Have I Got News for You

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Have I Got News for You
Ohjelman studio
Ohjelman studio
Tyyli satiirinen visailuohjelma
Kestoaika 29 min
Pääosissa Angus Deayton (1990–2002)
Ian Hislop (1990–)
Paul Merton (1990–)
Alkuperämaa Iso-Britannia
Verkko BBC Two (1990–2000)
BBC One (2000–)
Esitetty 28. syyskuuta 1990 –
Tuotantokausia 40
Jaksoja 353 (24.12.2010)
Tuotanto
Tuotantoyhtiö Hat Trick Productions
Aiheesta muualla
Virallinen sivusto
IMDb

Have I Got News for You on Hat Trick Productionsin tuottama brittiläinen satiirinen uutisvisailuohjelma, jota BBC on esittänyt vuodesta 1990 alkaen.[1] Ohjelmassa on puheenjohtajan lisäksi kaksi joukkuetta, jotka koostuvat joukkueen kapteenista ja vierailijasta, joka on yleensä julkisuuden henkilö tai poliitikko.[1] Broadcastersin tuottama ja YLE TV1:n esittämä Uutisvuoto pohjautuu ohjelman formaattiin.[2]

Kapteeneina ovat alusta alkaen olleet Ian Hislop ja Paul Merton. Ohjelman alkuperäisenä puheenjohtajana toimi Angus Deayton.[1] Toukokuussa 2002 News of the World -lehti uutisoi Deaytonin suhteesta prostituoituun ja kokaiinin käytöstä.[3] Deayton sai kuitenkin jatkaa tehtävässään, mutta saman vuoden lokakuussa lehdistön uudet paljastukset johtivat hänen erottamiseensa.[4] Erottamisen seurauksena Stephen Fry on kieltäytynyt esiintymästä ohjelmassa.[5]

Deaytonin jälkeen sarjaa on jatkettu vaihtuvin puheenjohtajin. Puheenjohtajina ovat vierailleet muun muassa Jeremy Clarkson, Martin Clunes, William Hague, Bill Bailey, Tom Baker, Joan Collins ja Neil Kinnock.[1] Boris Johnson, Lontoon pormestari (2008–), tunnusti TV-sarjassa Vallan kaupungit juontajalle, Sir Christopher Meyerille, että hän saa kiittää asemastaan televisiota ja erityisesti ohjelmaa Have I Got News for You.[6]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d Have I Got News for You ukgameshows.com. Viitattu 15.10.2009. (englanniksi)
  2. Uutisvuoto täyttää 10 vuotta 31.10.2008. Yle Uutiset. Viitattu 16.10.2009. (englanniksi)
  3. Jonathan Duffy: Deayton in the lion's den 24.5.2002. BBC News. Viitattu 16.10.2009. (englanniksi)
  4. Quiz host Deayton fired by BBC 20.10.2002. BBC News. Viitattu 16.10.2009. (englanniksi)
  5. Fry boycotts 'pathetic' quiz 16.4.2003. BBC News. Viitattu 16.10.2009. (englanniksi)
  6. Vallan kaupungit, British Sky Broadcasting Limited, 2012. Yle TV 1, 7.10.2014.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä televisioon liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.