Bota Sot

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Bota Sot
Lehtityyppi sanomalehti
Kustantaja Xhevdet Mazrekaj
Perustettu 1995
Kotipaikkakunta Zürich ja Priština
Kotimaa Sveitsi ja Kosovo
Ilmestymistiheys 7 päivänä viikossa
Kieli albania
Aiheesta muualla
Kotisivu

Bota Sot (”Maailma tänään”) on Sveitsissä ja Kosovossa päivittäin ilmestyvä albaniankielinen sanomalehti[1].

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Xhevdet Mazrekaj perusti Bota Sot GmbH:n Sveitsissä vuonna 1995. Lehteä painettiin Sveitsin lisäksi Saksassa ja Yhdysvalloissa ja myytiin albaanipakolaisille. Vuonna 1999 lehteä julkaistiin myös Makedoniassa, josta sitä jaettiin Makedoniassa ja Kosovossa asuville.[1]

2000-luvun alussa Bota Sot suhtautui myönteisesti Kosovon demokraattiseen liittoon ja sen puheenjohtajaan Ibrahim Rugovaan[2].

19. lokakuuta 2001 lehden toimittaja Bekim Kastrati murhattiin Prištinassa. Myös toinen Kastratin autossa olleista matkustajista, Ibrahim Rugovan läheinen neuvonantaja murhattiin ja kolmas, Kosovon vapautusarmeijan entinen jäsen haavoittui.[2] Rikokset olivat yhä selvittämättä vuonna 2018.

27. syyskuuta 2003 lehden Sveitsin toimitukseen tuotiin kotitekoinen käsikranaatti, joka ei räjähtänyt. Teosta epäilty sveitsiläis-makedonialainen mies pidätettiin tammikuussa 2017. Hänet tuomittiin 10 vuodeksi vankeuteen ja 15 466 Yhdysvaltain dollarin korvauksiin kolmelle toimittajalle. Tuomitun mukaan hänen tarkoituksensa oli vain pelotella toimittajia.[3]

Vuodesta 2003 lehteä on painettu myös Prištinassa uudessa painotalossa.[1]

Kesäkuussa 2005 Bota Sotin toimittajaa Bardhyl Ajetia ammuttiin Prištinan lähellä ja hän kuoli. Häntä oli uhattu kuukautta aiemmin. Hän ja lehti olivat kesällä 2002 tukeneet kansainvälisiä viranomaisia, jotka pidättivät rikoksista epäiltyjä Kosovon vapautusarmeijan jäseniä. Ajeti oli myös arvostellut albaaneja nationalistimielenosoittajia, jotka vaativat kansainvälisiä joukkoja vapauttamaan pidätetyt Vapautusarmeijan jäsenet.[4]

Index Kosovan ja Gallup Internationalin vuonna 2006 tekemän mielipidetiedustelun mukaan Bota Sot oli Kosovon neljänneksi luetuin sanomalehti[5].

Päätoimittajia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c [PDF media ownership and its impact on media independence and pluralism - Free Download PDF] (s. 229 (PDF:n sivu 231)) pdfsecret.com. 2004. Viitattu 13.2.2018. (englanniksi)
  2. a b Bekim Kastrati cpj.org. 19.10.2001. Viitattu 13.2.2018. (englanniksi)
  3. swissinfo.ch and agencies: Sender of unexploded Zurich bomb gets ten years SWI swissinfo.ch. 26.9.2017. Viitattu 13.2.2018. (englanniksi)
  4. Bardhyl Ajeti cpj.org. 25.6.2005. Viitattu 13.2.2018. (englanniksi)
  5. Article: Kosovo poll shows Koha Ditore most read newspaper, RTK most … BBC Monitoring International Reports (archive.is).. 25.9.2006 (arkistossa 2012-07-16). Financial Times Ltd. Viitattu 13.2.2018.