Argumenty i fakty

Kohteesta Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Argumenty i fakty
Aif1.png
Lehtityyppi aikakauslehti
Kustantaja Argumenty i fakty
Julkaisija Argumenty i fakty
ISSN ISSN 0204-0476
Levikki 2,2 milj.[1]
Perustettu 1978
Päätoimittaja Nikolai I. Zjatkov (verkkosivustolla V. S. Šuškin)[1]
Sitoutuneisuus sitoutumaton (näennäisesti), käytännössä Venäjän hallitusta ja Putinia myötäilevä[2]
Kotipaikkakunta Moskova
Kotimaa Venäjä
Sivukoko A3
Ilmestymistiheys kerran viikossa
Kotisivu www.aif.ru

Argumenty i fakty (ven. Аргументы и факты) on viikoittainen venäläinen aikakauslehti. Lehti on yksi Venäjän sekä IVY-maiden luetuimpia ja sen lukijamääräksi arvioidaan lähteestä riippuen 2,6–7,5 miljoonaa. [1][3][4][5] Lehti on yleisluonteinen ja käsittelee muun muassa politiikkaa, taloutta, kulttuuria ja urheilua.

Glasnostin aikaan vuonna 1990 lehden levikki oli peräti 33 miljoonaa ja se pääsi Guinnessin ennätysten kirjaan. [6][1] Lehden omisti Promsvjazbank. [3] Vuonna 2017 lehden päälukijakunnan todettiin löytyvän venäläisestä keskiluokasta ja yhteiskunnan varakkaammasta osasta; väestön enemmistö jää paljolti televisioviestinnän varaan.[2] Vuonna 2017 sanomalehden omistus oli siirtynyt Moskovan kaupunginhallinnolle ja lehteen otettiin uusi päätoimittaja hallituksen lehdestä.[2] Lehden levikki oli painunut 2,2 miljoonaan ja päivittäiseksi lukijakunnaksi lehti itse arvioi 6,6 miljoonaa. Lehtikonsernin verkkosivustolla kerrotaan helmikuussa 2014 olleen yli 15 milj. vierailua.[1]

Viron ja Venäjän Pronssisoturi-kiistan aikana 2. toukokuuta 2007 Kremlin tukema nuorisojärjestö Naši tunkeutui lehden tiloihin ja häiritsi Viron suurlähettilään lehdistötilaisuutta.lähde?

Lehdestä oli vuonna 2017 lukuisia alueellisia painoksia: 66 Venäjällä ja 17 ulkomailla.[1] Yleisradion pyynnöstä keväällä 2017 tehty suppea lehden Baltian, Pietarin ja Petroskoin painosten vertailu paljasti esimerkiksi, että lehti esitteli melko kritiikittömästi Yhdysvaltain presidentti Trumpin julkituomia (kiistanalaisia) tilastotietoja. Lehden eri painosten välillä havaittiin merkittäviä sisällöllisiä eroja. Esimerkiksi lehden Baltian painoksesta oli jätetty pois Venäjän informaatiosotaa käyvistä joukoista koskeva artikkeli, joka oli esillä Pietarin ja Petroskoin painoksissa. Venäjän ja Ukrainan välistä sotaa koskeva uutinen oli puolestaan poissa lehden Pietarin ja Petroskoin numeroista.[2]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d e f Izdatelski dom "Argumenti i fakty" (lehtikonsernin perustietoja) Argumenty i Fakty, aif.ru. Viitattu 25.3.2017. (venäjäksi)
  2. a b c d Janne Ahjopalo: Kääntäjä perehtyi venäläislehden eri painoksiin – Trump esitellään työväen presidenttinä (Ylen uutinen esitti (ainakin vielä klo 12) lehden neuvostoaikaisen, vuoden 1990 ennätykselliseksi arvioidun lukijamäärän virheellisesti nykyisenä lukijamääränä) 25.3.2017. Yleisradio, yle.fi. Viitattu 25.3.2017.
  3. a b BBC News The press in Russia (englanniksi)
  4. Radio Free Europe RFE/RL Newsline Archive (englanniksi)
  5. Issues.strana.ru (englanniksi)
  6. East View Information services (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]