China Daily

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
China Daily
HK 香港 VP 維多利亞山頂 Victoria Peak 凌宵閣 Peak Tower mall shop April 2020 SS2 04.jpg
Lehtityyppi sanomalehti
ISSN 0748-6154, 2045-7995, 2398-8975 ISSN 0253-9543, 0748-6154, 2045-7995, 2398-8975
Levikki 300 000
Perustettu 1. kesäkuuta 1981
Kotikunta Peking
Kotimaa Kiina
Kieli englanti
Aiheesta muualla
OCLC
www.chinadaily.com.cn

China Daily on Kiinassa julkaistava englanninkielinen sanomalehti. Sen kohdeyleisönä ovat turistit, liikemiehet, diplomaatit ja muut Kiinassa matkustavat, mutta sillä on myös kiinalaisia lukijoita.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

China Dailyn ensimmäisenä julkaisijana toiminut Jiang Muyue ei itse puhunut englantia ja hänen asemansa jäikin lähinnä seremonialliseksi. Ensimmäisenä päätoimittajana toimi Liu Zhunqi. Lehden kehitykseen ehkä kuitenkin eniten vaikuttanut henkilö oli kuitenkin toimittaja Feng Xiliang, joka toimi myös lehden päätoimittajana vuosina 1984–1987. Hänen mukaansa lehden tarkoituksena oli auttaa ulkomaalaisia ymmärtämään Kiinaa ja kiinalaisia ymmärtämään maailmaa. China Dailyn ensimmäinen koepainos painettiin Australiassa vuonna 1980 kolmen vuoden suunnittelun jälkeen. Ensimmäinen varsinainen painos ilmestyi 1. kesäkuuta 1981 kahdeksansivuisena julkaisuna, jota painettiin 20 000 kappaletta. Lehden aloittaessa julkaisun Pohjois-Amerikassa kaksi vuotta myöhemmin sen levikki Kiinassa oli lehden mukaan 70 000. Tiananmenin aukion protestien aikaan vuonna 1989 China Daily julkaisi mielenosoittajista monien muiden pekingiläisten lehtien tapaan lähinnä myötämielisiä uutisia ja monet sen toimittajista olivat mukana mielenosoituksissa. Vuonna 1996 lehti aloitti verkkojulkaisunsa ja seuraavana vuonna se aloitti Hongkongin julkaisunsa. Vuonna 2006 lehden levikki oli lehden itsensä mukaan 300 000.[1]

Toiminta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

China Dailyä kuvaillaan usein ulkomailla Kiinan viralliseksi englanninkieliseksi lehdeksi. Lehti toimiikin ainakin periaatteessa Kiinan propagandaviranomaisten ja kommunistisen puolueen tarkkailun alla. Lehti itse kiistää kuitenkin olevansa pelkkä valtion äänitorvi.[1]

China Dailyn itsensä lisäksi lehti julkaisee myös muita julkaisuja. Näihin kuuluvat englannin kielen opiskelijoille suunnattu 21st Century sekä Business weekly ja Beijing Weekend. Paikallisesti se julkaisee myös Shanghai Star -lehteä.[1] Yhteensä China Daily julkaisee 16:ta eri paperijulkaisua.[2]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c Cheng, Linsun ja Brown, Kerry: Berkshire Encyclopedia of China, s. 323-324. Berkshire Publishing Group, 2009. ISBN 0-9770159-4-7. (englanniksi)
  2. About Us China Daily. Viitattu 8.4.2015. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]