e Колішні журналіст Еўрарадыё Раман Пратасевіч папрасіў прытулку ў Польшчы euroradio.pl. 22.1.2020. Viitattu 24.5.2021. (valkovenäjäksi)
  5. a b c d Erzwungene Notlandung in Minsk - US-Regierung: "dreiste und schockierende Tat" (tv-ohjelman verkkolähetys, ensimmäisen videon kohdassa 1.07-1.26 mainitaan KGB:n johtajan kehotus maan viranomaisille "eliminoida ja kidnapata opposition johtoa esimerkiksi Varsovasta, Vilnasta ja muualta") zdf.de. 24.5.2021. Viitattu 24.5.2021. (saksaksi)
  6. a b Här är regimkritikern Roman Pratasevitj Sveriges television. 24.5.2021. Viitattu 24.5.2021. (ruotsiksi)
  7. Gregory Feifer: Social Networking Encourages 'Silent Protests' In Belarus RadioFreeEurope/RadioLiberty. 24.6.2011. Viitattu 25.5.2021. (englanniksi)
  8. Belarus: ‘Silent Protests’ Outlawed (available for Subscribers) New York Times, nytimes.com. 5.10.2011. Viitattu 25.5.2021. (englanniksi)
  9. Michael Scollon: Who Is Raman Pratasevich, And Why Is Belarus Targeting Him? RadioFreeEurope/RadioLiberty. 24.5.2021. Viitattu 25.5.2021. (englanniksi)
  10. Infoclip: The democratic opposition in Belarus – Sakharov Prize Laureate 2020 europarl.europa.eu. 21.9.2020. Viitattu 25.5.2021. (englanniksi)
  11. Andrew Roth: Belarus accused of ‘hijacking’ Ryanair flight diverted to arrest blogger The Guardian, theguardian.com. 23.5.2021. Viitattu 24.5.2021. (englanniksi)
  12. Tim Lister & Olga Pavlova: Belarus activist arrested after fighter jet intercepts his Ryanair flight CNN. 23.5.2021. Viitattu 24.5.2021. (englanniksi)
  13. Belarus diverts Ryanair plane to arrest activist journalist Deutsche Welle. 23.5.2021. Viitattu 24.5.2021. (englanniksi)
  14. a b Teemu Juhola & Petri Burtsoff: Liettuan-lennolta kaapattu oppositioaktivisti pelästyi koneen käännyttyä reitiltään, silminnäkijät kertovat 24.5.2021. Yleisradio, yle.fi. Viitattu 24.5.2021.
  15. a b As of May 24, 406 persons in Belarus are considered as political prisoners 24.5.2021. Vjasna. Viitattu 24.5.2021. (englanniksi)
  16. Date of detention: 23 May 2021 24.5.2021. Vjasna. Viitattu 24.5.2021. (englanniksi)
  17. TUT.BY employees are political prisoners 25.5.2021. Vjasna. Viitattu 1.6.2021. (englanniksi)