Satakunnan Työ

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Satakunnan Työ
Satakunnan Työ.gif
ISSN ISSN 0356-2239
Levikki 2 680 (2009)
Perustettu 1946
Lakkautettu 2015
Päätoimittaja Joni Kalliomäki
Sitoutuneisuus Vasemmistoliitto
Kotipaikkakunta Pori
Aiheesta muualla
www.satakunnantyo.fi

Satakunnan Työ oli Porissa ilmestyvä vasemmistoliittolainen verkkolehti, joka perustettiin sanomalehtenä vuonna 1946. Viimeinen paperilehti julkaistiin 31. joulukuuta 2015, jonka jälkeen Satakunnan Työ on ilmestynyt epäsäännöllisesti päivitettynä verkkolehtenä.[1] 2018 mennessä myös verkkojulkaisun toiminta on päättynyt. Kolmipäiväisen lehden levikki oli vielä 1980-luvun alussa yli 16 000 kappaletta,[2] mutta vuonna 2009 enää 2 680.[3]

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Satakunnan Työ sai alkunsa huhtikuussa 1945, jolloin perustettiin Hämeen ja Satakunnan Kustannus Oy Yhteistyö julkaisemaan Satakunnassa ja Pohjois-Hämeessä ilmestyviä kansandemokraattisia sanomalehtiä. Hämeen Yhteistyö alkoi ilmestymään jo vuoden 1946 alussa, kunnes saman vuoden syyskuusta lähtien julkaistiin molempien maakuntien yhteistä lehteä. Sen nimenä oli aluksi Hämeen Yhteistyö – Satakunnan Yhteistyö, joka vielä lokakuussa muutettiin muotoon Hämeen-Satakunnan Yhteistyö. Satakunnan Työ alkoi vihdoin ilmestymään itsenäisenä lehtenä vuoden 1947 alussa, jolloin lehteä julkaisi SKDL:n Satakunnan piirijärjestö ja myöhemmin Satakunnan Työ Oy. Lehti omisti yhdessä SKDL:n Satakunnan piirijärjestön kanssa kirjapainon Satakunnan Yhteisvoima Oy, joka toimi lehden toimituksen kanssa Karjarannan kaupunginosassa.[4]

Vuonna 2004 Satakunnan Työn julkaisijaksi vaihtui Kansan Uutiset Oy. Kolmipäiväinen lehti muuttui samalla viikkolehdeksi ja Kansan Uutiset avasi Poriin oman aluetoimituksen.[5][6] Viimeiset vuotensa lehti ilmestyi Vasemmistoliiton myöntämän puoluelehtituen turvin. Kun tuki lakkautettiin vuoden 2016 alussa päätettiin myös Satakunnan Työ lakkauttaa. Samassa yhteydessä lehtituen menettivät myös Kansan Tahto sekä Ny Tid.[7][8][9]

Elokuussa 2015 Satakunnan Työn julkaisuoikeudet siirtyvät Satakunnan Vasemmistoliitolle. Julkaisuoikeuksia olisi itselleen halunnut myös Kansan Sivistystyön Liiton Porin opintojärjestö.[1] Toimintaa jatkettiin verkkolehtenä, jonka tekemisessä on kuitenkin ollut ongelmia. Esimerkiksi syksyllä 2016 nettijulkaisu oli kokonaan suljettuna.[10]

Päätoimittajat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kirjallisuutta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Ruusunen, Aimo: Kaikuja Karjarannasta : 40 vuotta kansandemokraattista sanomalehteä Satakunnassa. Pori: Satakunnan Työ, 1986. ISBN 951-99756-5-9.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b Laakso, Antti: Satakunnan Työ siirtyy verkkoon – julkaisuoikeudet vasemmistopiirille 27.8.2015. Yle Uutiset. Viitattu 27.8.2015.
  2. Sanomalehtien levikki nousee prosentin verran. Helsingin Sanomat, 21.9.1984, s. 41. HS Aikakone (vain tilaajille) Viitattu 8.5.2018.
  3. Levikkitietokanta 2009. Levikintarkastus Oy. Viitattu 5.11.2009. [vanhentunut linkki]
  4. Ruusunen, Aimo: Satakunnan Työn kirjantekijät 2.5.2013. Kirjoja äärestä laitaan. Viitattu 24.9.2017.
  5. Haku ”Satakunnan Työ” Suomen kansallisbibliografia Fennica. Viitattu 5.11.2009.
  6. Satakunnan Työ Kansan Uutisille 19.9.2003. Talentum. Viitattu 5.11.2009. [vanhentunut linkki]
  7. Dahl, Päivi: Vasemmistoliitto vähentää väkeä 20.5.2015. Yle Uutiset. Viitattu 21.5.2015.
  8. Kilpeläinen, Jaakko: Vasemmistolehdet taistelevat jatkostaan 6.7.2015. Jouurnalistiliitto. Viitattu 24.9.2017.
  9. Termonen, Tapio: Sanomalehti Satakunnan Työ lopetetaan 20.5.2015. Yle Uutiset. Viitattu 24.9.2017.
  10. Laakso, Antti: Minne katosi Satakunnan Työ? – verkkosivut pimeinä 19.9.2016. Yle Uutiset. Viitattu 24.9.2017.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]