Siirry sisältöön

Dave Stewart

Wikipediasta
(Ohjattu sivulta David Stewart)
Dave Stewart esiintymässä vuonna 2024.

David Allan ”Dave” Stewart (s. 9. syyskuuta 1952 Sunderland, Englanti) on englantilainen muusikko, lauluntekijä ja tuottaja. Stewart on Eurythmics-duon toinen jäsen, ja hän on julkaissut myös useita sooloalbumeja sekä säveltänyt elokuvamusiikkia.[1]

Elämä ja ura

[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Stewart syntyi vuonna 1952 ylempään keskiluokkaiseen perheeseen Sunderlandissa. Hän oli 1970-luvun alussa Longdancer-nimisen yhtyeen jäsen. Sitä seurasi sarja lyhytikäisiä yhtyeitä, kunnes Stewart perusti 1970-luvun lopussa The Tourists -yhtyeen Peet Coombesin ja Annie Lennoxin kanssa. Se julkaisi kolme uuden aallon tyylistä albumia vuosien 1979–1980 aikana.[1]

Dave Stewart Eurythmicsin konsertissa vuonna 1987.

The Touristin hajottua myös Stewartin ja Annie Lennoxin rakkaussuhde loppui. He jatkoivat kuitenkin musiikin tekemistä yhdessä syntikkapopduo Eurythmicsissä, josta tuli yksi 1980-luvun suosituimpia popyhtyeitä. Eurythmicsin ohella Stewart tuotti 1980-luvulla monien muiden artistien musiikkia.[1] Hän meni vuonna 1987 naimisiin laulaja Siobhan Faheyn kanssa.[1]

Eurythmicsin hajottua vuoden 1989 jälkeen Stewart keskittyi aluksi säveltämään elokuvien soundtrackeja. Vuonna 1990 hän perusti Spiritual Cowboys -yhtyeen rumpali Martin Chambersin kanssa. Yhtye julkaisi kaksi albumia, mutta se ei noussut Eurythmicsin tasolle suosiossa.[1]

Stewartin ensimmäinen sooloalbumi Greetings from the Gutter julkaistiin vuonna 1995. Sen jälkeen Stewart jatkoi muiden artistien musiikin tuottamista ja elokuvamusiikin säveltämistä. Vuonna 2002 hän ideoi hyväntekeväisyyskampanjan Etelä-Afrikan HIV-tilanteen helpottamiseksi. Vuonna 2007 Stewart perusti Greenpeace Works -aloitteen yhdistämään julkkikset ja ympäristöjärjestö Greenpeacen. Sen tueksi hän julkaisi albumillisen uusia lauluja, joita hän oli ollut kirjoittamassa tai tuottamassa. Vuonna 2008 Stewart teki musiikkivideon Barack Obaman presidentinvaalikampanjaan.[1]

Vuonna 2011 Stewart kirjoitti musiikin musikaaliin Ghost. Samana vuonna hän julkaisi toisen sooloalbuminsa The Blackbird Diaries ja esiintyi SuperHeavy-nimisen superyhtyeen albumilla SuperHeavy. Stewartin kolmas sooloalbumi The Ringmaster General julkaistiin vuonna 2012. Sitä seurasi vuonna 2013 albumi Lucky Numbers. Duettoja sisältävä The Nashville Sessions -albumisarjan ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 2017.[1]

Stewart on toiminut Nokia Artists' Advisory Councilissaselvennä, jonka perustajäseniä hän on.[2][3] Stewartilla on myös Deepstew-konsultointiyritys yhdessä Deepak Chopran kanssa, ja hän on toiminut Law Firm -mainostoimiston luovana johtajana ja muotisuunnittelija Christian Audigierin brändinhallintayrityksen viihdepäällikkönä.[4]