Keskustelu:Operaatio Linebacker II

Kohteesta Wikipedia
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Lupaava artikkeli -ehdotus[muokkaa wikitekstiä]

Replacement filing cabinet.svg Tämä osio on arkisto. Älä muokkaa tätä osiota.

Ehdotan lupaavaksi. Perustasoinen taisteluartikkeli. --Hartz (keskustelu) 15. kesäkuuta 2019 kello 09.26 (EEST)

  1. Symbol support vote.svg perusasiat käsitellään ihan ok ja aukottomasti.
  2. Symbol support vote.svg lähde merkitty.
  3. Symbol support vote.svg malline ok.
  4. Symbol support vote.svg viitteistys aukoton.
  5. Symbol question.svg suppeahko.
  6. Symbol support vote.svg monta lähdettä.
  7. Symbol support vote.svg lähteet käsittelevät aihetta.
  8. Symbol support vote.svg kuvitus.
  9. Symbol oppose vote.svg kielessä korjattavaa/parannettavaa.
  10. Symbol support vote.svg luokittelu ok.
  11. Symbol support vote.svg kielilinkit ok. yleisilme ok.
  12. Symbol support vote.svg artikkelin historia koostuu luotettavalta vaikuttavista lisäyksistä.
10/11 -> Lupaava artikkeli. Gopase+f (keskustelu) 15. kesäkuuta 2019 kello 23.37 (EEST)
Kai tämä käy. --PtG (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 00.03 (EEST)
B-52 koneitako osallistui iskuihin enemmän kuin niitä valmistettiin?--Reppū2 (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 14.37 (EEST)
Hyvä huomio. Lentokonetyyppiä käsittelevässä artikkelissa sanotaan että niitä valmistettiin 1952-1962 yhteensä 744 kappaletta. Ja tässä artikkelissa sanotaan että sentyyppisiä koneita osallistui 795 kappaletta. Jommassa kummassa on virhe. Konetyypin valmistus lopetettiin 1962, joten niitä ei lisää tehty taistelun aikaan. --Hartz (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 14.53 (EEST)
Voisikohan olla että oikea sanamuoto olisi "B-52-koneilla tehtiin yhteensä 795 kappaletta pommituslentoja"? [eli lennettiin 795 kertaa] --Hartz (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 14.57 (EEST)
Tuossa saattaa olla tosiaan käännösvirhe englannin "flown sortie" on sotilaallinen yksikkö https://en.wikipedia.org/wiki/Sortie eikä yksittäinen lentokone. --Hartz (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 15.04 (EEST)
"out of 795 B-52 sorties" se oli, korjasin. J.K Nakkila (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 17.53 (EEST)

Artikkelin operaatio-osiossa todetaan koneita olleen tuolloin vielä suhteellisen vähän. Kuitenkin niitä oli valmistettu tuolloin jo kaikki 744 kappaletta eli mitä tarkoittaa tuo suhteellisen vähän rajoittavana tekijänä operaatiossa, jossa tappiot olivat hieman yli kymmenen konetta.--Reppū2 (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 19.23 (EEST)

Lähteen mukaan "...such a loss rate could not be sustained for long given the relatively small number of B-52s in the SAC inventory" --Otrfan (keskustelu) 16. kesäkuuta 2019 kello 19.52 (EEST)
Eiks tämä ny ole klaari? Pohjois-Vietnamin lentovahvuus ei tainnut olla erityisen korkea, joten se asia olisi hyvä mainita. --Höyhens (keskustelu) 19. kesäkuuta 2019 kello 18.10 (EEST)

Merkkaan ja arkistoin. Mainittuja parannuksia saa toteuttaa. Gopase+f (keskustelu) 19. kesäkuuta 2019 kello 23.46 (EEST)