Itar-Tass

Wikipedia
Ohjattu sivulta TASS
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Itar-Tass

ITAR-TASS Logo.svg

Yritysmuoto federatiivinen unitaarinen yritys (FGUP)
Perustettu 1. syyskuuta 1904 (SPTA)[1]
Kotipaikka Tverskoi bulvar 10-12, GSP-3, 125993 Moskova, Venäjä[2]
Toimiala joukkotiedotus
Tuotteet kansainvälinen uutis- ja kuvatoimisto
Kotisivu

www.itar-tass.com (venäjäksi) en.itar-tass.com

(englanniksi)
Huomioitavaa Huom. Venäjän politiikkaa ja toimia koskevissa asioissa Itar-Tass ei ole riippumaton uutistoimisto.

Itar-Tass (ven. Информационное телеграфное агентство России, Informatsionnoje telegrafnoje agentstvo Rossii, lyh. ИТАР-ТАСС, ITAR-TASS) on Moskovassa keskuspaikkaansa pitävä valtio-omisteinen Venäjän uutistoimisto.[3][2] Yhtiömuodoltaan se on federatiivinen unitaarinen yritys (FGUP).[4] Yhtiömuodosta FGUP seuraa, että ITAR-TASSin on lain mukaan toimittava Venäjän federaation etujen mukaan. Kyseessä ei siis ole valtiosta riippumaton uutistoimisto. Venäjän federaation vuoden 2014 budjetista Itar-Tassille myönnettiin 1,224 miljardin ruplan eli noin 27,0 miljoonan euron valtiontuki.[5][6]

Itar-Tassin toimitalo Moskovassa

Syyskuun 1. päivänä 1904 perustettiin Sankt Peterburgskoje telegrafnoje agentstvo (SPTA), joka oli tuolloisen Venäjän keisarikunnan ensimmäinen virallinen uutistoimisto. Tätä seurasi 1914 Petrogradskoje telegrafnoje agentstvo (PTA), 1918 Rossijskoje telegrafnoje agentstvo (RosTA eli Rosta) ja Rostasta 1925 muodostettu Neuvostoliiton sähketoimisto Telegrafnoje agentstvo Sovetskogo Sojuza (TASS eli Tass[7]) vuoteen 1992. [1]

Neuvostoajan jälkeen uutistoimiston nimilyhenteessä haluttiin pitää tunnetuksi tullut Tass, jolloin se tuli tarkoittamaan virallisen nimen tarkennetta, Telegrafnoje agentstvo svazi i soobštšenija eli Yhteydenpidon ja viestien sähketoimisto.

Osaksi totalitaarisen valtion viestintää[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Ukrainan 2014 kriisin viestinnässä Itar-Tass on kasvaneeseen totalitaariseen mediakontrolliin siirtyneen valtion uutistoimistona myötäillyt sotaa käyvän Venäjän valtionjohdon veljeskansojaan nähden ylimielisiä viestintänäkemyksiä ja kantoja. Valtionjohdon lausuntoja on valtionmediassa toistettu juuri ilman journalistista lähdekritiikiä.[8]

Valtiollinen Itar-Tass esimerkiksi välitti elokuussa 2014 tietoisesti harhaanjohtavaa käsitystä kansainvälisen Punaisen Ristin hyväksymäksi väitetystä avustussaattueesta Ukrainaan. Uutisointia kuvitettiin joko toisesta yhteydestä poimituilla tai kuvamanipuloiduilla kuvilla Punaisen Ristin tunnuksilla varustetuista avustuskuorma-autoista ja kuljettajista.[9] Ukrainan valtionrajan ylittäneelle saattueelle ei kuitenkaan ollut kansainvälinen Punainen Risti, ETYJ tai edes vastaanottajamaa Ukraina antanut saapumislupaa tai hyväksyntää. Humanitaarista apua ei saa toimittaa pakolla tai luvatta. Venäjä ei ollut sopinut yksityiskohtaisesti ja normaaleja menettelytapoja käyttäen avustuskuljetuksen sisällöstä. Ukrainaan sittemmin luvatta tunteutuneen "humanitaarisen avustussaattueen" kuormaa ei myöskään suostuttu kuljettamaan sovitusti Ukrainan valvoman rajanylityspaikan kautta vaan kuljetus totetutettiin röyhkeästi ja laittomasti. [10][11][12] Itar-Tass tosin uutisoi myöhemmin, ettei Punainen Risti saattaisi "Venäjän avustuskuljetusta". Kansainvälinen laki eräiden symbolien (punainen risti, punainen puolikuu) käytöstä, jonka myös Itä-Ukrainassa sotiva Venäjä on allekirjoittanut, kieltää punaisen ristin symbolin harhaanjohtavan käytön. Tästä syystä Venäjän saattuen ajoneuvoissa ei ollut Punaisen Ristin symboleja.

Katso myös[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Rossija segodnja, (suom. Venäjä tänään) venäläinen uutistoimisto, suoraan presidentinhallinnon ohjauksessa, saa budjettitukea, käyttää edeltäjänsä RIA Novosti -brändiä
  • Interfax, ei-valtiollinen venäläinen uutistoimisto, kansainvälisesti arvostetuin/siteeratuin

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b Itar-Tass - Istorija Itar-Tass, itar-tass.com. Viitattu 17.6.2014. (venäjäksi)
  2. a b Itar-Tass - Kontakty Itar-Tass, itar-tass.com. Viitattu 17.6.2014. (venäjäksi)
  3. Does Russia's Global Media Empire Distort the News? You Be the Judge 4.6.2014. Bloomberg Businessweek, businessweek.com. Viitattu 17.6.2014. (englanniksi)
  4. FGUP Informatsionnoje telegrafiskoje agenstvo Rossii (ITAR-TASS) goverment.ru. Viitattu 25.8.2014. (venäjäksi)
  5. Federalnyi mediabjudžet: Skolko polutšat gosSMI v 2014 gody (Vuoden 2014 budjettituesta medialle) 26.11.2013. lenizdat.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  6. Euro exchange rates RUB (Euroopan keskuspankin vaihtokurssi 45,3246 RUB/EUR) Kurssimuunnos käyttäen vuoden lopun kurssia 31.12.2013. European Central Bank, ecb.int. Viitattu 28.8.2014. (englanniksi)
  7. Lyhenneluettelo 20.12.2013. Kotimaisten kielten keskus. Viitattu 18.4.2014.
  8. Russian Media Coverage Of The Donetsk Attack On Pro-Ukraine Protesters 2014. Radio Free Europe/Radio Liberty, rferl.org. Viitattu 17.6.2014. (englanniksi)
  9. Red Cross backs Russia’s proposal on humanitarian aid to southeast Ukraine World Itar-Tass, 8.8.2014, viitattu 28.8.2014 (englanniksi)
  10. Red Cross denies coordinating Russian aid convoy to Ukraine 9.8.2014, ReliefWeb reliefweb.int AFP:n uutiseen nojautuen, (englanniksi)
  11. Red Cross denies coordinating Russian aid convoy to Ukraine 9.8.2014, viitattu 28.8.2014 (englanniksi)
  12. http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288728261956.html Ukraina: Avustussaattue on Venäjän "suora invaasio" Ukrainaan] 22.8.2014, iltasanomat.fi, viitattu 28.8.2014

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Commons
Wikimedia Commonsissa on kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Itar-Tass.