Venäjän propaganda

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Venäjän propaganda on propagandaa, joka levittää Venäjän näkemyksiä tai edistää Venäjän tarkoitusperiä. Sitä harjoittavat Venäjän valtion kontrolloimat tiedotusvälineet ja muut tahot.

Venäläisistä 58 prosenttia ei luota Venäjän televisioon, radioon ja lehtiin. Ylen Venäjä-kirjeenvaihtaja Erkka Mikkonen tietää pitkään maassa asuneena, miten televisio ja muu valtion kontrolloima media "pimittää, vääristelee ja sepittää" tietoja. Propagandan härskiyden näkee parhaiten silloin, kun on itse ollut paikalla uutisoidussa tapahtumassa. Esimerkiksi kesän 2019 erittäin rauhallisia mielenosoittajia esitettiin mellakoitsijoina ja poliisien rajuja toimia kaunisteltiin. Rossijskaja gazeta väitti "ammattimaisen provokaattorin" olleen niin aggressiivinen, että ylikersantti loukkaantui. TASS väitti, että tämä henkilö, näyttelijä Pavel Ustinov hyökkäsi OMON-poliisia vastaan. Tilanteesta kuvattu video näyttää, että Ustinov seisoi rauhallisesti, kun neljä mellakkapoliisia hyökkäsi hänen kimppuunsa.[1]

Silti kaksi kolmannesta venäläisistä seuraa vain valtiosta riippuvaisia viestimiä. Putinin 2010-luvulla käynnistämä propagandakampanja länsimaita vastaan onkin ollut menestyksekäs: vuosikymmenen puolivälissä enemmistö suhtautui kielteisesti EU:hun ja hyväksyi Krimin liittämisen Venäjään. Venäjä esitetään "piiritettynä linnakkeena", jota länsimaat uhkaavat.[2]

Toimittaja Anna-Lena Laurénin (Hufvudstadsbladet ja Dagens Nyheter) mukaan Inosmi.ru on esimerkki Venäjän propagandasta Suomea vastaan. Hän kummastelee "eräissä piireissä viljeltävää" käsitystä, että Kreml ei kävisi propagandasotaa myös Suomea vastaan.[3]

5G-väitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Venäjän propagandana pidetty RT America -tv-kanava ("Russia Today") esittää väitteitä 5g-verkkojen vaarallisuudesta vastoin tieteellisiä tutkimuksia. Venäjällä Putin ja tiedeyhteisö päinvastoin ylistävät 5g-verkkoja.[4]

Pietarin trollitehdas[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Internet Research Agency eli "Pietarin trollitehdas"[5] on Pietarissa toimiva venäläinen yhtiö, jolla on kytköksiä Kremliin. Yhtiön tehtävänä on levittää Kremlin propagandaa ja väärennettyjä uutisia.[6] Yhtiö osti Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaalien aikaan mainostilaa Facebookissa. Mainokset pyrkivät lietsomaan eripuraa yhdysvaltalaisten äänestäjien keskuuteen mm. vertaamalla Hillary Clintonia Saatanaan, mainostamalla Donald Trumpin kampanjatilaisuuksia, esittämällä Bernie Sandersia seksuaalivähemmistöjen puolestapuhujana ja kutsumalla ihmisiä Donald Trumpin vastaisiin mielenosoituksiin tämän voiton varmistuttua.[7]

Propagandistien yhteydet Venäjän valtioon[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Toimittajien on vaikea löytää todisteita Venäjä-mielistä propagandaa levittävien tahojen yhteyksistä Kremliin, mutta joskus se onnistuu. Esimerkiksi Unkarissa äärioikeistoryhmällä oli yhteys Venäjän sotilastiedustelu GRU:hun ja venäläisdiplomaatteihin ja Baltiassakin tilanne on osoitettu vastaavaksi. Sekin on todistettu, että Venäjä yritti vaikuttaa (vuoden 2016) brexit-kansanäänestykseen ja Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin ja kylvää riitaa ja apatiaa äänestäjiin sosiaalisessa mediassa. Toimittaja Paavo Teittinen arvioi, että joskus kuitenkin Venäjän valtioon sidoksissa olevat toimijat voivat mennä sekaisin hyödyllisten idioottien, harhaisten ihmisten ja Venäjä-mielisten kanssa, mutta toteaa silti Venäjän aggressiiviset vaikutusyritykset demokratioihin todelliseksi ongelmaksi.[8]

Katso myös[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]