Mongolyn ündesnii olon niitiin

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
TV- ja radio-ohjelma vuodelta 1990.

Mongolyn ündesnii olon niitiin (mong. Монголын үндэсний олон нийтийн, engl. Mongolian National Broadcaster) on Mongolian kansallinen yleisradioyhtiö.

Neuvostoliitto aloitti Mongoliaan suunnatut venäjänkieliset radiolähetykset 1920-luvulla. Vuodesta 1931 lähtien voitiin toisinaan kuulla myös mongolinkielisiä uutislähetyksiä. Mongolian yleisradio perustettiin Neuvostoliiton tuella vuonna 1934. Sen toiminta laajeni varsinkin 1960-luvulla. 1970-luvun puolivälissä maassa oli keski- ja lyhytaaltoasemien verkko, joka lähetti yhtä kansallista ohjelmaa ja 20 alueradion ohjelmia. Ulkomaanpalvelu Voice of Mongolia perustettiin vuonna 1964. Ulaanbaataria ja maan keskiosaa palvellut toinen radiokanava aloitti toimintansa vuonna 1994. Ensimmäiset yksityiset radioasemat perustettiin Mongoliaan vuonna 1993.[1]

Mongolian televisio perustettiin Neuvostoliiton tuella vuonna 1967. Vuonna 1970 asennettu neuvostoliittolainen Orbita-satelliittijärjestelmä mahdollisti television katsomisen myös Ulaanbaatarin ulkopuolella. Orbita aloitti päivittäiset lähetykset vuonna 1976 ja Mongolian televisio vuonna 1992. Maaseudulla televisiota alettiin katsoa vasta 1980-luvulta lähtien, jolloin myös ohjelmien sisältö alkoi monipuolistua.[1]

Valtiollinen yleisradio muuttui julkisen palvelun yhtiöksi vuonna 2005. Se saa rahoituksensa mainonnasta, valtiolta sekä kotitalouksilta perittävistä maksuista. Laki takaa yhtiölle toimituksellisen vapauden, mutta käytännössä poliitikot vaikuttavat paljon sen toimintaan. Julkisen palvelun yleisradiotoimintaa valvoo kansallinen neuvosto, joka on kulloinkin hallitsevan puolueen määräysvallassa.[2]

Mongolian yleisradiolla oli vuonna 2016 kaksi kansallista radiokanavaa, ULA-kanava, radion ulkomaanpalvelu, kansallinen televisiokanava, kaksi kaapelitelevisiokanavaa ja uutistoimisto. Ohjelmia välitetään mongolin lisäksi myös kazakiksi.[2] Radiolähetykset tapahtuvat vielä suurelta osin keski- ja lyhytaalloilla. Analogisten televisiolähetysten oli määrä loppua vuonna 2015.[3]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b Romo-Murphy, Eila: The Historical Development of the Mongolian Media Landscape Jyväskylän yliopisto. 2010. Viitattu 3.1.2019.
  2. a b Group: Mongolian National Broadcaster Media Ownership Monitor Mongolia. Viitattu 3.1.2019.
  3. World Radio TV Hanbook 2015, s. 288–289, 634. Oxford: WRTH Publications, 2014. ISBN 978-0-9555481-7-8.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]