The Globe and Mail

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
The Globe and Mail
The Globe and Mail logo 2011.jpg
Lehtityyppi sanomalehti
ISSN ISSN 0319-0714
Levikki 2,02 milj./ viikko (2015)[1]
Perustettu 1936[2]
Kotipaikkakunta Toronto
Kotimaa Kanada
Sivukoko broadsheet
Ilmestymistiheys päivittäin, ei su
Kieli englannin kieli
Kotisivu www.theglobeandmail.com
The Globe and Mail -lehden uusi toimitalo Torontossa (2017).

The Globe and Mail on Kanadassa ilmestyvä englannin kielellä julkaistava ja päivittäin ilmestyvä kansallinen sanomalehti. Lehden pääkonttori sijaitsee Torontossa, Ontariossa.[3] Ilmestymispäivinään se on levikiltään keskimäärin Kanadan laajalevikkisin sanomalehti (päivittäin noin 323 000, 2016),[4] mutta koska lehti ei julkaise sunnuntainumeroa, viikkolevikissä (2,02 milj., 2015) The Globe and Mail on ollut paikallisemmin uutisoivan Toronto Starin jäljessä (2,23 milj, 2015).[1]

Broadsheet-koossa ilmestyvä lehti välittää kansainvälisiä politiikan ja talouselämän uutisia, ja käsittelee myös urheilua ja viihdettä. Lehteä on luonnehditu jopa Kanadan yläluokan äänitorveksi, koska lehti tuo esille Toronton liike-elämän, johtavien yliopistoälykköjen ja suuryritysten näkemyksiä. Lehti on tasapainoillut liberaalien ja konservatiivisten näkemysten välillä, joskin viime vuosina linja on noudatellut enemmän jälkimmäisiä näkemyksiä. [5] Lehdellä on paikallisia toimituksia useissa Kanadan kaupungeissa. Lisäksi sillä on toimipisteet Lontoossa, Moskovassa, Pekingissä, Roomassa, Jerusalemissa, Johannesburgissa, New Delhissä, New Yorkissa ja Washingtonissa.[2]

Sanomalehti perustettiin vuonna 1936, jolloin George McCullagh yhdisti kaksi vaikutusvaltaista ja historiallisesti merkittävää sanomalehteä eli The Globe ja The Mail and Empire -lehdet. Alkuvaiheessa uusi lehti noudatti vuonna 1844 George Brownin perustaman, kansalliseksi sanomalehdeksi jo kehittyneen The Globe-lehden liberaalimpaa linjaa.[2][5]

Vuonna 1980 Thomson Corporation osti taitavilla toimittajillaan mainetta saaneen lehden. Vuonna 2001 enemmistö lehtiyhtiöstä siirtyi BCE Inc.-konsernin (alkujaan Bell Canada Enterprises Inc.) hallintaan. Sittemmin, vuoteen 2005 mennessä 2005, BCE Inc:in omistusosuus oli kuitenkin pienentynyt 20 prosenttiin.[2] Sittemmin Thomsonin perhe on hankkinut lehtitalosta 85 % hallintaansa holdingyhtiönsä The Woodbridge Companyn välityksellä.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b Circulation. Daily Newspapers (pdf) (2015 levikki viikonpäivittäin ja viikottain) 2016. nmc-mic.ca. Viitattu 5.7.2017. (englanniksi)
  2. a b c d Globe and Mail thecanadianencyclopedia.com. Viitattu 5.7.2017. (englanniksi)
  3. Canadian News and Media thecanadaguide.com. Viitattu 5.7.2017. (englanniksi)
  4. Melissa Meyer: Canada’s Top 20 Daily Newspapers 3.3.2017. cision.ca. Viitattu 5.7.2017. (englanniksi)
  5. a b Top Canadian Newspapers canadafaq.ca. Viitattu 5.7.2017. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]