Berliner Zeitung

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Berliner Zeitung
Berliner Zeitung Alexanderplatz Berlin.jpg
Lehtityyppi päivälehti
ISSN ISSN 0947-174X
Perustettu
Päätoimittaja Jochen Arntz
Kotipaikkakunta Berliini
Kotimaa Saksa
Ilmestymistiheys päivittäin
Kieli saksa

Berliner Zeitung on saksalainen sanomalehti. Se on vuonna 1945 perustettu keskusta-vasemmistolainen päivittäin ilmestyvä lehti. Sen päätoimittaja on Jochen Arntz.[1]

Berliner Zeitung on harvoja alkujaan DDR:n puolella ilmestyneistä sanomalehdistä, jotka jatkavat ilmestymistään. Ainoana säilyneistä se nousi merkittävään asemaan ankarasti kilpailulla alalla Saksassa. Sen omistaja on kuitenkin vaihtunut useita kertoja. Lehden omisti kymmenen vuotta kölniläinen kustannusyhtiö M. DuMont Schauberg, joka velkaantui raskaasti ja joutui myymään lehden, jolloin uusiksi omistajiksi tulivat Holger ja Silke Friedrich.[1][2]

Omistajakohu 2019[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Berliner Zeitungin ostivat syyskuussa 2019[1] Holger ja Silke Friedrich, ja uuden omistajan toivottiin tuovan lehdelle pitkäaikaista vakautta, sillä ennen omistajanvaihdosta se oli lähellä konkurssia. Marraskuussa 2019 paljastui kuitenkin, että Holger Friedrich on ollut DDR:n tiedustelupalvelun Stasin ilmiantaja, ja tieto on herättänyt kysymyksiä siitä, sopiiko Friedrich lehden omistajaksi. Lehden toimittajat ovat perustaneet työryhmän, joka selvittää Friedrichin Stasi-yhteyksien tiiviyttä.[2]

Friedrich puolustautuu sillä, että kun Stasi sai tietää hänen pakoyrityksestään länteen, hänelle annettiin kaksi vaihtoehtoa: joko monen vuoden vankilatuomio tai ilmiantajaksi ryhtyminen.[1]

Berliner Zeitungin ja sen sisarlehden tabloidi Berliner Kurierin päätoimittajat kysyvät, miksi Friedrich ei kertonut Stasi-yhteyksistään lehden oston yhteydessä.[1]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d e Kate Connolly: German newspaper investigates new owner over Stasi informer role The Guardian. 18.11.2019. Viitattu 22.11.2019. (englanniksi)
  2. a b Hanna Mahlamäki: Lehdenomistaja paljastui Stasin ilmiantajaksi. Helsingin Sanomat, 22.11.2019, s. A 27.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]