Diena

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Diena (suom. Päivä) oli latvialainen sanomalehti, joka lopetettiin 2009. Lehden omisti aiemmin ruotsalainen Bonnier, joka kuitenkin myi lehden ja sen sisarlehden Diena Bizness kesällä 2009 luxemburgilaiselle sijoitusyhtiölle Nedela S. A.:lle, jonka taustalla oli tuntematon omistaja. Ostajaksi ilmoittautui vihdoin kuukausien kuluttua brittiläinen Rowlandin miljonäärisuku, mutta epäillään, että todellinen ostaja ei edelleenkään ole tiedossa.

Lehti perustettiin 1991 Latvian itsenäistyttyä. Se oli Latvian ainoa länsimaistyylinen kriittisesti kirjoittava sanomalehti. Sen linja oli liberaali ja suvaitseva. Lehti oli ainoa latvialainen sanomalehti, jolla oli kokopäivätoiminen Brysselin kirjeenvaihtaja. Se kannatti Latvian jäsenyyttä Euroopan unionissa keinona vahvistaa Latvian itsenäisyyttä. Toukokuussa 2001 Diena ilmoitti, että se ei noudata seitsemän latvialaisen sanomalehden ja yhden radioaseman allekirjoittamaa hyvää lehtimiestapaa, vaan sillä on omansa.selvennä[1] Omistajanvaihdoksen jälkeen toimittajia ryhdyttiin erottamaan ja osa erosi lokakuussa itse. Lehti oli ollut voitollinen perustamisestaan 23. lokakuuta 1990 lähtien ja sen tilauskanta oli kasvussa, mutta se tuotti tappiota vuonna 2008, ja sen jälkeen Bonnier luopui siitä. Lehden päätoimittaja oli lakkautusvaiheessa Nellija Ločmele.[2][3]

Lehden entinen toimituskunta on erottamisen jälkeen perustanut ilmaisen verkkolehden Cita Dienan.[2]


Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Freemedia.at
  2. a b Kaja Kunnas: Latviasta hävisi kriittinen äänitorvi. Helsingin Sanomat, 6.12.2009, s. B2.
  3. Cita Diena. Googlen cache-tallennus lokakuussa 2014.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]