Pikajuna (lehti)

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Pikajuna
Näyttökuva 2017-11-27 kello 13.26.31.png
Lehtityyppi aikakauslehti
Aihealue yleisaikakauslehti
Kustantaja Lehtimiehet[1]
Perustettu 1981[1]
Lakkautettu 1982
Päätoimittaja Heikki Parkkonen[1]
Kotipaikkakunta Tampere
Kotimaa Suomi
Ilmestymistiheys joka toinen viikko[1]
Kieli suomi

Pikajuna oli Urpo Lahtisen Lehtimiehet Oy:n vuonna 1981 perustama, joka toinen viikko ilmestynyt yleisaikakauslehti, joka yritti vallata markkinoita Apu- ja Seura-lehdiltä sekä Suomen Kuvalehdeltä siinä kuitenkaan onnistumatta.[1] Lehti ilmestyi vain vuoden verran ja teki Lehtimiehille 12 miljoonan markan tappiot.[2][3]

Pikajunan ensimmäistä numeroa painettiin Mikkelin syväpainossa 220 000 kappaletta pääosin irtonumeromyyntiin; tilaajia oli aluksi tuhatkunta. Lehden kohderyhmänä olivat kaupungeissa asuvat suomalaiset Etelä-Suomessa, ääripisteinä Kotka-Lappeenranta-Jyväskylä-Pori-Turku-Helsinki.[4] Lehden loppuessa vuotta myöhemmin tilauksia oli 20 000 ja levikki kaikkiaan 50–60 000.[5]

Pikajunan keskeisinä tekijöinä olivat Heikki Parkkonen ja Reino Häyry, jotka palasivat lehden loputtua takaisin Seura-lehteen. Pikajunan toimituksesta jäi kaikkiaan työttömiksi 12 henkeä.[2]

Ensimmäisessä numerossaan heinäkuussa 1981 Pikajuna kertoi ensimmäisenä presidentti Urho Kekkosen heikentyneestä terveydentilasta, jonka muu media oli siihen asti pitänyt tarkoin salassa. Kekkonen jäi sairauslomalle saman vuoden syyskuussa ja erosi presidentin tehtävästä lokakuussa.[6]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d e Veli-Pekka Leppänen: Mies joka halusi enemmän, Vauhdilla ja innolla tehty henkilökuva Urpo Lahtisesta 23.8.2004. Helsingin Sanomat. Viitattu 10.12.2013.
  2. a b Urpo Lahtisen uskomaton elämä: Jakoi jopa rahaa kadulla Ilta-Sanomat. 12.7.2014. Viitattu 9.11.2017.
  3. Lehtimiehistä ilmestyy hyväntuulinen legenda 8.11.2012. Tamperelainen. Viitattu 10.12.2013.
  4. Lehdistö. Helsingin Sanomat, 30.7.1981, s. 12.
  5. Pikajuna-lehden lakkauttaminen jättää toimittajat työttömiksi. Helsingin Sanomat, 7.8.1982, s. 8.
  6. Tamminen, Jenni: Sensaatiolehti paljasti tietoja, joista valtamedia tahallaan vaikeni Uusi Suomi. 1.10.2015. Viitattu 9.11.2017.