Népszabadság

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Népszabadság
Nepszabadsag logo.svg
Lehtityyppi sanomalehti
Levikki 37 164 (2016)[1]
Perustettu 1956
Lakkautettu (ilmestyminen keskeytetty toistaiseksi)
Päätoimittaja András Murányi
Kotipaikkakunta Budapest
Kotimaa Unkari
Sivukoko broadsheet
Ilmestymistiheys päivittäin
Kieli unkari
Kotisivu Kotisivu

Népszabadság (suom. 'kansan vapaus') oli Budapestissa ilmestyvä unkarilainen sanomalehti. Se oli vasemmistolainen, ja sen omisti sveitsiläinen mediayritys Ringier.[2] Népszabadság oli Unkarin suosituin oppositiolehti ja myydyin broadsheet-kokoinen sanomalehti[3].

Népszabadság oli 1956–1990 Unkarin sosialistisen työväenpuolueen virallinen kannattaja. Kommunismin kaatumisen jälkeen lehti pyrki saamaan mainetta laadukkaalla uutistarjonnalla vaikka säilyttikin läheiset siteet työväenpuolueen seuraajaan Unkarin sosialistiseen puolueeseen.[2] Népszabadságin levikki laski 1990-luvun jälkeen. Se oli vielä 2000-luvun alussa yli 200 000, mutta laski sittemmin 40 000:een (2015). Verkkosivujen kävijämäärä oli 100 000.[4][5]

Lehti suljettiin lokakuussa 2016. Itävaltalainen omistaja ilmoitti keskeyttävänsä julkaisun kustannussyistä, kunnes "uusi konsepti saadaan luotua"[3]. Sulkemista on vastustettu hyvin voimakkaasti. Taustalla epäiltiiin jo tuoreeltaan lehden kustannusyhtiön omistusmuutoksia, ja uudeksi omistajaksi arvioitiin pääministeri Viktor Orbánin lähipiirin Lõrinc Mészárosia, joka on vaurastunut Orbánin pääministerikaudella.[4]

Lehden omistajan, mediayhtiö Mediaworksin omistaja, itävaltalainen Vienna Capital Partners -sijoitusyhtiö myi Mediaworksin unkarilaiselle Opimus-yhtiölle, jonka omistajuus johtaa veroparatiiseihin, mutta unkarilaistietojen mukaan omistaja on juuri Mészáros, vaikka sitä on mahdoton todistaa. Kaupan ennakkoehtona on tiettävästi ollut lehden sulkeminen. Euroopan unioni on huolestunut Unkarin sananvapaudesta jo aiemmin.[6]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. A Népszabadság kétszer annyi példányszámban kelt el, mint a Magyar Nemzet – nyugat.hu, 9.10.2016, viitattu 27.10.2016
  2. a b Népszabadság Presseurop.eu. Viitattu 24.1.2012. (englanniksi)
  3. a b Unkarissa maan suurin oppositiolehti on lakkautettu Yle Uutiset. Viitattu 8.10.2016.
  4. a b Kriittinen sanomalehti suljettiin Unkarissa. Helsingin Sanomat, 9.10.2016, s. A 25. Artikkelin verkkoversio Viitattu 9.10.2016.
  5. Culture and Customs of Hungary: Buranbaeva, Oksana & Mladineo, Vanja, s. 106. Santa Barbara, Kalifornia: ABC-CLIO, 2011. ISBN 978-0-313-38369-4. Google Books (viitattu 24.1.2012). (englanniksi)
  6. Suvi Turtiainen: Huhusta tuli totta – lehti meni lojalisteille. Helsingin Sanomat, 27.102016, s. A 22. Artikkelin verkkoversio Viitattu 27.10.2016.