Info-Matin

Wikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Info-Matin on Malin pääkaupungissa Bamakossa ilmestyvä ranskankielinen sanomalehti.

Sambi Tourén vuonna 1998 perustama Info-Matin on yksi Malin tärkeimmistä yksityisistä sanomalehdistä[1]. Se osallistuu voimakkaasti poliittiseen keskusteluun ja näkee tehtävikseen demokratian ja kansallisen yhtenäisyyden lujittamisen sekä taistelun epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Lehden tunnuslause on ”Äänettömien päivälehti” (Quotidien des sans voix). Se korostaa olevansa taloudellisesti ja toimituksellisesti itsenäinen, mutta on tukenut presidentti Ibrahim Boubacar Keïtaa ja tämän RPM-puoluetta vuodesta 2002 lähtien.[2]

Lehti on osa Sambi Tourén IM-SARL -ryhmää, johon kuuluu myös radioasema Ika FM. Touré toimii Malin hallituksen tiedotuskeskuksen CIGMA:n johtajana.[3] Info-Matinin ensimmäinen päätoimittaja oli Mohamed Sacko[2]. Vuodesta 2003 lähtien päätoimittajana on työskennellyt Sékouba Samaké[4]. Lehti ilmestyy viidesti viikossa maanantaista perjantaihin[5]. Sen toimituskunta käsittää noin 15 henkeä[2]. Levikiksi mainitaan 2 000 kappaletta[6]. Lehden Internet-sivusto avattiin lokakuussa 1999[2].

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Perret, Thierry: Médias et démocratie au Mali: Le journalisme dans son milieu cairn.info. 2005. Viitattu 29.9.2019.
  2. a b c d Votre journal a 20 ans: le parcours, le positionnement, l’avenir Info-Matin. 13.1.2018. Viitattu 29.9.2019.
  3. Réseau de communication Ika fm: un deuxième anniversaire festif aBamako. 14.3.2018. Viitattu 29.9.2019.
  4. Sékouba Samaké, Rédacteur en Chef du quotidien «Info-Matin»: Journaliste et un homme de grande qualité Malijet. 20.6.2009. Viitattu 29.9.2019.
  5. Info matin Library of Congress. Viitattu 29.9.2019.
  6. Info-Matin Courrier international. Viitattu 29.9.2019.

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]