Keskustelu:1389

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Kosovo Poljen taistelun päivämäärä[muokkaa wikitekstiä]

Käsittääkseni ei ole missään mielessä oikein sanoa, että Kosovo Poljen taistelu olisi käyty 28. kesäkuuta 1389. Se käytiin silloin voimassa olleen juliaanisen kalenterin mukaan 15. kesäkuuta 1389. Gregoriaanista kalenteria ei silloin vielä ollutkaan, ja vaikka sitä jatkettaisiin "takautuvasti" menneisyyteen, ei tuon taistelun päivä sittenkään sattuisi kesäkuun 28:nneksi.

Serbiassa kyseinen päivä tunnetaan Pyhän Vituksen päivänä. Useimmissa ortodoksisissa kirkoissahan (ei tosin Suomessa) vanha juliaaninen kalenteri on edelleen käytössä uskonnollisissa yhteyksissä, ja vielä 1900-luvun alussa se oli myös maallisissa yhteyksissä käytetty kalenteri monissa Itä-Euroopan maissa, kuten Venäjällä ja ilmeisesti myös Serbiassa. Nykyisin (vuodesta 1900 lähtien) kalenterien ero on 13 päivää, ja niinpä 15. kesäkuuta juliaanisessa kalenterissa on samana päivänä kuin 28. kesäkuuta gregoriaanisessa kalenterissa. Tällä seikalla on ilmeisesti ollut vaikutuksensa, erityisesti vuonna 1914, jolloin Sarajevon laukaukset ammuttiin päivänä, joka juliaanisen (mutta ei gregoriaanisen) kalenterin mukaan oli Kosovo Poljen taistelun vuosipäivä. Ero kalenterien välillä ei kuitenkaan ole aina ollut 13 päivää eikä tule aina olemaan; niin on vain vuosina 1900–2100. Sehän kasvaa yhdellä päivällä vuosisadan vaihteessa, paitsi vuosiluvun ollessa jaollinen 400:lla (kuten viimeksi vuonna 2000). Mutta 1300-luvullahan gregoriaanista kalenteria ei vielä lainkaan tunnettu: sen otti käyttöön paavi Gregorius XIII vasta vuonna 1582. Alun perin ero juliaanisen ja gregoriaanisen kalenterin välillä oli vain 10 päivää, mutta sittemmin se on kasvanut yhden päivän vuosina 1700, 1800 ja 1900. Niinpä siinäkään tapauksessa, että gregoriaanista kalenteria jatketaan takautuvasti keskiaikaan, ei Kosovo Poljen taistelu sattunut 28. vaan 23. kesäkuuta (tällöin on oletettava, että myöskään vuodet 1400 ja 1500 eivät olisi olleet karkausvuosia, joten ero 1300-luvulla olisi ollut vain 8 päivää). On siis täysin väärin sanoa, että taistelu olisi käyty 28. kesäkuuta, vaikka serbit viettäisivätkin sen vuosipäivää juuri tuona päivänä (tai itse asiassa, juliaanisen kalenterin mukaisesti 15. kesäkuuta). -KLS (keskustelu) 20. toukokuuta 2017 kello 10.36 (EEST)[]

Hyvä kommentti ja kiitos korjauksesta. Tuo 28. kesäkuuta mainitaan useissa teoksissa ks. google books, joten päiväyksestä olisi aihetta selittää pitemmin artikkelissa Kosovo Poljen taistelu. Serbiasta en osaa sanoa, mutta sen tiedän, että ainakin Kosovossa 15. kesäkuuta liitetään yhä tähän taisteluun. --Ukas (keskustelu) 20. toukokuuta 2017 kello 23.05 (EEST)[]
Tuo Pyhä Vituksen päivä on jollain tapaa erikoinen, esim. ainakin kolmen Bysantin keisarin kerrotaan kuolleen sinä päivänä. Pidän sitä vähän liian suurena sattumuksena, mutta hankala sanoa onko kyseessä historiankirjoitukseen tai perimätietoon liittyvä virhe, vai onko kyseessä ollut esim. tapa liittää joskus kesällä kuolleen keisarin kuolema valmiiseen merkkipäivään. --Ukas (keskustelu) 20. toukokuuta 2017 kello 23.19 (EEST)[]