Ukrainan kansallinen televisioyhtiö

Kohteesta Wikipedia
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Natsionalna Telekompanija Ukrajiny
Ukrainan kansallinen televisioyhtiö
UA PBC logo.svg
Kotipaikka vul. Melnikova 42, 04119 Kiova, Ukraina[1]
Toiminta-alue Ukrainan lippu Ukraina, koko maailma
Toimiala viestintä
Tuotteet televisio ja internet-palvelut
Omistaja Ukrainan valtio
Kotisivu 1tv.com.ua
Huomioitavaa Kotisivut yhteiset kansallisen tv:n ykköskanavan kanssa

Ukrainan kansallinen televisioyhtiö (ukr. Національна Телекомпанія України, Natsionalna Telekompanija Ukrajiny, lyh. NTKU) on Ukrainan kansallinen televisioyhtiö. Kiovassa sijaitseva ja päätelevisiokeskustaan pitävä yhtiö on Euroopan yleisradiounioni EBU:n jäsen Ukrainan kansallisen radioyhtiön tavoin. [1][2]

Yhtiön historia kuvaa tv-toiminnan alkaneen Ukrainassa 1. helmikuuta 1939 Kiovassa suoritetulla koelähetyksellä. Ukrainan televisio perustettiin kuitenkin vasta 20. tammikuuta 1965.[3] Jälkimmäistä päivämäärää pidetään kansallisen televisioyhtiön perustamisajankohtana. Neuvostovuosina perustetun Ukrainan television toimintaa nykyisin jatkava kansallinen televisioyhtiö on Ukrainan hallituksen (ministerineuvoston) valvonnassa Ukrainan valtiollisen televisio- ja radiokomitean (ukr. Державний комітет телебачення і радіомовлення України) välityksellä.lähde?

Ukrainan NTKU tunnetaan erityisesti kansallisesta ykköskanavastaan Peršyi Natsionalnyi (ukr. Перший національний, Peršyi Natsionalnyi). TV-kanavan kattavuudeksi yhtiö kertoo 97 % Ukrainan alueesta, mikä on suurin lukema maan tv-kanavista.[3] Ukrainalaisten tv-katselijatilastojen mukaan kanava ei kuitenkaan ole erityisen suosittu. Esimerkiksi maaliskuussa 2014 Peršyi Natsionalnyi oli vasta 10. suosituin tv-kanava maassaan ja saavutti 2,59 prosentin katselijaosuuden.[4] Maanpäällisten tv-lähetysten ohella yhtiö jakaa lähetyksiään suoratoistona internetissä ja satelliittilähetysten välityksellä.lähde?

Vuoden 2012 parlamenttivaaleja tarkkaillut Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö totesi yhteenvedossaan, että maan televisiolta puuttuu käytännöllisesti päätoimituksellinen autonomia. Televisio on liike-elämän edustajien politisoima ja valtiollisen tv:n ja radion riippuvuus valtion budjetista rajoittaa merkittävästi poliittista moniäänisyyttä. Media suosii valtaapitäviä. Ukrainan kansallisen televisioyhtiö, samoin kuin eräät kaupalliset tv-kanavat suosivat vahvasti tuolloisen presidentin Alueiden puoluetta. Esimerkiksi valtiollisen Peršyi Natsionalnyi -kanavan parlamenttivaalien kampanjaa käsittelevästä lähetysajasta 48 prosenttia käsitteli Alueiden puoluetta ja tästä 97 prosenttia positiivistä uutisointia. Sen sijaan Julija Tymošenkon oppositiopuolue Isänmaa (Batkivštšyna) sai vain 13 prosentin osuuden vaaliajan uutisoinnista ja käsittelystä 17 prosenttia oli negatiivista.[5]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b Pro kanal: Kontakty Peršyi Natsionalnyi, 1tv.com.ua. Viitattu 17.4.2014. (ukrainaksi)
  2. 72 Active Members in 56 countries Euroopan yleisradiounioni, ebu.ch. Viitattu 17.4.2014. (englanniksi)
  3. a b Pro kanal: Istorija kanaly Peršyi Natsionalnyi, 1tv.com.ua. Viitattu 17.4.2014. (ukrainaksi)
  4. TV panel: Top channels (Ukrainan mediateollisuuden yhteinen tv-paneeli: Päivittyvä tv-kanavien katsojaosuussivusto, valinta vasemman laidasta: Whole Ukraine, March 2014) maaliskuu 2014. Ukrainan tv-paneeli, tampanel.com.ua; Industrialnyi Televizijnyi Komitet, http://www.itk.ua/. Viitattu 18.4.2014. (englanniksi)
  5. Ukraine - Parlamentary elections 28 October. OSCE/ODIHR Election Observation Mission Final Report (Mediasta raportin sivuilla 20-22) 3.1.2013. Varsova: Office for Democratic Institutions and Human Rights, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö, osce.org. Viitattu 20.4.2014. (ukrainaksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]