Daily Mirror

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Daily Mirror
Lehtityyppi päivälehti
Julkaisija Trinity Mirror
Perustettu 1903
Päätoimittaja Richard Wallace
Sitoutuneisuus keskusta-vasemmistolainen
Kotipaikkakunta Lontoo
Kotimaa Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Britannia
Sivukoko tabloidi
Kieli englanti
Kotisivu www.mirror.co.uk

Daily Mirror on Isossa-Britanniassa ilmestyvä päivälehti, jonka Alfred Harmsworth (lordi Northcliff) perusti vuonna 1903. Alun perin lehti oli eräänlainen naistenlehti, jossa oli naisia kiinnostavien artikkeleiden lisäksi jonkin verran uutisia. Lehden tuolloinen päätoimittaja Mary Howarth oli Ison-Britannian ensimmäinen naispäätoimittaja.

Lehden ensimmäisen numeron osti noin 265 000 henkilöä, mutta jo vuonna 1904 lehden levikki oli laskenut 25 000 kappaleeseen. Edessä oli suuria muutoksia, ja Hamilton Fyfe otti Mary Howarthin paikan päätoimittajana. Naistenlehden imagosta haluttiin päästä eroon ja kaikki lehden naistyöntekijät irtisanottiin. Lehti alkoi keskittyä uutisiin.

Vuonna 1914 lehden levikki ylsi jo miljoonaan.

Vuonna 1933 lehti ennakoi osuvasti tulevaisuutta, sillä sen otsikot julistivat, että Adolf Hitleristä saattaisi aivan lähitulevaisuudessa tulla diktaattori. Se oli myös tuon ajan ainoa suositumpi brittilehti, joka vastusti Hitlerille tehtäviä myönnytyksiä. Sen sijaan se tuki Oswald Mosleya ja British Union of Fascistsia 1933–1934.

Toisen maailmansodan jälkeen lehti on tukenut pääsääntöisesti Labouria.

Lehden kansikuva 4. marraskuuta 2004 on saanut kuuluisuutta, kun se uutisoi George W. Bushin uudelleenvalinnan "Duh!, 4 vuotta lisää Dubyaa" ja "kuinka 59 054 087 ihmistä voi olla näin tyhmiä?" viitaten Bushin saamien äänten määrään.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tämä lehtiin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.