NTV (Venäjä)

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
NTV
Ntv logo.jpg
Lähetykset alkoivat 1993[1]
Omistaja holdingyhtiö Gazprom-Media[1]
Maa Venäjän lippu Venäjä
Näkyvyysalue valtakunnallinen kanava, kattaa 88 Venäjän aluetta. Lisäksi katselijoita muun muassa Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Azerbaijanissa, Kazakstanissa ja Baltiassa.[1]
Pääkonttori Ul. Akademika Koroleva 12, 127427 Moskova[1]
Kotisivu www.ntv.ru

NTV (ven. НТВ, Телекомпания НТВ, Telekompanija NTV) on yksi Venäjän kolmesta päätelevisiokanavasta. Omistajana toimii Venäjän poliittista johtoa Kremliä lähellä oleva öljy- ja kaasukonserni Gazprom holdingyhtiönsä Gazprom-Median välityksellä. Televisiokanava NTV on perustettu 1993. Sen päämaja sijaitsee Moskovassa.[1]

Muut kaksi Venäjän päätelevisiokanavaa ovat Ykköskanava ja Rossija.

Historia: kritisoijasta vallanpitäjien kanavaksi[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Televisiokanava NTV:n perusti oligarkki Vladimir Gusinski vuonna 1993. Gusinski sai houkuteltua kanavalleen aikansa parhaita journalisteja ja uutisankkureita, joiden kautta kanava nousi yhdeksi kriittisimmistä ja katsotuimmista televisiokanavista.

Vuoden 1999 duuman vaalien ja vuoden 2000 presidentinvaalien aikana NTV kritisoi Tšetšenian sotaa ja Vladimir Putinia. Tämä sai Venäjän poliittisen johdon Kremlin toimimaan. 8. toukokuuta 2000 veroviranomaiset tekivät ratsian televisioaseman tiloihin. Tästä alkoi prosessi, jonka seurauksena Gusinski pakotettiin 20. heinäkuuta myymään televisiokanava öljy- ja kaasukonserni Gazpromille.

Seuraavana vuonna erotettiin televisiokanava NTV:n johto. Samalla kanava lopetti Venäjän poliittisen johdon kritisoimisen. Osa toimittajista siirtyi Gusinkin perustamaan TV-6 -kanavaan, joka siihen asti oli toiminut ainoastaan viihdekanavana. Seuraavana vuonna venäläinen oikeus lakkautti tämän kanavan.[2]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d e Atlas rossijskih telekanalov - Rossija MediaAtlas, mediaatlas.ru. Viitattu 29.7.2012. (venäjäksi)
  2. Mass Media 2000-2004 Kommersant, kommersant.com. Viitattu 29.7.2012. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]