James Kirchick

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

James Kirchick (s. 1983) on yhdysvaltalainen toimittaja, ulkomaankirjeenvaihtaja ja kolumnisti. Hän opiskeli Yalen yliopistossa ja kirjoitti sinä aikana opiskelijalehti Yale Daily Newsiin.[1] Hän toimii myös järjestössä Foundation for Defense of Democracies Washingtonissa[2] ja sitä ennen hän kirjoitti radiokanavalle Radio Free Europe/Radio Liberty.[3]

Kirchick The New Republicissa yli kolme vuotta alanaan kotimaan politiikka, tiedustelu ja Yhdysvaltojen ulkomaan politiikka.[4][5] Hän kirjoittaa edelleen lehteen, mutta on kirjoittanut sen lisäksi muun muassa lehtiin The Weekly Standard,[4] The American Interest, The Virginia Quarterly Review, The Columbia Journalism Review, Prospect, Commentary ja World Affairs Journal. Lisäksi hän kirjoittaa lehtiin The Washington Post, The Wall Street Journal,[6] Los Angeles Times,[7] ja Haaretz.

Kirchick on ollut toimittajana lehdissä The New York Sun, New York Daily News ja The Hill ja kolumnistina lehdissä New York Daily News ja Washington Examiner.

Kirchick on säännöllisesti kirja-arvostelijana ja katsausten kirjoittajana muun muassa lehdille Azure,[8] Commentary, Claremont Review of Books, Policy Review ja World Affairs. Hän kirjoittaa myös Yhdysvaltojen suurimpaan homojulkaisuun Advocate.[9]. Hän on saanut työstään palkinnot National Lesbian and Gay Journalists Association Excellence in Student Journalism Award ja the Journalist of the Year Award.[10][11]

Ron Paul newsletters[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Yhdysvalloissa synty kohu Kirchickin vuonna 2008 kirjoittamasta jutusta joka käsitteli tiedotteita, jotka oli julkaistu Texasin kongressiedustajan ja republikaanien presidenttiehdokkaan Ron Paulin nimissä. Jutun mukaan tiedotteissa oli rasistisia ja homoseksuaalisuuden vastaista aineistoa. Juttu nousi julkisuuteen 2012 presidentinvaalien yhteydessä.[4][5] Televisioasema Fox19 väitti myöhemmin että Ron Paul ei ollut kirjoittanut niitä, vaikka ne oli julkaistu hänen niissään, ja hän on ottanut niistämoraalisen vastuun. Tiedotteiden kirjoittajaksi Fox19 on maininnut joukon freelancetoimittajia. Raportin mukaan Kirchick ei ollut vastannut asiaa koskeviin tiedusteluihin.[12] Huffington Postin Sam Stein mainitsi kuitenkin että eräässä vanhassa haastattelussa Ron Paulin myöntäneen kirjoittaneensa tuolloin osan tiedotteista.[13]

Erik Wemple kirjoitti The Washington Postin artikkelin, jossa oli Kirchickin vastaus Fox19:lle, jossa Kirchick vihjaisi että Fox19:n artikkelin kirjoittaja Ben Swann oli väärässä nimetessään "Special Edition on Racial Terrorism" -jutun kirjoittajan. Kirchick linkitti artikkeliin uutiskirjeen kopion, jossa kirjoittajaksi oli merkitty Ron Paul.[14]

Vastalause[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kirchick esitti vastalauseensa Venäjän homofobisena pitämälleen homolainsäädännölle verkon kautta järjestetyssäRussia Todayn panelikeskustelussa 21. elokuuta 2013 sen jälkeen kun tietovuotaja Bradley Manning oli saanut tuomionsa.[15] Hänen vastalauseensa ehti kestää kaksi minuuttia, ennen kuin yhteys katkaistiin.[16][17]

Palkinnot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • 2006 National Lesbian and Gay Journalists Association Excellence in Student Journalism[10]
  • 2007 National Lesbian and Gay Journalists Association Journalist of the Year[11]

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Downs Jim , Manion, Jennifer: Taking back the academy!: history of activism, history as activism, s. 115. Taylor & Francis, 2004.
  2. Our Team - James Kirchick, Fellow Foundation for Defense of Democracies.
  3. Gewalt bei erster Belgrader Homosexuellen-Parade Nachrichten.at. 10.10.2010.
  4. a b c Brian Montopoli: Ron Paul disavows racist newsletters under his name CBS News. 20.12.2011.
  5. a b Jonathan Chait: News Bulletin: Ron Paul Is a Huge Racist New York Magazine.
  6. Mark Coppenger: Moral Apologetics for Contemporary Christians: Pushing Back Against Cultural and Religious Critics, s. 214–215. B&H Publishing Group, 2011.
  7. Edwards Jason A. , Weiss, David: The Rhetoric of American Exceptionalism: Critical Essays, s. 11. McFarland & Company, 2011.
  8. South Africa: The New Banana Republic of the Free World? Huffington Post. 6.9.2007.
  9. Sergio Muñoz Bata: Cuando el arte imita a la vida La Prensa Gráfica. 18.12.2008.
  10. a b Andrew Belonsky: Homo Journos Honored Queerty.
  11. a b NLGJA Announces 2007 Excellence in Journalism Award Winners & LGBT Journalists Hall of Fame Inductees National Lesbian and Gay Journalists Association. 30.8.2007.
  12. Ben Swann: Reality Check: The story behind the Ron Paul newsletters Fox19. 5.1.2012.
  13. Sam Stein: Ron Paul Touts Newsletters In 1987 Interview Huffington Post.
  14. Erik Wemple: Cincinnati anchor goes deep on Paul campaign The Washington Post.
  15. Reporter interrupts live broadcast to protest Russia anti-gay laws The Telegraph (U.K.).
  16. Robert Mackey: American uses Kremlin-financed network to denounce Russia's anti-gay legislation New York Times.
  17. Yhdysvaltalaistoimittaja paukutteli sateenkaarihenkseleitä Kremlin kanavalla, Yle.fi, uutiset 22.8.2013, viitattu 22.8.2013

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]