USA Today

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
USA Today
USA Today 2012logo.svg
Lehtityyppi Sanomalehti
Kustantaja Gannett Company
Levikki 4,139 milj.(2015)[1]
Perustettu 15. syyskuuta 1982
Päätoimittaja John Hillkirk
Kotipaikkakunta Tysons Corner, Virginia
Kotimaa Yhdysvaltain lippu Yhdysvallat
Sivukoko Broadsheet
Ilmestymistiheys Päivittäin
Kieli englanti
Kotisivu www.usatoday.com

USA Today on yhdysvaltalainen valtakunnallinen sanomalehti. Lehteä julkaisee Gannett-mediayhtiö, ja sen toimituksellinen linja on konservatiivinen ja maltillisen oikeistolainen. Maailman sanomalehtien ja uutiskustantajien liiton vuoden 2016 yhteenvedon (WAN-IFRA 2016) mukaan USA Today oli levikiltään maailman kolmanneksi suurin sanomalehti 4,139 miljoonan numeron levikillään (tiedot viittaavat vuoden 2015 tilanteeseen).[1]

Englanninkielisten sanomalehtien (suuri sivukoko) joukossa se oli levikiltään maailman ykkönen, kun The Times of India oli toiseksi suurin.[1] USA Today oli vuosikausia Yhdysvaltain myydyin lehti yli kahden miljoonan päivittäislevikillään. Levikki laski kuitenkin syksystä 2008 syksyyn 2009 aikana ennätykselliset 17 prosenttia kaikkien aikojen alhaisimpaan lukuunsa 1,88 miljoonaan, jolloin The Wall Street Journal ohitti sen.[2] USA Today puolustautui tuolloin olevansa yhä levikiltään suurin, jos vain painetut lehdet lasketaan.[2] The Wall Street Journalilla oli tiettävästi ainakin 350 000 nettitilaajaa.[2]

Vuonna 1982 perustettu USA Today pyrki alusta alkaen olemaan niin kutsutun televisiosukupolven sanomalehti. Sen pääuutiset ovat valtakunnallisia ja lehti lähetetään satelliitin välityksellä aluepainoihin ympäri Yhdysvaltoja Virginian osavaltion Arlingtonissa, Washingtonin esikaupungissa, sijaitsevasta pääkonttorista. Lehdellä on painot myös Euroopassa ja Aasiassa kansainvälistä jakelua varten.

USA Today keskittyy lyhyisiin ja myyviin uutisiin, eikä se pyri taustoittamaan niitä kovinkaan laajalti. Sen sijaan se panostaa uutistensa esilletuomiseen ja näyttävyyteen korostamalla uutisten ohessa selkeitä taulukoita, kaavioita ja erityisesti valokuvia ja muutakin kuvitusta. Tämä erotti sen eritoten perustamisensa aikaan muista amerikkalaisista suurista sanomalehdistä, jotka yleensä luottivat asiatyyliin ja analysointiin eivätkä juuri julkaisseet kuvia, antaen harmaan yleisvaikutelman. Toisaalta värikäs ja aggressiivisesti markkinoitu lehti sai pian pilkkanimen "McPaper", mikä taas oli viittaus McDonald'sin harjoittamaan samantyyppiseen markkinointiin.

USA Todayn perusti 15. syyskuuta 1982 Gannettin tuonaikainen johtaja Al Neuharth, ja lehti on nykyään saavuttanut kymmeniä alueellisia lehtiä julkaisevan ja joitakin alueellisia tv-kanavia omistavan Gannett-konsernin lippulaivan aseman. Sen ensimmäisenä toimituksellisena johtajana 1982–1991 oli John Seigenthaler Senior, joka sittemmin oli keskeinen henkilö englanninkieliseen Wikipediaan liittyneessä jupakassa. USA Today hyödynsi alusta alkaen satelliitteja tiedonsiirrossaan ja oli ensimmäinen lehti, joka toimitti päivän lehden toimituksesta painokeskuksiin tällä tavoin. 2001 päätoimitus siirtyi uuteen 12-hehtaariseen rakennukseen. Maaliskuussa 2004 lehteä ravisteli skandaali, kun ilmeni, että sen pitkäaikainen arvostettu avustaja Jack Kelley oli keksinyt uutisia omasta päästään. Lehti joutui selvittämään, mitkä Kelleyn jutuista olivat aitoja, ja julkaisi etusivullaan anteeksipyynnön.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c World Press Trends 2016: Facts and Figures. Global newspaper industry revenues World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA), wan-ifra.org. Viitattu 24.9.2017. (englanniksi)
  2. a b c Vanacore, Andrew: The Wall Street Journal surpasses USA Today as top-selling US daily Chicago Tribune. 14.10.2009. Viitattu 15.10.2009. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]