News of the World (lehti)

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
News of the World
News of the world final.jpg
Lyhenne NoW
Lehtityyppi viikkolehti
Aihealue juorut
Kustantaja News International
Levikki 2 606 397(huhtikuu 2011)[1]
Perustettu 1843
Lakkautettu 2011
Päätoimittaja Colin Myler
Kotipaikkakunta Wapping, Lontoo
Kotimaa Britannia
Sivukoko tabloidi
Ilmestymistiheys kerran viikossa sunnuntaina
Kieli englanti
Kotisivu Newsoftheworld.co.uk
News of the Worldin ensinumero.

News of the World (NoW) oli brittiläinen tabloidilehti, joka perustettiin vuonna 1843 ja lakkautettiin heinäkuussa 2011. Lakkauttamisen syynä oli skandaali, jossa lehden epäillään syyllistyneen laajamittaiseen salakuunteluun. Viimeinen numero ilmestyi 10.7.2011[2] Julkisuuden henkilöiden elämää koskeviin paljastuksiin keskittynyt NoW oli Britannian laajalevikkisin ja kannattavin sanomalehti, jonka omisti Rupert Murdochin News-konserniin kuuluva mediayhtiö News International.[3]

Sunnuntaisin ilmestyneen lehden levikki oli lokakuussa 2010 viikoittain 2 812 005 kappaletta.[4] Skandaali vei ilmoitukset ensin NoW:lta, sitten ilmoittajat alkoivat vetäytyä konsernin muista viestimistä. Tilanne johti myös siihen, että News-konserni perui tarjouksensa enemmistöosuuden ostamisesta brittiläisessä BSkyB-satelliittikanavayhtiössä. Kauppa oli jo aiemmin herättänyt keskustelua, ja sen vastustamiseksi jätettiin kulttuuriministeri Jeremy Huntille 135 000 kansalaisen allekirjoittama vetoomus.[3] Murdoch perui ostoaikeensa 13. heinäkuuta 2011.[5]

Korvaavasta lehdestä on esitetty arvailuja, muun muassa saman konsernin The Sun -lehden muuttumista seitsenpäiväiseksi on ennakoitu.[3]

Pääministeri David Cameronilla sanotaan olleen konserniin läheiset välit, ja hänen entinen lehdistöpäällikkönsä Andy Coulson oli vuoteen 2007 NoWin päätoimittaja.[3] Coulson pidätettiin 8.7.2011, koska hänen epäillään tienneen salakuuntelusta.[6]

Salakuunteluskandaali[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lontoon poliisilla on hallussaan 11 000 sivua tietoa salakuunteluista. Lehden väitetään maksaneen viidelle poliisille lahjuksina 112 000 euroa.[3]

Salakuuntelun paljasti New York Timesissa NoW:n entinen toimittaja Sean Hoare. Hänet löydettiin 18. heinäkuuta 2011 kotoaan kuolleena.[7]

Lehden tiedetään käyttäneen uutishankinnassaan salakuuntelua ainakin jo 2002, jolloin oli kuunneltu vuonna 2002 murhatun koulutytön puhelinta. Lehden toimittaja ja hänen käyttämänsä yksityisetsivä saivat 2007 vankilatuomion prinssi Charlesin ja tämän poikien avustajien puhelinten salakuuntelusta. The Guardian on kertonut 2009, että päätoimittaja Andy Coulsonin kaudella NoW olisi salakuunnellut jopa kolmentuhannen poliitikon, julkkisen ja urheilijan puhelimia. Myös The New York Times on pitänyt syyskuussa 2010 julkaistussa artikkelissa lehden harjoittamaa salakuuntelua hyvin laajana ja tavanomaisena menettelynä. Scotland Yard aloitti tammikuussa 2011 uudelleen tutkimukset lehden toimintatavoista, ja tässä yhteydessä pääministeri Cameronin lehdistöavustaja, NoWin entinen päätoimittaja Coulson erosi avustajantehtävästään. Lehden toimittaja pidätettiin salakuunteluepäilyn vuoksi huhtikuussa 2011, jolloin lehti pahoitteli tapahtunutta. Kun julkisuuteen heinäkuussa 2011 tuli epäilyjä vuonna 2002 murhatun koulutytön, kahden samana vuonna murhatun koulutytön vanhempien, Lontoon vuoden 2005 iskujen uhrien omaisten sekä Afganistanissa kuolleiden brittisotilaiden omaisten puhelinten salakuuntelusta ja ilmoittajat alkoivat vetäytyä, News-konserni ilmoitti, että NoW lopetetaan.[3]

Yleisesti oli odotettu että lehti jatkaisi mutta sitä julkaisevan yhtiön toimitusjohtaja Rebekah Brooks ja sen aiempi päätoimittaja skandaalitapahtumien aikaan (nimellä Rebekah Wade) olisi erotettu. Brooks oli kuitenkin arvioiden mukaan Rupert Murdochin luottohenkilö ja siten tärkeämpi, ja siksi lehti sai mennä. Erinomaisista sosiaalisista kyvyistään tunnetulla Brooksilla on hyvät suhteet Britannian poliittiseen johtoon.[8] Brooks erosi kuitenkin muutaman päivän kuluttua Murdochin vastustelusta huolimatta.[9]

Skandaalin vuoksi ovat eronneet myös Scotland Yardin poliisipäällikkö Paul Stephenson ja apulaispäällikkö John Yates.[10]

Lehden johto on koko ajan kieltänyt tienneensä salakuuntelusta, ja vastuu on vieritetty yksittäisille toimittajille. Lehden entisen toimittajan Clive Goodmanin kirjeestä kustannusyhtiön henkilöstöpäällikölle ilmenee kuitenkin, että salakuuntelu oli esillä päivittäisissä uutiskokouksissa.[11]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Sunday Express sales increase by 12.8% 13.5.2011. The Guardian. Viitattu 8.7.2011.
  2. Suosittu brittilehti lopettaa hakkerikohun takia, viitattu 7.7.2011
  3. a b c d e f Suvi Turiainen, Skandaalilehti kaatui omaan skandaaliinsa, Helsingin Sanomat 8.7.2011 sivu A 13
  4. Summary Report - News of the World (Archive.org) viitattu 7.7.2011
  5. News Corp perui tarjouksensa BSkyB-yhtiöstä, Yle.fi/uutiset, viitattu 14.7.2011
  6. Poliisi kuulee NoWin ex-päätoimittajaa, Hs.fi viitattu 8.7.2011
  7. Salakuunteluskandaalin paljastunut toimittaja löydettiin kuolleena, viitattu 18.7.2011
  8. Suvi Turtiainen, Murdoch upotti laivan pelastaakseen kapteenin, Helsingin Sanomat 9.7.2011 sivu B 2
  9. Murdochilta kirjallinen anteeksipyyntö, Yle.fi/uutiset, 15.7.2011, viitattu 16.7.2011
  10. News of the World -vyyhti vain laajenee - nyt eroavat poliisit, viitattu 18.7.2011
  11. News of the Worldin johto tiesikin puhelinurkinnasta, Yle.fi/uutiset, viitattu 17.8.2011

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.