Se og Hør

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Se og Hør (suom. ”Katso ja kuule”) on tanskalaisen Aller Median julkaisema viihde- ja tv-aikakauslehti, josta tehdään viikottain kolme eri versiota Tanskan, Norjan ja Ruotsin markkinoille. Norjassa lehti ilmestyy kaksi kertaa viikossa. Suomalainen 7 päivää on Se og Hørin sisarjulkaisu. Se og Hør ja 7 päivää ovat kotimaidensa suurimmat viikkolehdet.

Lehti perustettiin Tanskassa vuonna 1939 nimellä Det Ny Radioblad (Uusi radiolehti). Vuonna 1953 se alkoi seurata uutta mediaa, televisiota, ja muutti nimensä nykyiseen muotoon.

Huhtikuussa 2014 Se og Hør joutui mediaskandaaliin, kun julkisuuteen tuli väite että lehti oli ostanut tietoja Tanskan kuninkaallisen perheen ja tanskalaisten näyttelijöiden luottokorttiostoksista ja lentomatkoista. Lukuisat henkilöt, muun muassa Mads Mikkelsen, tekivät asiasta tutkintapyynnön poliisille.[1] Marraskuussa 2016 lehden entinen päätoimittaja Henrik Qvortrup sai 15 kuukauden vankeusrangaistuksen, josta 12 kuukautta muunnettiin 200 tunnin yhdyskuntapalveluksi.[2] Myös kolme muuta toimittajaa sekä luottokorttiyhtiö Netsin työntekijä tuomittiin oikeudessa. Aiemmin elokuussa Aller Medialle määrättiin 10 miljoonan kruunun sakot (noin 1,3 miljoonaa euroa).[2]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]