The Daily Telegraph

Kohteesta Wikipedia
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Tämä artikkeli käsittelee brittiläistä sanomalehteä. Australiassa julkaistaan samannimistä sanomalehteä.
The Daily Telegraph
Daily Telegraph.svg
Daily Telegraph Allied Troops Marching To Athens 2 December 1916.jpg
Lehtityyppi Sanomalehti
Kustantaja Telegraph Media Group
Perustettu 1855
Päätoimittaja Ian MacGregor
Sitoutuneisuus oikeistolainen, konservatiivinen
Kotipaikkakunta Lontoo
Kotimaa Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Yhdistynyt kuningaskunta
Sivukoko broadsheet
Ilmestymistiheys päivittäinen
Kieli englanti
[www.telegraph.co.uk Kotisivu]
The Daily Telegraphin toimitusrakennus vuonna 1882.

The Daily Telegraph on vuonna 1855 perustettu brittiläinen sanomalehti. Vuonna 2014 The Daily Telegraph oli suurilevikkisin brittiläinen broadsheet-muodossa julkaistava sanomalehti, sen levikki on 523 048.

The Daily Telegraph tunnetaan näkökannaltaan oikeistolaisena. Leikillisesti lehteä on usein nimitetty ”Daily Torygraphiksi” (konservatiivipuolueen kannattajien tory-kutsumanimestä).

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

The Daily Telegraphin perusti eversti Arthur B. Sleigh vuonna 1855. Hän myi sen pian Joseph Moses Levylle. Hän laski lehden myyntihinnan yhteen pennyyn, ja pian lehti myi enemmän kuin The Times.

Vuonna 1928 Levyn poika, Levy-Lawson, paroni Burnham myi lehden Camrosen varakreiville. Molemmat perheet olivat mukana hallinnossa, kunnes lehti myytiin vuonna 1986 Conrad Blackille.

Vuonna 1937 Telegraphiin liitettiin konservatiivinen The Morning Post. Telegraphin sisarlehti The Sunday Telegraph perustettiin 1961.

Tammikuussa 2004 lordi Black syrjäytettiin lehden omistavan Hollinger Internationalin johtokunnasta ja haastettiin oikeuteen. Telegraph Groupin ostivat veljekset sir David ja Frederick Barclay heinäkuussa 2004 665 miljoonan punnan hintaan.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]