Rossija 1

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Rossija 1
Russia-1.svg
Lähetykset alkoivat 1991[1]
Omistaja FGUP VGTRK
Maa Venäjän lippu Venäjä
Näkyvyysalue valtakunnallinen kanava, kattaa 98,5% Venäjän väestöstä. Lisäksi yli 50 miljoonaa katselijaa IVY-maissa ja Baltiassa.[1]
Pääkonttori Ul. Šabolovka 37, 125124 Moskova[1]
Kotisivu rutv.ru/index/index/channel/1

Rossija 1 (ven. Россия 1) on yksi Venäjän kolmesta päätelevisiokanavasta. Se on täysin Venäjän valtion omistama. Kanava on perustettu 13 toukokuuta. 1991[1] Omistusta hallinnoi Venäjän valtiollinen televisio- ja radioyritys (ven. фГУП Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания, FGUP Vserossijskaja gosudarstvennaja televizionnaja i radioveštšatelnaja kompanija). Pääkonttori sijaitsee Moskovassa.[1] Omistajayrityksen yritysmuoto FGUP[2] tarkoittaa federatiivista valtion unitaarista yritystä, jonka on lain mukaan ajettava valtion etua.

Pääkanava Rossija 1:n lisäksi VGTRK:n muita keskeisiä kanavia ovat Rossija 2, uutis- ja ajankohtaiskanava Rossija 24, lastenkanava Karusel, kulttuurikanava Kultura (Rossija K), Russki roman, Rossija-RTR (Moja Planeta), sekä tiedekanava Nauka 2.0 ja pääkaupunkiin keskittyvä Moskva 24.

Muut kaksi Venäjän päätelevisiokanavaa ovat NTV ja Ykköskanava.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Televisiokanavan nimi oli aikaisemmin RTR (ven. РТР) ja sitten Rossija. Kanava noudattaa uutisoinnissa Venäjän poliittisen johdon Kremlin sanomaa.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d e Atlas rossijskih telekanalov - Rossija MediaAtlas, mediaatlas.ru. Viitattu 29.7.2012. (venäjäksi)
  2. Ukaz o merah po povyšeniju effektivnosti dejatelnosti gosudarstvennih CMI ("Asetus toimista valtion mediayhtiöiden toiminnan tehostamiseksi") 9.12.2013. Venäjän presidentinhallinto, kremlin.ru. Viitattu 25.8.2014. (venäjäksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]