Australian Broadcasting Corporation

Kohteesta Wikipedia
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Australian Broadcasting Corporation
ABC logo.jpg
Perustettu 1932
Toimitusjohtaja Justin Milne (johtokunnan puheenjohtaja)[1]
Toimiala joukkotiedotus
Tuotteet kansallinen yleisradioyhtiö
Kotisivu www.abc.net.au(englanniksi)
ABC:n toimitalo Sydneyssä.

Australian Broadcasting Corporation eli ABC on Australian kansallinen yleisradioyhtiö. Se perustettiin vuonna 1932,[2] ja radiopalvelujen rinnalle tulivat televisiolähetykset vuonna 1956[3] ja verkkopalvelut vuonna 1995.[4]

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

ABC:n ensimmäisen virallisen radiolähetyksen aloitti Australian silloinen pääministeri Joseph Lyons 1. heinäkuuta 1932. ABC:llä oli historiansa alukupuolella 12 radioasemaa eri puolilla maata, ja ne lähettivät ohjelmaa 11 tuntia päivässä. ABC:n perustamisen yhteydessä hallitus nimitti sille hallituksen ja siihen viisi komissaaria, mukaan lukien puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.[2]

1930–luku[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Alkuvuosina ABC paini teknisten ongelmien kanssa ja esimerkiksi vuoteen 1933 saakka Sydneyn ja Perthin välinen lankapuhelin ei pystynyt välittämään musiikkia ainoastaan puheen. Tasmania ei ollut yhteydessä mantereeseen puhelimella ennen kuin Bassosalmen yli vuonna 1936 vedettiin puhelinkaapeli. Ensimminen toimittaja palkattiin vuonna 1934 ja ABC:n ensimmäinen uutistoimittaja nimitettiin vuonna 1936 ja ensimmäinen Canberran kirjeenvaihtaja Warren Denning aloitti lähetystyöt parlamentin talon lehdistökeskuksesta vuonna 1939.[2]

1940–luku[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Toisen maailmansodan aikana, sen jälkeen kun Britannian julisti sodan natsi-Saksalle 1939, myös Australia liittyi liittoutuneiden riveihin. Luotettavien uutisten kysyntä lisääntyi voimakkaasti ja ABC avasi uusia toimistoja Euroopassa, Lähi-idässä, Kreikassa ja Aasian-Tyynenmeren alueella. ABC halusi jatkaa itsenäisenä uutispalveluna, mutta valtio halusi hallita uutistoimintaa, ja pyrki siihen vasta perustetun tiedoitusministeriön ja Sir Keith Murdochin johdolla. Ministeriö sensuroi ABC:n iltauutisia usean kuukauden ajan 1940, kunnes ABC sekä muut tiedoitusvälineet kuuden kuukauden jälkeen vaativat sensuurin lopettamista. Sensuuri lopetettiin näiden mutta kaikilla tiedoitusvälineillä säilyi uutisten tarkistuttaminen tiedoitusministeriöissä sodan loppuun asti.[5]

Toimittajat olivat koko sodan ajan armejan yksiiköiden mukana ja raportoivat tilanteesta rintamalta. Sodan alusta alottaneet radion lyhytaaltolähetykset Pohjois-Australiasta Tyynenmeren alueelle laajenivat ja niistä syntyi sittemmin kansainvälinen ABC Radio Australia. Miesten ollessa rintamalla naiset alkoivat tehdä miesten töitä ja ABC:lle palkattiin myös ensimmäinen naispuolinen johtaja Margaret Doyle ABC Newsille.[5]

Vuonna 1942 parlamentti esitteli lainsäädännölliset puitteet ABC:lle Australian Broadcasting Actin kautta. Laissa edellytettiin ABC:n olevan täysin itsenäinen toimittamisen suhteen, mukaan lukien sen poliittiset puhelähetyskset. Vuonna 1946 lakia muutettiin siten että siihen lisättiin velvoitukset tiettyjen parlamentaaristen istuntojen lähetyksestä.[5]

1950–luku[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

ABC esitteli uudet televisiopalvelunsa 5. marraskuuta 1956, televisiolähtyksistä oli tehty laki jo ajoissa vuonna 1953. Vajaa kolme viikkoa myöhemmin vuonna 1956 olympialaisten avajaisissa Melbournessa, ABC oli käynnistänyt kolme televisioasemaa Melbournessa ja kolme Sydneyssä. Vuosikymmenen loppuun mennessä alueellisten kaupunkikeskusten radiolähettimien määrän kasvu lisäsi myös ABC:n yleisönosuutta eri puolilla maata. Vuosikymmenellä myös radion lasten ohjelmat olivat suosittuja ja sen opetusohjelmia käytti vuosikymmenen puoliväliin mennessä 88 prosenttia opettajista opetuksen tukena. ABC avasi myös uusia toimistoja Lontoossa, New Yorkissa ja Port Moresbyssä. ABC:n Radio Australiasta tuli suosittu kansainvälinen radioasema, jota paikalliset yleisöt Tyynenmeren alueella suosivat Voice of American tai BBC World Servicen sijaan.[3]

1960–luku[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kun Australia osallistui Vietnamin sotaan ABC raportoi uutiset iltaisin Australiaan. Vuosina 1965–1972 oli kymmeniä toimittajia paikan päällä raportoimassa. ABC:llä oli toimittajia Vietnamissa ja Jakartassa, ja toimittajat olivat 40-luvun toimittajien tapaan paikalla rintamilla. Radio Australia teki myös lukuisia asevoimien joukoille suunnattuja lähetyksiä. Viimeiset työntekijät poistuivat Vietnamista vuonna 1972.[6]

Vuosikymmenellä perustettiin myös uusia toimistoja Jakartaan, Kuala Lumpuriin, New Delhiin ja Tokion. Washingtoniin perusttiin toimisto vuonna 1967.[6]

Tällä vuosikymmenellä myös Aaltojen pituus otettiin käyttöön, logon suunnitteli Bill Kennard vuonna 1965. Se sai lepinimen lissajous ranskalaisen fyysikon Jules Lissajousksen mukaan, hän tutki aaltojen värähtelyä ääniraudoilla. Logon kuvio heijastaa tapaa jolla teknikot käyttivät Lissajous’n käyrää virittäessään laitteita.[6]

1970–80–luku[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

1970–80–luvulla ohjelmien tarjonta lisääntyi ja vuonna 1975 televisio siirtyi väriaikaan. Vuonna 1976 aloitetiin ensimmäiset FM-lähetykset ABC:n Adelaide-studiosta.[7] Vuonna 1982 ABC:n pitkäaikaisin pääjohtaja (aloitti vuonna 1965), Sir Talbot Duckmanton erosi ja hänen tilalleen tuli David Hill. Vuonna 1983 ABC juhli viiden vuosikymmenen taivaltaan, ja samana vuonna otettiin käyttöön tekstitys kuulovammaisille.[8]

1990–luku[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

ABC muutti Australian toimipisteensä vuonna 1991 Ultimoon (Sydney) ja vuonna 1994 Southbankin (Melbourne). Vuonna 1995 ABC aloitti netissä perusti uutisportaalin www.abc.net.au internettiin. Vuoden 1996 vaaleissa, ABC tarjosi yleisölle ensimmäisen online-vaalituloksen, jossa on ajantasaiset ja vuorovaikutteiset äänestystiedot ja -analyysit.[4]

Vuodesta 2000 nykypäivään[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tälä ajanjaksolla digitaalisia palveluita lisättiin ja ABC aloitti vuonna 2010 ABC News24 -uutiskanavan josta ylisö voi käydä katsoassa uutisia silloin kuin se heille sopii. Nykyään kaiki ABC-televisiokanavat ABC, ABC2, ABC3, ABC News24 ovat ABC:n vuorovaikutteisina iview -julkaisuina.[9] Koskaan aiemmin ei ole australialaisilla ollut näin paljon vaihtoehtoja mediassa.[10]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. The ABC Board ABC. Viitattu 16.02.2018.
  2. a b c ABC History ABC History 1930 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  3. a b ABC History ABC History 1950 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  4. a b ABC History ABC History 1990 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  5. a b c ABC History ABC History 1940 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  6. a b c ABC History ABC History 1960 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  7. ABC History ABC History 1970 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  8. ABC History ABC History 1980s - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  9. ABC History ABC History 2000 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.
  10. ABC History ABC History 2010 - About the ABC. Viitattu 16.02.2018.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä radioon liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.