Yleisvenäläinen valtion televisio- ja radioyhtiö

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Yleisvenäläinen valtion televisio- ja radioyhtiö

VGTRK.png

Yritysmuoto federatiivinen valtion unitaarinen yritys (FGUP)[1]
Toimiala tv- ja radiotoiminta
Tuotteet televisio- ja radiokanavat ja näiden ohjelmatuotanto, verkkosivustot
Omistaja Venäjän valtio[1]
Kotisivu vgtrk.com

Yleisvenäläinen valtion televisio- ja radioyhtiö (ven. ФГУП Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания, FGUP Vserossijskaja gosudartsvennaja televizionnaja i radioveštšatelnaja kompanija, lyh. VGTRK) on Venäjän federaation omistama, vuonna 1990 perustettu mediayritys, joka omistaa radio- ja televisioasemia, uutistoimiston ja julkaisee uutispalvelusivustoja internetissä. Yhtiömuodoltaan mediatalo on federatiivinen valtion unitaarinen yritys (FGUP).[1]

RBK Reiting- luokitusyrityksen vertailun mukaan VGTRK oli vuonna 2013 liikevaihdoltaan toiseksi suurin joukkoviestintään keskittynyt yrityskonserni IVY-alueella, edellään vain Gazprom Media. [2]

VGTRK:n omistuksessa olevat mediat:[2]

  • televisiokanavat: Kultura, Rossija 1, Rossija 2, Rossija 24, Rossija K, RTR-Planeta, Moja planeta, Karusel, Evronjus (Euronewsin Venäjän versio), Sport, Sport 1, Russki roman, Russki bestseller, Boitsovski klub, Nauka TV, telekanal Sarafan, Strana
  • radiokanavat: Radio Majak, Radio Rossii, Radio Kultura, Vesti FM, Ju-FM (Radio Junost).
  • verkkosivustot: strana.ru ja vesti.ru: russia.tv, vesti.ru, auto.vesti.ru, strana.ru, live.russia.tv, vestifinance.ru, hitech.vesti.ru, filmpro.ru, sportbox.ru, rutv.ru

Osa aiemmin VGTRK:hon kuuluneista joukkoviestimistä siirrettiin vuoden 2013 lopulla valtionjohdon tiiviimmän kontrollin alaisuuteen, uuteen Rossija segodnja -mediayhtiöön. Mediayhtiön johtoon asetettiin Venäjän presidentinhallinnolle uskollinen mies. Päätoimittaja uuteen yhtiöön löydettiin valtiolliselta Russia Today -tv-kanavalta. Uuteen yhtiöön siirtyi tätä ennen varsin itsenäisenä pidetty RIA Novosti -uutistoimisto samoin kuin neuvostovuosien viestintäperinnettä jatkava, vuodesta 1922 ulkomaille Moskaovan näkemyksiä levittänyt radiokanava Venäjän Ääni (Golos Rossii) verkkosivustoineen. [3][4][1]

Venäjän vuoden 2014 budjetissa VGTRK:lle myönnettiin 18,45 miljardin ruplan (noin 407 milj. euron) valtiontuki sekä 3,2 miljardin ruplan (71 milj. EUR) erillistuki digitaalisiin lähetyksiin siirtymiseksi (hankeaika 2013-2015). Tämän ohella yhtiö sai esimerkiksi 6,621 miljardin ruplan (146 milj. EUR) valtiontuen keskeisten venäläisten (ei ainoastaan yhtiön omien) tv-kanavien näkyvyyden turvaamiseen syrjäseuduilla. Jakelutukea myönnettiin kanaville Pervyi kanal, NTV, "Viitonen" (Пятый), lastenkanava Karusel ja "TV-tsentr". [5][6]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. a b c d Ukaz o merah po povyšeniju effektivnosti dejatelnosti gosudarstvennih CMI ("Asetus toimista valtion mediayhtiöiden toiminnan tehostamiseksi") 9.12.2013. Venäjän presidentinhallinto, kremlin.ru. Viitattu 25.8.2014. (venäjäksi)
  2. a b IVY-maiden suurimmat mediayhtiöt (4/2013) Julkaisija rating.rbc.ru, viitattu 23.4.2014, {{ru}
  3. RIA Novosti to Be Liquidated in State-Owned Media Overhaul 9.12.2013, Julkaisija ria.ru, viitattu 23.4.2014, (englanniksi)
  4. Without Notice, Putin Dissolves a News Agency 9.12.2013, Julkaisija New York Times, nytimes.com, viitattu 23.4.2014, (englanniksi)
  5. Federalnyi mediabjudžet: Skolko polutšat gosSMI v 2014 gody (Vuoden 2014 budjettituesta medialle) 26.11.2013. lenizdat.ru. Viitattu 27.8.2014. (venäjäksi)
  6. Euro exchange rates RUB (Euroopan keskuspankin vaihtokurssi 45,3246 RUB/EUR) Kurssimuunnos käyttäen vuoden lopun kurssia 31.12.2013. European Central Bank, ecb.int. Viitattu 27.8.2014. (englanniksi)

Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]