Axel Springer (yritys)

Kohteesta Wikipedia
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Axel Springer SE:n päämaja Berliinissä

Axel Springer SE on saksalainen, Berliinissä toimiva kustannusalan yritys. Yhtiön alkuperä ulottuu vuoteen 1946, jolloin brittiläiset joukot ryhtyivät julkaisemaan miehityssektorillaan Berliinissä uutta sanomalehteä nimeltä Die Welt.

Lehden osti vuonna 1953 saksalainen toimittaja Axel Springer, ja siitä on sittemmin kehittynyt Saksan suurin lehtitalo yli 150 sanoma- ja aikakauslehdellään, joista tunnetuimpia ovat muun muassa Die Welt, Bild, Auto Bild sekä Business Insider. Vuonna 2017 yritys toimi yli 40 maassa ja sillä oli yli 15 000 työntekijää.

Springerin perustaja Axel Springer oli CDU:n jäsen ja oikeistokonservatiivi. Hänen kuoltuaan (vuonna 1985) 26,1 prosenttia pörssiin viedystä yrityksestä siirtyi hänen leskelleen Friede Springerille ja muille perillisille. Friede Springlerin johdolla seuraavina vuosina määräysvalta palautettiin suvulle.[1][2][3]

Axel Springer AG on kritisoinut Saksan vasemmistoa ja muslimitaustaisia siirtolaisia. Se tukee avoimesti Israelin valtiota. Axel Springer AG oli ainoa saksalainen kustannusyritys, joka vuoden 2005 vaaleissa kieltäytyi julkaisemasta vasemmiston vaalimainoksia.

Vaikka Springer-kustantamo sanoo olevansa puolueeton, se kuitenkin hyökkäsi 1960- ja 1970-luvuilla vasemmiston kimppuun ja 1990 ja 2000-luvulla muslimitaustaisten siirtolaisten kimppuun.

Kritiikkiä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

1960- ja 1970-luvuilla Springer sai vastaansa vasemmistolaisia nuorisojärjestöjä. Ensimmäinen arvostelija oli saksalainen vasemmistokirjailija Reinhard Lettau, joka vuonna 1968 arvosteli Springerin julkaisuja Berliinin vapaassa yliopistossa. Samana vuonna joukko vasemmisto-opiskelijoita saarsi Springerin kustantamon päämajan Berliinissä. Vuonna 1972 Baader-Meinhof ryhmä teki kuusi pommi-iskua Springerin Hampurin toimistoa vastaan (kolme pommia räjähti ja 17 ihmistä loukkaantui), ja vuonna 1975 Springerin Pariisin toimistossa räjähti pieni pommi.

Axel Springer perusti uudelleen niitä sanomalehtiä, jotka kansallissosialistit sulkivat 1930-luvulla. Springer ei muuttanut natsihallinnon aikana ulkomaille eikä hän myöskään joutunut keskitysleirille. Sodan jälkeen hän julkaisi Berliinin raunoillaselvennä pieniä kirjoituksia, joista syntyi Axel Springer Verlag.

Axel Springer AG:n toimitalo Hampurissa.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Friede Springer ifw-kiel.de. (englanniksi)
  2. 321. Friede Springer (Maailman (dollari)miljardöörien listan sija 321) 6.3.2018. Forbes, forbes.com. Viitattu 4.4.2018. (englanniksi)
  3. Friede Springer Net Worth: $3.7 Billion omistusten arvostus 5/2015 Forbesin mukaan. The Richest, therichest.com. Viitattu 4.4.2018. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä yritykseen liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.