Keskustelu:Kortejärvi (Urjala)

Wikipediasta
(Ohjattu sivulta Keskustelu:Kortejärvi)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Historiasta[muokkaa wikitekstiä]

Historia menee päätösten ja oikeudenkäyntiasiakirjojen mukaan näin:

Lue myös:

 –Kommentin jätti 91.152.74.71 (keskustelu) 11. syyskuuta 2013 kello 19.37‎ (EEST)

Lähde[muokkaa wikitekstiä]

Artikkelin lähteenä on käytetty vesistötoimikunnan vuonna 1947 antamaman päätöksen yhteydessä olevaa toimitusinsinöörin laatimaa tiivistelmää historiasta ja meneillään olevasta toimituksesta. Se on vastaavan sisältöinen kuin edellä oleva kertomus, jossa asiaa on vatvottu edes sun takaisin Honkolan kartanon, Nuutajärven kartanon, Mattilan tilan ja sitten Yntälän, Karon ja Pillin kesken. Asiasta on kirjoitettu tekstiä todella paljon, joten lähdemateriaalista ei ole pulaa.--Zindox (keskustelu) 12. syyskuuta 2013 kello 06.44 (EEST)

Julkaise lähde. Korjaa virheet. Esim. vuosina 1822-1823 perattiin Urjalanjoki, joten Kortejärven vedenkorkeuteen sillä ei ole ollut vaikutusta. Päätös annettiin 29.5.1820 eikä suinkaan perkauksen jälkeen (yllä Maaherra_29051820.pdf) Vuoden 1943 järvenlaskusuunnitelmassa mainitut tavoitteet Kortejärven osalta olivat tulvahuipun alentaminen 0,45 metriä ja kasvukauden vedenpinnan alentaminen 0,20 metriä (yllä Suunnitelma_1943.pdf, Liite12.pdf, Liite13.pdf, Liite14.pdf). Toteutunut kesä-, heinä- ja elokuun keskivesi on ollut vuosina 2002-2013 keskimäärin vain 9 senttimetriä alempana kuin ennen laskemishanketta vuosina 1937-1940 (yllä Keskivesi_yht.pdf). Elokuussa vuosina 2002-2013 jopa 2 senttimetsiä korkemmalla kuin ennen laskemishanketta. Tuo väittämä 60-70 senttimetriä on perusteeton väite.

Väitte siitä että vuonna 2004 jätetty hallintopakkoHAKEMUS hidastaisi jotakin järven kunnostusta, ei perustu mihinkään lähteeseen. Pikemminkin on niin, että se nopeuttaa asiaa. Enää silloisen ympäristökeskuksen ja nykyisen ELY-keskuksen ohjeiden mukaan ei voida jättää lupaehtoja kylmästi noudattamatta vaan on ryhdyttävä asiaa edistäviin toimenpiteisiin.

 –Kommentin jätti 91.152.92.181‎ (keskustelu) 13. syyskuuta 2013 kello 10.39‎ (EEST)‎

Artikkelissa ei ole minkäänlaista virhettä. Ja täällä ei ruveta kiistelemään järven laskuhankkeesta. Lähteen voi jokainen käydä tarkastamassa ELY-keskuksessa Tampereella, se on julkista aineistoa. Vesi laski Kortejärvessä 60-70 cm, koska Nokoorin padon alapuolista juoksua alennettiin tuon verran, jotta puodotuskorkeus ei vähentynyt voimalaitoksessa. Tämä tarkoittaa automaattisesti sitä, että Kortejärven pinta laski saman verran, eihän muutoin olisi mitään saavutettu. Artikkelissa on vain mainittu että hallintopakkovalitus on hylätty ja siitä johtunut asian vaikeuttaminen ei enää vaikuta nykyiseen kehitykseen.--Zindox (keskustelu) 13. syyskuuta 2013 kello 16.46 (EEST)

Kirjoituksessa on useita virheitä. Aloitetaan lähteestä 6 ts. "Kopio Vesistötoimikunnan päätöksestä 19. helmikuuta 1947 ja siihen liittyvä tiivistelmä, jota säilytetään Pirkanmaan ympäristökeskuksen arkistossa." Siinä tulisi olla vähintäänkin päiväys ja kirjoittajan nimi, jotta kuka tahansa saisi sen viranomaiselta. Nyt tuolla ei löydy. Aika nolo juttu. Väittämäni todiste on tässä:

--91.152.75.186 1. helmikuuta 2015 kello 20.14 (EET)