Keskustelu:Luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Voisikohan näitä Luetteloita säilyttää esim. yksi per vuosi. Nimeäisi luettelot esim. Luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan 1.1. 2006 tai jotain?? Tuntuu, että menee niin iso työ hukkaan, jos niitä ei säilötä. --estormiz 6. marraskuuta 2007 kello 16.32 (UTC)

Historiastahan ne löytyy, joten siinä mielessä ne kyllä säilötään. --Anr 6. marraskuuta 2007 kello 16.47 (UTC)
Toi on kyllä ihan hyvä idea, kun kyllä tämä varmaan jonkinverran vaihtelee (järjestys meinaan). Mutta mielummin vain vuosiluvun mukaan. --kallerna 6. marraskuuta 2007 kello 16.49 (UTC)
Ja vaikka löytyykin historiasta niin huomaako peruskäyttäjä tuota mahdollisuutta - luulen että ei. Voisikohan olla sivu, jolta olisi linkkejä näihin historiallisiin versioihin? (Siinä kyllä on virheen mahdollisuus, että joku tallentaa tuon uuden version päälle). Mutta eipä noita löytynyt "historiallisia" listoja en-wikistäkään. --estormiz 6. marraskuuta 2007 kello 17.01 (UTC)
Öö, siis, ei kai noihin historioihin pääse kuin rekisteröitynyt käyttäjä, vai miten on? Joskus ainakin jossain tuli valitus siitä että ei ole rekisteröitynyt, ja en nyt tarkoita suojattua sivua. 82.141.94.241 18. syyskuuta 2010 kello 08.27 (EEST)

Jaahas, kyllä historioihin pääsee. Mutta kun klikkasin yhteen vuoden 2009 muokkauksista, niin siinä kuitenkin lukee Nykyinen versio 3. tammikuuta 2013 kello 23.05, eli ei kai se sitten kuitenkaan ole sen hetken tilasto? Vai onko siinä joku jekku? 82.141.65.66 16. tammikuuta 2013 kello 22.29 (EET)

2009 lähtien[muokkaa wikitekstiä]

Kuntakartta muuttuu aika lailla 1.1.2009. Sivulla Käyttäjä:Samulili/Luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan 2009 on valmis kuntaluettelo arvioidun asukasluvun mukaisessa järjestyksessä (lähde (.PPT)). Luettelon voi ottaa käyttöön heti vuoden vaihduttua (ja käyttää vaikka vuoden 2008 viimeisimpiä asukaslukutietoja). Samulili 19. helmikuuta 2008 kello 11.42 (UTC)

Tasapainottelee aika uuden tutkimuksen rajalla että otetaan kylmästi tilastot a, lasketaan yhteen kunnat b ja väitetään että se on uuden kunnan c väkiluku. Tein Luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan/uusi joka ei varmasti sorru uuteen tutkimukseen (mutta ei myöskään sisällä kuuden uuden kunnan väkilukuja ja 31.12. tilanteen mukaiset kuntien väkiluvut). PS: tuo lista päivittyy automaattisesti aina kun {{Suomen kunta/väkiluku}} ja sen alamallineet päivitetään. PPS: tilannehan muuttuu kertaheitolla kuntoon kun VRK saa valmiiksi tammikuun laskennan (eli helmikuun alussa), silloin tuo versioni (hieman modattuna) olisi viimeistään syytä ottaa käyttöön niin saadaan oikeasti keskitettyä väkiluku- ym. tiedot. --Agony (403) 12. tammikuuta 2009 kello 12.44 (EET)
Väliaikaisesta purkkaviritelmästä päästään tosiaan eroon, kun VRK julkaisee 31.1. tiedot, mikä on erittäin iloinen tapahtuma. Vielä iloisempaa on se, että siitä päivästä lähtien oikeat tiedot päivittyvät automaattisesti myös artikkeleihin. Sinänsä en pitäisi uutena tutkimuksena sitä, että 1+1=2, kun samalla tilaston tulkintaan vaikuttavat seikat on lueteltu - parhaan wikipediaperinteen mukaan vastuu siirtyy lukijalle ;) PS. Mielenkiinnosta kysyn, päivittyykö pinta-alaluettelo automaattisesti? Samulili 12. tammikuuta 2009 kello 13.07 (EET)
Kyllä, tuossa katselin että maanmittauslaitos on viime vuonna julkaissut helmikuun puolivälissä pinta-alatiedot eli varmaan ensi kuussa on odotettavissa niihinkin parannus. Pitää tehdä pinta-alastakin muuten vastaava luettelo. Mutta mennään nyt olemassaolevalla luettelolla kunnes VRK saa tiedot pulautettua ja sitten vaihdetaan automaagiversioon. --Agony (403) 12. tammikuuta 2009 kello 13.15 (EET)

Virhe luettelossa[muokkaa wikitekstiä]

Luettelossa ovat Vårdö (445, 200.) ja Vähäkyrö (4 738, 344.) menneet sekaisin. Joku joka osaa korjata tuon korjatkoon. --SaMi (keskustelu) 22. helmikuuta 2010 kello 23.34 (EET)

Korjattu. --Anr 23. helmikuuta 2010 kello 00.38 (EET)

Heinävesi sijalla 53 lienee myös väärässsä paikassa.--Urjanhai 25. helmikuuta 2010 kello 22.20 (EET)

Korjattu sekin, oli mennyt uusimmassa päivityksessä. --Anr 25. helmikuuta 2010 kello 22.39 (EET)

päivitys?[muokkaa wikitekstiä]

Miksihän tämä luettelo on päivätty 31.8.2012? Eikös tässä pitänyt olla automaattinen päivitys? Kyllä kai ainakin vuoden lopulla on julkaistu väestötiedot. Vai onko jokin muu syy? 85.217.34.227 16. tammikuuta 2013 kello 08.32 (EET)

historiat?[muokkaa wikitekstiä]

Tuossa oli aiemminkin puhetta näistä. Kyllähän historioihin pääsee, mutta 16.3.2009 päivätystä versiosta lähtien itselläni ainakin lukee "Tämä on luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan 30. huhtikuuta 2014", joten se ei ole v. 2009 versio vaan sama kuin nykyinen. Tosin siinä on sijat 321-348, eli kuntien määrä on vuodelta 2009 (?), vaikka rivit tyhjiä ovatkin.
En siis päässyt katsomaan 31.12.2008 jälkeisiä listoja ollenkaan... 82.141.94.123 3. syyskuuta 2014 kello 06.44 (EEST)

Jep, tuon jälkeen tämä luettelo on päivittynyt automaagisesti mallineiden kautta, Malline:Suomen kunta/väkiluku, tuon mallinesivun sivuhistorian kautta (katso muutokset tai sitten muokkaustilassa) ainakin näkee vanhoja lukemia. --Anr (keskustelu) 7. syyskuuta 2014 kello 03.23 (EEST)

Ahvenanmaa erikseen?[muokkaa wikitekstiä]

Kannattaisiko luettelossa jotenkin merkitä Manner-Suomi ja Ahvenanmaa erikseen? Tai lisätä ahvenanmaalaisen kunnan perään vaikka A = Ahvenanmaa, jotta sen voisi jotenkin havaita? --Hartz (keskustelu) 26. tammikuuta 2015 kello 17.40 (EET)

Enpä tiedä. Ahvenanmaa on vain yksi Suomen 19 maakunnasta, vaikka erityisasemassa onkin. Mielestäni tuossa tapauksessa pitäisi merkitä jokaisen kunnan maakunta. 85.217.20.78 1. maaliskuuta 2015 kello 19.01 (EET)
Pitää myös ottaa huomioon, että luettelo Suomen kunnista -artikkelissa maakunta on omana sarakkeenaan. Eli tässä on vain väkiluku ja kunnat sen mukaan järjestettynä, kun taas tuo "pääluettelo" sisältää enemmän tietoja mutta järjestys on kunnan nimen mukaan. 85.217.20.78 1. maaliskuuta 2015 kello 19.09 (EET)

Väärä vuosi[muokkaa wikitekstiä]

Väkiluku vuosi väärä, pitäisi olla 2022 46.132.35.221 23. kesäkuuta 2022 kello 15.02 (EEST)

Missä väärä vuosi tarkalleen näkyy? –Pullaharakka (keskustelu) 23. kesäkuuta 2022 kello 17.44 (EEST)